Hej!

Har försökt att läsa mig till så mycket jag kan i andra trådar men finner ändå inte riktigt den info jag letar efter.
Testar att göra mitt eget inlägg och hoppas på det :)

Jag har idag en köksfläkt med kolfilter, det är värdelöst i mitt tycke så jag vill använda fläkten med utblåsfunktionen istället.

Jag har ingen möjlighet att dra röret uppåt så jag vill dra röret från fläkten till närmsta yttervägg. (Ungefär 150cm till höger om fläkten)

Väggen är gjord av kakel --> tegel --> puts.

Som jag förstått det måste den vara brandsäkrad om det är trä eller bränbart material men jag har ju inte det?

Så min fråga: Kan jag använda enbart spiroröret genom väggen eller måste där till någon brandstrumpa eller motsvarande runt röret där det går genom väggen?

Tack sålänge
/P
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Är du säker på att det bara finns tegel i väggen och t.ex. ingen isolering?
Hur långt upp är det till takfoten?
Finns det risk för att lågor som kommer ut genom väggen antänder något annat t.ex. fönsterbågar i trä?

Brandspjäll är också en möjlighet.

Det är möjligt att du behöver göra en bygganmälan/bygglov för väsentlig ändring av ventilationen eller liknande. I så fall kan det vara att en sotare behöver besiktiga vad du har gjort så det är bra att kolla med sotaren i förväg vad för krav som ställs när det gäller just det huset.
 
just genomgången i väggen behöver nog brandisoleras med >3cm matta, eller vad det var. Vi drog ut vår imkanal ut under husgrunden och upp i trädgården och för det krävdes bygganmälan och godkännande av sotare. Innan hade vi "vanlig" imkanal rakt upp.
 
R Rocketpon skrev:
Väggen är gjord av kakel --> tegel --> puts.
Verkar osannolikt att ett hus i Sverige är byggt helt utan isolering?
 
useless useless skrev:
Verkar osannolikt att ett hus i Sverige är byggt helt utan isolering?
Nä jag är faktiskt inte säker på att där inte är isolering. Huset är byggt 1940 och många saker jag hittat hittills har förvånat mig.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Är du säker på att det bara finns tegel i väggen och t.ex. ingen isolering?
Hur långt upp är det till takfoten?
Finns det risk för att lågor som kommer ut genom väggen antänder något annat t.ex. fönsterbågar i trä?

Brandspjäll är också en möjlighet.

Det är möjligt att du behöver göra en bygganmälan/bygglov för väsentlig ändring av ventilationen eller liknande. I så fall kan det vara att en sotare behöver besiktiga vad du har gjort så det är bra att kolla med sotaren i förväg vad för krav som ställs när det gäller just det huset.
Nä jag är inte säker på att där inte är isolering. Huset byggt 1940 och rätt dragit och kallt. En annan vägg jag putsat om hade ingen isolering innanför tegel.

Köket är på bottenplan och upp till takfot är det nog minst fyra meter. Allt på utsidan är puts eller plåt.

Tack för input!
 
BirgitS
Då bör ju takfoten klara sig.
Hur är det med fönster och tilluftsventiler ovanför?
Det är viktigt att köksluften inte kommer in i något annat rum för där vill man ju ha ren och frisk luft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.