Undrar bara om ngn har erfarenhet ang hur tungt ett negativt grannmedgivande väger, i bygglovsfrågor.

Grannen har alltid varit positiv till mitt framtida eventuella utbygge, men när det kom till skott och jag visade bygglovsritningarna hade han plötsligt ändrat sig(tubbad av sin son, som på pappret äger huset). Argument, han blir av med morgonsolen på en bänk på sidan av ett uthus, där han ibland dricker morgonkaffe. BTW, jag har aldrig sett honom sitta där på morgonen men detta har han som huvud skäl. Efter lite datorsimuleringar kom jag fram till att han blir av med morgonsolen där till ca 07:30-08:00, på sommar vår och höst. Hans "riktiga" uteplats påverkas under ngn månad vår och höst, och då endast innan ca 07:00.
Till saken hör att jag vill bygga till i princip dikt an mot hans tomt, då våra tomter är pyttesmå, och bygger jag åt andra håll stör jag andra grannar mycket mer.

Våra tomter är under avstyckning, och markbiten jag vill bygga mot var innan "neutral" men lantmäteriet vill ge denna till grannen då han annars har svårt att kunna parkera på sin tomt. Dvs jag skulle i så fall bygga mot hans parkering

4,5 meter gäller på våra tomter, men då dom är små, gamla hus nästan mitt i en stad, så är det i princip endast möjligt att bygga en tvåvånings hiss om man skall följa planen.
Alternativet för mig är att sälja, men jag stormtrivs i området så detta vill jag helst inte göra.
Så, ngn har erfarenhet av liknade situation?
 
Jag tror att det har en ganska så liten betydelse om du lägger fram dina argument på ett vettigt sätt för handläggare och byggnadsnämnd. Att hans morgonsol fördärvas på en del av tomten är inte så tungt skäl om det inte finns några vettiga möjligheter för dig att bebygga din tomt på annat sätt.
 
Men, har du verkligen fått ok från byggnadsnämnden att bygga närmare än 4,5m om du får grannens medgivande? Dessa 4,5m är oftast "heliga" och om grannen överklagar får han troligtvis rätt. Vad säger kommunen? Får du frångå dessa 4,5m och i så fall med hur mycket? Att solen försvinner är inte ett starkt argument i sig men det är 4,5m till tomtgräns. Kontakta kommunen och fråga var gränsen går innan du jobbar vidare med dina ritningar, risken är annars att du får göra om alltihopa.
 
Nja, vid första kontakten med kommunen var kommentaren att det iofs är 4,5 som gäller men samtidigt är det små tomter och en önskan om förtätning. Skall jag bygga på 4,5 så får jag ett utbygge på 1,5x5 meter, inte mycket plats att knö in ett badrum och ett allrum på två plan. Så jag har slängt in bygglovet på chans. Om inte så är det riva eller sälja som gäller.:( Alla ritningar har jag gjort själv, så det är inte pengar utan bara tid som gått till spillo, förutom ev avgift vid nej, men den tar jag. Ritningarna finns här:
http://forum.byggahus.se/planloesningar/73922-planloesning-utbyggnad.html
 
jimata skrev:
Men, har du verkligen fått ok från byggnadsnämnden att bygga närmare än 4,5m om du får grannens medgivande? Dessa 4,5m är oftast "heliga" och om grannen överklagar får han troligtvis rätt. Vad säger kommunen? Får du frångå dessa 4,5m och i så fall med hur mycket? Att solen försvinner är inte ett starkt argument i sig men det är 4,5m till tomtgräns. Kontakta kommunen och fråga var gränsen går innan du jobbar vidare med dina ritningar, risken är annars att du får göra om alltihopa.
4,5 meter var nog heligt en gång i tiden då brandsäkerhetskrav krävde 9 meter mellan husen, men så är det inte längre och i nya detaljplaner är det ofta lägre avstånd till tomtgräns som gäller (exempelvis är det för oss 4 meter till tomtgräns för hus och 1 meter för garage, som gäller, och då har vi ändå stora tomter här). I områden med små tomter kan det vara ännu mindre. Nu verkar det ju som om frågeställaren har 4,5 meter i sin detaljplan, men att det är en gammal detaljplan (nu gissar jag lite) och att kommunen om de gjorde detaljplanen idag skulle välja att förbjuda bygge på en mindre yta, eftersom de, liksom de flesta, vill se en förtätning.
 
Vi har också 4,5 m enligt detaljplanen, men det finns i princip inte ett garage eller byggnad i området som inte är byggd med en "mindre avvikelse" från denna plan. Detta är givetvis en grundförutsättning för att överhuvudtaget få bygga närmare, men det verkar ju inte vara ett problem för Dig.

Enkelt uttryckt så kommer grannens olägenhet som Ditt bygge innebär att vägas mot Din nytta av utbyggnaden. Alltså en bedömningsfråga. Det är därför viktigt att Du har bra, sakliga argument för Din utbyggnad.
 
Enligt Karlstad kommun så behöver det vara brandriskavstånd på 9 m senast i förrgår när jag pratade med dom, hon kanske inte va up to date vad vet jag :)
 
Mikael_L
pejida skrev:
Enligt Karlstad kommun så behöver det vara brandriskavstånd på 9 m senast i förrgår när jag pratade med dom, hon kanske inte va up to date vad vet jag :)
Det där har jag för mig att man kan tumma på om man ökar brandsäkerhetsklassen lite.
Om man har icke brännbar fasad, dubbelgips, fönsterlöst eller andra åtgärder som minskar risken för brandspridning.
 
där jag bor är det på pricken 1,6 meter mellan husen! skulle 4meters gränsen appliceras här så skulle jag inte få bygga på många kvadratmeter. men det brukar gå för kommunen bara säger "jisses" när de kommer på besök och ser inget annat än att godkänna ansökan... :)
 
Japp, gammal detaljplan, står inget om avstånd och då gäller tydligen 4,5, enl dåvarande regler.
Alla 5 husen i mitt lilla område ligger mer eller mindre i kanterna av sina tomter, utom mitt som ligger i stort sett mitt på, vilket innebär att dom andra skulle ha möjligheter att bygga mot mitten på sina tomter och klara 4,5, men jag bryter dessa direkt istort sett vilket håll jag än bygger.
Grannen åt det håll jag vill bygga har sitt hus närmare bortre tomtgräns från mitt håll sett. På min tomt ligger redan ett uthus(i dåligt skick) på ca 20kvm i tomtgräns mot samme granne, detta vill jag riva för att få plats med den nya utbyggnaden, och då kommer jag i praktiken att öka avståndet mellan våra byggnader, då nya byggnaden blir "kompaktare" men högre.
Bifogar bilder om det blir tydligare
 
  • forum_situationsplan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • forum_satellit.jpg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.