Hur fungerar det, måste jag ansöka om det då oxå eller? hittade en billig pelletsbrännare som jag tänkte köra lite ibland då man känner sig lat eller är borta en längre tid. Det är en sådan som man bara stoppar in i "olje" brännarhålet och kopplar "en snabbkontakt" till termostaten som jag inte använda nu. Dessutom sotar jag själv
 
Kollade med kommunen och jag var tvungen att anmäla det "ny byggad / tillbygnad's blanketten" eller vad den heter.
 
Merkligt.. Det tror jag inte stämmer.. byter man bara brännare så behöver man inte anmäla det.. iallfall inte om man byter i från olje till Pellets.. Borde ju/väl vara sama sak om du går i från ved till Pellets..
 
Vid Bygganmälan gäller följande:
Byggnadsnämnden har inget besiktningsansvar för anläggningen.
Totalansvaret vilar på byggherren, som ibland är det samma som fastighetsägaren.

Byggnadsnämnden åker inte ut och kontrollerar anläggningen.

När bygganmälan krävs och installationen är klar kallar byggherren eller annan kvalitetsansvarig till genomgång med Installatör och Byggnadsnämnd. Genomgången sker ofta hos Byggnadsnämnden.






Installation
Bygganmälan

Ny värmeanläggning
Ja

Tillbyggnad av värmeanläggning
Nej

Byte av värmepanna
Ja

Ackumulatortank
Nej






När bygganmälan krävs skall anläggningen granskas och godkännas av behörig person, och ett intyg att anläggningen är godkänd skall lämnas till Byggnadsnämnden. Person med behörighet är ofta en rörinstallatör.

När bygganmälan inte krävs skall anläggningen granskas och godkännas av sakkunnig person, som kan vara du själv. Intyg skall inte lämnas till Byggnadsnämnden eller annan myndighet.

Hittade detta på http://www.tenico.nu/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.