Vi kommer sätta in värmepumpar (1/våning) i huset som i dag värms med direktverkande elradiatorer. Samtidigt tänkte vi i de rum där värmepumparna kommer ha minst påverkan sätta in nya oljefyllda elradiatorer. Här kommer mitt spörsmål:

Om ett hus enbart värms upp av elradiatorer har jag förstått att en tumregel för att beräkna effekten som krävs är: kvm golvyta x 60-75 W. Det innebär att ett rum på 10 kvm skulle behöva en radiator med effekt på 600-800.

Om jag nu har värmepumpar som primär uppvärmning, och bara har radiatorerna som "stödvärmare", behöver jag fortfarande ha lika effektstarka radiatorer då? Eller klarar jag mig ex vis med 400 W i ett rum som skulle kräva 800W om radiatorn var den enda värmekällan?
 
Inte att rekommendera! För det första så klarar ej pumpen värmebehovet under kalla dagar, och för det andra-vad händer om värmepumpen havererar?
Den generella rekommendationen för dig är att dimensionera 60W/m2 i rum utan yttervägg och 70W/m2 i rum med yttervägg. Köp sen elradiatorer med elektroniska termostater, de gamla med bimetaller funkar inte bra här.
Eller varför inte gå över till vattenburet?

//WSP
 
Hade tänkt gå över till vattenburet men efter att ha åtgärdat en fuktgenomsläppande bottenplatta med mekaniskt ventilerat Nivell-golv räckte inte pengarna till mer...:)
 
Varför sätta in oljeradiatorer?? Finns ju ingen anledning + att dom "riktiga" fabrikaten är en 1/2 gång dyrare än en konvektor av t,ex Siemens eller Nobös:s fabrikat som ger minst lika bra värme och reagerar mycket snabbare på temperaturväxlingar. Ganska meningslöst egentligen att ha en elektronisk termostat på dessa oljekolosser. Det där snacket om att dom ger "mjukare"värme är bara ett försäljningstrick inget annat. Finns flera trådar här som behandlar detta ämne.
 
Är det så? I så fall har jag gått på försäljningstricken med mjukare värme. Det är huvudanledningen att vi har tänkt att välja oljefyllda. Hur är det med yttemperaturen? Ett oljefyllt verkar inte kunna bli varmare än ca 60 grader. Elpaneler har jag trott blir brännheta?
 
Ja det är ett försäljningstrick, det gjordes tester redan i mitten på 80 talet som visade att många av dom argument som oljeradiatortillverkarna använde var ren bluff däribland att värmen skulle bli mjukare och jämnare. Att dom fortfarande får lov att kalla det så är egentligen en gåta. Vanliga konventionella konvektorer har än idag dåligt rykte p.g.a att dom förr om åren när det satt vanliga bimetalltermostater var kända för att bli stekheta och bränt dammlukten spred sig i stugorna, det sitter ju fortfarande säkert 100.000 tals sådana radiatorer uppsatta än idag runt om i landet.

Men dagens konvektorer är ju något helt annat, dom ger bra värmekomfort, bra elektroniska termostater som håller och dom är faktiskt till skillnad från dom fula otympliga oljeradiatorerna diskreta och slimmade.

En oljeradiator liksom en konvektor blir i uppvärmningfasen ordentligt varma men när värmen stabiliserat sig i rummet så sjunker ju naturligtvis yttemperaturen på dessa. Det förutsätter ju naturligtvis att dom är rätt dimensionerade för rummet dom ska sitta i, det säger ju sig själv att är elementet för litet så eldar det ju på mer för att hålla värmen. Det finns oljeradiatorer som har max 60 gr yttemperatur som t.ex LVI som på deras CET modell har normal yttemperatur på 80 gr men kan kopplas om till max 60 men då bara ger 50% värmeenergi mot om den är inställd på 80 gr.

Samma förhållande med vanliga kovektorer där det finns att köpa med max 60 gr yttemperatur eller vanliga som kan maxa högre när den slås på och skall värma upp rummet men som sen går ner i yttemperatur när den underhållsvärmer. Den elektroniska termostaten har en diff på max 0,2 gr som gör att den hela tiden ser till att det blir jämn värme i rummet och därmed slipper elda på elementet till skillnad från dom gamla bimetallerna där diffen kunde vara upp till 1,5.-2 gr på termostaten vilket då medförde att elementet fick gå för fullt stup i kvarten och därmed ofta var stekhett.
 
Tack för utförlig beskrivning. Jag ska definitivt kolla upp marknaden för elpaneler nu!
 
OLjefyllda radiatorer kom vad jag förstått till på den tiden elen var billigare på natten. Då lagras värmen i oljan, vilken man hade gott av fram på morgonen, = billigare. Nu kostar elen samma dygnet runt, och då får man ett trögare system med oljeelement, vilket ger mindre effektiv uppvärmning.
 
Jag har både oljefyllda och öppna radiatorer och med elektroniska termostater är det ingen skillnad på värmekomforten. Dock har de oljefyllda en egenskap som jag värderar högt - de är lättstädade! De öppna har en tendens att samla damm och i vårt fall även hundhår som sedan inte går att städa bort.

/Ingenjören
 
Ingenjören skrev:
Jag har både oljefyllda och öppna radiatorer och med elektroniska termostater är det ingen skillnad på värmekomforten. Dock har de oljefyllda en egenskap som jag värderar högt - de är lättstädade! De öppna har en tendens att samla damm och i vårt fall även hundhår som sedan inte går att städa bort.

/Ingenjören
Det är sant. Plus att luften inte blir så torr med oljefyllda element, eftersom el-element iaf gamla kan bli hysteriskt varma.

Mvh Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.