Hej,
Värmepanna har började droppa för två veckor sedan. Bedtällde ny panna men det är 6 månaders leveranstid, eller mer.... idag började det rinna ut vatten..... Hur fan göra hag nu? Hela huset värms med golvvärme, lär bli kallt som fan 24h. El element känns ju sådär i dessa tider..... dessutom har vi öppet mellan våningsplanen och 7 meter till tak....

Finns det någonät skit som orkar täta det lilla hålet och som kan klara typ 0,2-0,5 bar tillfälligt....?
 
Ser du läckan? Kan gå att svetsa. Min panna läckte från shunten, rann ner på pannan där det rostade hål. Jag svetsade och pannan var fortfarande tät efter åtta år när vi bytade den. Men då ska man ha den turen att det finns gods att svetsa i. Är det fråga om veckor kan det gå att göra pannan trycklös o täta med någon form av värmetålig flytande tätning, låta torka och ha systemet med så lågt tryck som möjligt givet utan garanti att det håller...
 
Svårt att hjälpa dig med läckan o vi inte vet vad det är för panna. Jag skulle om jag var dig och hade kunskapen skruva ner alla kåpor och se om jag kan lokalisera läckan. Man kan ju ha tur men oftast är det väl som allt annat att det är något stort och dyrt som gått sönder.
 
R Rd 350 skrev:
Ser du läckan? Kan gå att svetsa. Min panna läckte från shunten, rann ner på pannan där det rostade hål. Jag svetsade och pannan var fortfarande tät efter åtta år när vi bytade den. Men då ska man ha den turen att det finns gods att svetsa i. Är det fråga om veckor kan det gå att göra pannan trycklös o täta med någon form av värmetålig flytande tätning, låta torka och ha systemet med så lågt tryck som möjligt givet utan garanti att det håller...
Japp jag ser läckan. En liten fin stråle precis mitt i botten. Får försöka skrapa rent och trycka dit något. Epoxy kanske funkar... Eller kanske något snabbhärdande montagelim...
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Svårt att hjälpa dig med läckan o vi inte vet vad det är för panna. Jag skulle om jag var dig och hade kunskapen skruva ner alla kåpor och se om jag kan lokalisera läckan. Man kan ju ha tur men oftast är det väl som allt annat att det är något stort och dyrt som gått sönder.
En Nibe 410p. Jag ser läckan, en liten fin stråle mitt i botten på manteln.
 
Kan du tänka dig att tömma den på vatten. En liten stråle, det är en por som rostat igenom. Det går at borra i läckan med en borr och gänga, i med en rostfri skruv 5 mm. Prova att med en huggmejsel att knacka lite från sidan av läckan. Det blir att förflytta lite metall i sidled. mot sprickan. Kallas för att dikta en liten läcka och är fusk.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Pannan i fråga är alltså en värmepump.
När jag läser panna tolkar jag det som någon typ av förbränningspanna. Vad är det som läcker? Vad är det för material?

I extremfall kan farmarskuv funka.
 
D Daniel 109 skrev:
Pannan i fråga är alltså en värmepump.
När jag läser panna tolkar jag det som någon typ av förbränningspanna. Vad är det som läcker? Vad är det för material?

I extremfall kan farmarskuv funka.
Sorry. Nibe 410. Det är behållaren för golvvärme som det är ett hål, typ storlek som ett hårstrå. Kan inte ha något tryck, och var tvungen att tappa ifrån vatten från värmeslingorna. Nu fan blir det kallt från imorgon och framåt.
 
Du kan göra som jag skrev förut , Dikta, då brukar det bli tätt.
 
Är det en ståltank går det sannolikt bra att svetsa.
 
Plåtskruv med stor skalle och en gummi tätning kan funka.
Gjorde det i 2 år tills den byttes på en Nibe panna vi hade.
O- ring funkade inte, den kröp ut när man drog skruven, så vi klippte bara en bit av en gummipackning och drog skruven genom först innan den skruvades in i hålet.
 
Det går inte att kila fast något gummimaterial mellen golv och panna med lämpliga distanser och lite kreativitet?
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Jag röstar på en kort farmarskruv.
 
  • Gilla
Danfro
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag röstar på en kort farmarskruv.
Jag skulle också iallafall börja med det. Troligtvis inte någon 6 månaders-lösning, men den går att göra direkt utan att tömma kärlet.
Den bör täta strålen tills dess att rosten sprider sig och när det väl gör det kan du gå på någon av de mer "drastiska" lösningarna som att borra upp hålet, så att du får rent och sedan sätta en större bricka och packning på plats eller svetsa beroende på vad du har tillgång till.
 
  • Gilla
Danfro
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag röstar på en kort farmarskruv.
Kom tyvär inte åt med farmarskruven, aldelea för tight mellan mantel och expansionskärl. Men lyckades gukka dit epoxy, silvertejp, epoxy, silvertejp och expoxy och silvertejp igen samt ytterligare epoxy på tajpen. Hoppas det håller ett par veckor i alla fall. Lyckades med bedriften att komma över en ny Nibe F470 som en annan kund avbokat, så nu hoppas jag på leverans redan om 2-3 dagar. Ortens värmeinstallatöre lovade att hjälpa mig att installera den asap.

Kanske ska gå och köpa en trisslott idag också...
 
  • Gilla
H-Thomasson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.