Bakgrund:
Jag och en kompis till mig håller på att göra om i sina pannrum. Två hus byggda på 50-talet. Bägge 1½-plans med källare (betonggrund).

Själv har jag precis satt in en bergvärmepump. Polaren har bytt ut sin gamla oljebrännare mot en pelletsvariant. Befintlig golvbrunn finns hos båda (och fall mot den). Samtliga väggar samt golvetet är betong. Inga fuktproblem föreligger i endera huset i dagsläget. Pannrummen skall även tjänstgöra som tvättstuga.

Vi har varsin idé om hur man går till väga....

Jag väljer att måla väggarna med en diffussionsöppen väggfärg. På golvet applicerar jag diffussionsöppen primer och på det fix & klinkers.

Polaren väljer att göra en konventionell fuktspärr på tak & väggar inklusive byte av golvbrunn. Klinkers på golvet och kakel på väggarna.


Min tro är mao att man skall lita på att dräneringen runt huset gör sitt jobb och att det är en onödig risk man tar om man spärrar in fukt i plattan. Jag köper att man fuktspärrar i ett litet område runt golvbrunn iom att det i extremfall kan komma å stå vatten där.

Polaren håller på att har man inte fuktspärrat kan fukt från detta rum sprida sig via plattan (golvet) till andra rum.

Så vad tror panelen. Vem av oss kommer ha det unknaste pannrummet om 20 år? ;)

// Lyckman
 
Du ska inte fuktspärra i onödan.
Kommer inte fukten upp ur plattan som den ska så letar den sig upp i väggarna istället,
kapillärkraften är stygg.
 
En enkel lösning är annars att lägga bergo-plattor på golvet i källarn. Det har jag gjort och det är skitsnyggt, och mer ventilerat golv får du leta efter. :)

Dom är dränerande, så vattnet rinner undan ner i golvbrunnen, och ytan du går på blir torrare snabbare än det egentliga golvet. Dom är en aning flexibla, så ett ojämt betonggolv är inga problem. Sen att det går på ett par timmar att få ett schysst golv är ju ingen nackdel.. Men vill man ha ett ljust golv är det värre, de ljusa nyanserna ser för plastiga ut. Jag har mörkgrå och det ger inte alls ett plastigt intryck, det ser bara snyggt och sobert ut. Och det GÅR att dammsuga utan att ta bort golvet.




http://www.bergoflooring.se/SE/produkter.asp?Id=1
 
Jag hade inte tvekat att köra diffusionsöppet förutsatt att du har en bra lösning på utsidan! Pannrum och tvättstuga genererar inte vid normal använding särskilt mycket fukt så jag kan inte se att man behöver spärra för fukt som kommer inifrån.

Jag hade samma bryderier som du när jag grävde upp och dränerade om samt rev uppreglade källarväggar. Valet föll på total diffusions-öppenhet på källarväggarna:

Bortblästring av all asfalt på utsidan (inget nytt tätskikt)
Isodrän för värmeisolering och fri diffusion och kappilärbrytning på utsidan mellan vägg och mark
Ny uppregling med stålreglar på insidan (inget organiskt material)
Gipsskivor samt noggrannt val av diffusions-öppen tapet

Det är över 10 år sedan jag gjorde detta och idag finns inget mögel (jag har näsa för det). Däremot var det mögel innan åtgärderna och då var det fuktspärrat från två håll.

Nu skriver du inte vad du har för dräneringsmetod - isodrän är ju i princip en passiv luftavfuktare; kanske har du asfalt på väggarna? Jag hade nog ändå valt diffusionsöppet för inget kan vara värre än att stänga in fukten från två håll. Endast om det hade varit stor fukttillförsel inifrån hade jag valt att spärra (typ bastu eller dusch) och då hade jag sett till att köra ventilerad luftspalt på insidan med intag från annat torrt rum.

Pen
 
Med ett 50 talshus så är det troligt att det vandrar in fukt genom betongen, sitter det då fuktspärr så kommer fukten så småningom att trycka lös / förstöra fuktspärren bakifrån. Fuktspärren är för att hindra fukt från rummet att gå in i torr betong, men nu är det kanske mer fukt i betongen än i rummet.

Hur som hellst så ar det viktigt att det inte kommer in fukt utifrån.

Prototypen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.