Vi har hantverkare som jobbar med vårt hus just nu. Dem renoverar badrum, kök, hall, tvättstuga... Frågan är om vi inte borde skrivit några papper? Vi har tidigare fått offert på vad det skulle kosta oss men det var flera månader sedan och nu har vi gjort endel själva så dem höll på att räkna på det hela tiden. Men vi ville att dem skulle börja snart och det har dem nu gjort. Dem ska nu jobba på timmar (skulle bli billigare för oss än fast summa). Killarna är dessutom inhyrda av företaget vi anlitat, utan att vi visste det då dem kom. Ingen har sagt nåt. Men dem verkar jätte duktiga och så. Men vi har som sagt inte skrivit några papper alls. Borde vi gjort det? Är det för sent? Kan vi bli lurade på nåt vis?
 
Ja, det där är ju lite knepigt.

Jag tycker att det borde finnas en överenskommelse på papper om vad varje arbetad timme kostar, hur stopptid, resetid etc beräknas och debiteras, vad de skall göra, när det skall göras och en ungefärlig uppskattning om tidsåtgång som inte får överskridas med så himla mycket innan ni kontaktas.

Materiel bör också regleras vad det kostar, vad som används och enligt vilken prislista.

Jag vet inte hur mycket de har kvar att göra, men det finns nog anledning att skissa lite på vad ni tänkt er i helgen och försöka åstadkomma ett avtal och en avstämning om vad det de hittills gjort har kostat.
 
Rebecka27 skrev:
Men vi har som sagt inte skrivit några papper alls. Borde vi gjort det? Är det för sent? Kan vi bli lurade på nåt vis?

För mig är det självklart att man skall ha en klart formulerad överenskommelse om vad som ingår och vad det skall kosta (antingen fastpris eller timpeng m.m.)
Dock har konsumenttjänstlagen formulerats så att den är kondvänlig och entreprenörsovänlig.
Kunden har tolkningsrätt. Ni har trumfen på hand.
Altså är det er uppfattning om vad som överenskommits som skall gälla tills entreprenören kan bevisa motsatsen.
Därför förvånar det mig att så många småfirmor vågar göra jobb utan skriftliga avtal.

Det behöver inte vara något märkvärdigt avtal.
Det räcker med att ni skriver ner det som överenskommits på ett papper och skriver under båda perter så har ni ett avtal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.