Förra våren tog jag in ett antal offerter på en ny värmepump. Jag valde ut en leverantör och accepterade offerten och frågade om trolig leveranstid. Förhoppningen var att värmepumpen skulle vara installerad inför nästa värmeslingor, dvs hösten 2022.

Först nu fick jag reda på att värmepumpen är på gång och fick i samband med detta en ny offert med höjda priser pga höjda löner och materialpriser.

Jag blev väldigt förvånad över att ha fått en ny offert trots lagd beställning och jag har ännu inte svarat dem.
Hur skulle ni ha reagerat på detta?
 
Vad står det i gamla offerten och i beställningen gällande force majeure mm?
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vad står det i gamla offerten och i beställningen gällande force majeure mm?
Precis. Men står det inget om begränsningar etc så är en offert ett bindande juridiskt dokument.
 
H
Svärfar beställde med en pump.
75000 för allt klar installerat.
11 månader senare så kosta den 115000 kr men då var inte installation med i priset.

men stod i offerten hans att det var priset vid leverans som gällde, och första priset var ett antagande då.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
I offerten står inget gällande några begränsningar, endast att offerten gäller till ett visst datum. Vi gjorde beställningen innan offerten sista datum hade passerat.
 
Hur mycket dyrare är den?
 
pjodden pjodden skrev:
I offerten står inget gällande några begränsningar, endast att offerten gäller till ett visst datum. Vi gjorde beställningen innan offerten sista datum hade passerat.
Kolla om de nånstans i offerten hänvisar till några allmänna villkor el. likn.
Annars har de inget case skulle jag säga...
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Kolla om de nånstans i offerten hänvisar till några allmänna villkor el. likn.
Annars har de inget case skulle jag säga...
Nej, men det vore ju väldigt synd om TS nya värmepump blev ännu mer försenad, *hint, hint*...

Jag skulle råda TS att ringa kommunens konsumentvägledare snarast. Jag tror förvisso att du har rätt, om inte företaget har någon prisjusteringsklausul i offert/avtal så har de nog inget case men de kommer ju inte heller vilja sälja med förlust, då är det lätt att hänvisa till ytterligare förseningar.
 
A atomlab skrev:
Hur mycket dyrare är den?
Den nya offerten är ca 18 000:- dyrare
 
Cruzze Cruzze skrev:
Kolla om de nånstans i offerten hänvisar till några allmänna villkor el. likn.
Annars har de inget case skulle jag säga...
Det står offereras enligt vilkoren nedan, men det finns inga skrivelser om giltighet för order eller öppningar för prisjusteringar.
 
zarkov zarkov skrev:
Nej, men det vore ju väldigt synd om TS nya värmepump blev ännu mer försenad, *hint, hint*...

Jag skulle råda TS att ringa kommunens konsumentvägledare snarast. Jag tror förvisso att du har rätt, om inte företaget har någon prisjusteringsklausul i offert/avtal så har de nog inget case men de kommer ju inte heller vilja sälja med förlust, då är det lätt att hänvisa till ytterligare förseningar.
Ja det är ju just det som är dilemmat att den kan ju bli hur sen som helst.

Vi siktade på att ha värmepumpen installerad i september, så hela hösten har inneburit betydligt högre kostnader för uppvärmning än tänkt. Varken elen eller pelletskostnaderna var ju rabbatterade under hösten, för att uttrycka sig milt...
 
  • Gilla
Johannes89
  • Laddar…
Är det en lokal liten firma eller någon av de större rikstäckande? Det kan ju ev. påverka hur de hanterar en påbackning.

Annars är det väl att kontakta konsumentvägledare i kommunen och höra vad de får för tankar och beroende på vad de säger (de lär hålla med om att firman inte har något att komma med) så får man stöta på firman.
”Låter bra att den äntligen är på gång, men det måste ha blivit något fel, jag har redan en accepterad offert/vi har redan ett avtal på X kr, så det var onödigt att skicka ut en ny. ”
 
pjodden pjodden skrev:
Ja det är ju just det som är dilemmat att den kan ju bli hur sen som helst.

Vi siktade på att ha värmepumpen installerad i september, så hela hösten har inneburit betydligt högre kostnader för uppvärmning än tänkt. Varken elen eller pelletskostnaderna var ju rabbatterade under hösten, för att uttrycka sig milt...
Svårt att veta om de tänker pausa dej. Man är dock skyldig att leverera inom "skälig tid". Hyfsat luddigt, men det kan t.ex vara att ingen annan ska få samma vara levererad före dig.
Men om det nu blir så att den gamla offerten på X kr gäller så är det ju bättre för företaget att få X kr idag och inte om ett år givet inflationen...
 
pjodden pjodden skrev:
Det står offereras enligt vilkoren nedan, men det finns inga skrivelser om giltighet för order eller öppningar för prisjusteringar.
Vad står i det i "vilkoren nedan"? Hänvisar den till någon generella villkor?
 
Som konsument har du rätt att få din vara och tjänst till avtalat pris.
Precis samma rätt har du som näringsidkare.

Den enkla principen är att
"Avtal ska hållas".
Pacta sunt cervanda.

"Pacta sunt servanda är en grundläggande princip inom avtalsrätt, civilrätt och internationell rätt. Principen gäller såväl internationella traktater som privata avtal." Från Wikipedia.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.