Ja, just det - en snabb och ungefärlig fråga:

Vilket är billigast att bygga vid totalentreprenad, en 1 plans villa eller en 1½ plans villa om båda är samma storlek, typ 140m2?

Hoppas jag har lagt detta nu i rätt ämne annars får väl nån gullig mod flytta den :)
 
Det är generellt sett något billigare att bygga 1,5plan istället för enplan. Men, skillnaden är inte så stor som man kan tro. Man vinner lite på att det blir mindre platta och mindre tak, men det blir mer fasad och en trappa istället.
 
Utan att veta men borde inte övervåning vara relativt billigt att bygga även om man
behåller samma storlek på plattan.
Nu tänker jag sett till kvadratmeter priset.

Ett alternativ kan ju vara att man då bygger den storlek på plattan som man har tänkt sig,
bygger i 1 1/2 plan men inreder inte förrän behovet uppstår.

Om tio år när övervåningen är klar som har du ett hus som har, förmodligen, ökat rejält i värde.
 
Mikael_L
Ja visst måste det vara billigare per kvadratmeter med 1½ plans hus.

Men jag anser att det finns flera sidor på det myntet.

1. Det påverkar priset, men priset påverkas ännu mer av val av byggmaterial, grundläggningsteknik, standardnivå och inte minst av leverantör/entrepenör. Så antagligen är t.ex. en enplans smålandsvilla billigare än ett 1½ plans modulenthus per kvm.

2. När jag har försökt räkna fram riktiga snålkalkyler på hembyggen till ett hus åt oss själva, där det mesta är så prispressat som möjligt så börjar kostnaden för markarbeten, grund och tak till sist få stort genomslag.
Så på "billiga" hus tjänar man mer med 1½ plans, på normala till dyra hus är inte skillnaden så väldigt stor.

Slutsats: Om man nu inte bygger prispressat lösvirke i mer eller mindre egen regi, så tror jag att det är bäst att först välja den typ av hus som passar en själv, tomten osv. Och efter det försöka hitta vem som kan bygga just det huset till dom pengar man vill lägga.

Så tror jag i alla fall.
 
Det finns några aspekter till som minskar fördelarna med 1½-plans:
* Det övre planet med snedtak är "knepigare" att bygga och inreda.
* Du får en mer komplicerad dragning av vvs.
* Trappan själ många kvadratmeter på båda planen.
* Trappan i sig är ganska dyr.
 
Vi har planer på att bygga hus. Har varit i kontakt med BraHus och hade en av deras försäljare på besök i dag. Vad jag kan se så får man absolut mest kvm för pengarna om man bygger 1 1/2 plans. Stomresningen är lite dyrare än för ett 1planshus men inte mer än cirka 10-15tusen. Vvs blir kanske lite dyrare men och andra sidan kan man fråga sig om man verkligen behöver ha vattenburet på övervåningen. Själv så kommer jag nog överväga elelement. I ett nytt och välisolerat hus lär inte elementen på övervåningen behövas speciellt mycket på en vinter
 
Tänk också på att uppvärmningskostnaden per kvadratmeter blir lägre i en 1½ plansvilla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.