Hej,

För dryga året sedan flyttade vi in i ett radhus från 1980. Vi har en del idéer på saker vi skulle vilja ändra, men jag känner inte att helheten har fallit på plats för mig, vilket jag gärna vill. Tar tacksamt emot idéer och tips vad gäller planlösningen. Lite bakgrund följer här.

Det är ett suterränghus i tre plan. Entrén ligger i bottenplan där vi även har vårt sovrum (ursprungligen vardagsrum), ett litet sovrum där våra tvillingar på 1 år sover, en liten toalett, ett duschrum med endast dusch och kommod (samt skötbord ett tag till), förråd under trappan samt ett förrådsrum där förra ägarna även ställde in tvättmaskin. Hallen är lång och smal. Eftersom det är suterräng finns bara möjlighet att ha fönster framåt just på undervåningen. I sovrummet finns två stora fönster samt en altandörr. Väggen i förrådet samt vid lilla rummet finns inte, därför utsuddade.

Problemen som jag ser det är att hallen är väldigt lite, svårt t.ex. att få plats med barnvagn. Vi tänkte ursprungligen att vi skulle kunna ta ner väggen till lilla sovrummet för att göra en stor hall. Men med tanke på barnen är så små så tänker jag att de får vara kvar nere några år och då behövs det där rummet. Jag tycker också att det är en konstig fördelning av toa/duschrum/tvätt och förråd på undervåningen. Hur skulle man kunna göra? Jag har funderat på att slå ihop dem lite och ta utrymme från den inre hallen (från förlängningen av trappan och bakåt typ) för att göra ett större badrum med allt man kan tänkas behöva. Vårt sovrum är ganska rejält tilltaget för att vara ett sovrum men nu har vi t.ex. två garderober stående mot den inre korta väggen. En klädkammare/walk in closet hade ju varit en dröm. Har tänkt tanken att ta från förrådet bakom, men samtidigt känns det lite onödigt när rummet ändå är så stort. Förrådet är belamrat nu men känns ändå ineffektivt eftersom det blir några kvadratmeter "ståyta" mitt i rummet, så därför tänker jag att man kanske inte skulle förlora så mycket förvaring om man tog den inre delen av förrådet till en klädkammare med ingång från sovrummet.

Hur hade ni gjort??
En ritning av en lägenhet med två sovrum, hall, förvaring och blåa klotter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En trappa upp finns kök, vardagsrum (ursprungligen två sovrum) och en toalett med dusch. Här finns även utgång till uteplats på baksidan. En rest av en gammal vägg finns kvar i köket (det jag har ritat in i blått). Då det tidigare fanns en öppen spis i stora sovrummet på nedervåningen så finns ett "skåp" i hörnet av vardagsrummet där det gamla skorstenen gick som gjordes om till något slags förråd/förvaring av förra ägarna. Ser nu också att det saknas ett litet fönster längst upp på den högra väggen. Eftersom det är ett gavelhus finns möjligheten att ha fönster på den väggen också. Vi gillar denna våning och det är såklart här vi hänger allra mest. Fönstrena i vardagsrummet är i söderläge så vi får in mycket härligt ljus. Vi vill gärna ta ner väggen mellan kök och vardagsrum samt den lilla väggsnutten (ritad i blått) för att få bättre genomströmning av ljus samt för att få öppet mellan, socialt osv. Idén nu är också att bygga ut köket med en köksö samt sittbänk under fönstret. Många ritningar och varianter har förekommit, lägger in bild på den som är aktuell just nu. Våningsplanet generellt har lite dåligt med förvaring och det konstiga hörnskåpet räddar oss på sätt och vis, med möjlighet till förvaring av städgrejer t.ex. Och detta är inte avhjälpt i den nya ritningen, så tips på förbättringar tas tacksamt emot.

Planritning, lägenhet med vardagsrum, kök, badrum, entré, uteplats. Markeringar eller anteckningar i blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modernt köksdesign i 3D med ö, skåp och gråa toner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På övervåningen finns tre sovrum samt ett litet förråd/klädkammare. När det tredje och minst rummet sattes igen gjordes en ny dörrlösning enligt de blå strecken. Här har vi inga stora planer för tillfället, det var också de enda tre rummen vi målade om vid inflytt. Någon gång hade det kanske varit gött att göra en lite toalett där upp men det är som sagt inte prio just nu.
Planritning av lägenhet med tre sovrum, förråd, potentiell WC-plats, markerade rörledningar. Text på svenska, skala kan avvika.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så ja, hur hade ni gjort i detta hus för att få det så effektivt, smart och bekvämt som möjligt?? Hoppas kunna få lite tips och idéer :)
 
Jag skulle börja med att få fram ritningar från kommunen så att ni får ett bättre underlag om konstruktionen och vet om ni kan ta bort ytterligare en vägg.
Sedan är det ju så att väggar är bra för förvaring. Öppen planlösning har sina fördelar men plats för förvaring är inte en av dem.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det är mycket möjligt att väggen mellan kök och vardagsrum är bärande. Om man ska ersätta den med en balk så blir det en rätt hög balk, rätt kraftiga pelare som balken måste ligga på och det kan behövas förstärkningar på våningsplanet under så att pelarnas last kommer ner till grunden. Jag tycker det är bättre att använda den och ställa kyl, frys och andra högskåp där så att man får plats för ordentliga arbetsytor längs den vänstra väggen. Ditt förslag på planlösning för köket ser inte praktisk ut för en familj.

Väggen mellan kök och uteplatsdörr gör att det blir mindre grus och annat skräp i köket när barnen springer fram och tillbaks genom den dörren på sommaren. Den gör också att det går att ha skor innanför den dörren utan att köket ser rörigt ut. Den gör också att badrummet blir lite mer avskilt och att det inte känns som att man går direkt mellan toalett och kök.

Öppen planlösning må kännas trevligt med bebisar men det är inte lika trevligt med stojiga skolbarn.

Det som jag ser som mest prioriterat är att se till att barnen om två år eller så kan få ett större sovrum att dela på, eller varsitt litet, så att stora sängar får plats och de kan leka där men då fortfarande är för små att sova två trappor bort från sina föräldrar.
 
Jag skulle lätt flyttat upp på övervåningen och gjort den stora hallen som ni planerat.
I vårt förra hus valde vi att ge barnen var sitt stort rum och tog det minsta själva, vi behövde inte så mycket lekyta. Men låt dom dela några år till.

Kan påpeka att vår 8 åring kommer nattetid varje vecka, så ni har några år till då samma våning är att föredra.

Lite avskärmning till köket har sina fördelar. Både sittbänk och köksö med sittplatser, blir lite kaka på kaka.
 
  • Gilla
lillanutten
  • Laddar…
Hur brett är det stora sovrummet där nere?

Vad använder ni sovrummen där uppe till? Är något av de rummen stort nog för en dubbelsäng? Isf hade jag flyttat upp på ovanvåningen tillsammans med barnen några år tills de är större och sen kanske ”återtagit” det stora sovrummet.
 
1 16386 skrev:
Jag skulle börja med att få fram ritningar från kommunen så att ni får ett bättre underlag om konstruktionen och vet om ni kan ta bort ytterligare en vägg.
Sedan är det ju så att väggar är bra för förvaring. Öppen planlösning har sina fördelar men plats för förvaring är inte en av dem.
Hej, tack för respons! Vi har typ alla ritningar i en kartong på vinden Och några digitala som jag laddat ner från kommunen. Väggen vi vill ta ner är bärande och kommer behöva ersättas med en balk, har pratat med en byggare som vi känner som kollat på det och säger att det inte är något problem. Men ja, förvaringen blir ju inte lättare för det!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Det är mycket möjligt att väggen mellan kök och vardagsrum är bärande. Om man ska ersätta den med en balk så blir det en rätt hög balk, rätt kraftiga pelare som balken måste ligga på och det kan behövas förstärkningar på våningsplanet under så att pelarnas last kommer ner till grunden. Jag tycker det är bättre att använda den och ställa kyl, frys och andra högskåp där så att man får plats för ordentliga arbetsytor längs den vänstra väggen. Ditt förslag på planlösning för köket ser inte praktisk ut för en familj.

Väggen mellan kök och uteplatsdörr gör att det blir mindre grus och annat skräp i köket när barnen springer fram och tillbaks genom den dörren på sommaren. Den gör också att det går att ha skor innanför den dörren utan att köket ser rörigt ut. Den gör också att badrummet blir lite mer avskilt och att det inte känns som att man går direkt mellan toalett och kök.

Öppen planlösning må kännas trevligt med bebisar men det är inte lika trevligt med stojiga skolbarn.

Det som jag ser som mest prioriterat är att se till att barnen om två år eller så kan få ett större sovrum att dela på, eller varsitt litet, så att stora sängar får plats och de kan leka där men då fortfarande är för små att sova två trappor bort från sina föräldrar.
Så många bra poänger, tack! Hade inte tänkt på fördelarna den där lilla väggen har, har bara tänkt på hur mycket mer öppet och härligt ljus det kommer bli utan (då dörren är fönsterglas hela vägen).

Men det här med sovrum till barnen är intressant. Jag som ny förälder har inte tänkt så långt som när de kan flytta upp till övervåningen. Men har du någon idé om hur man skulle kunna lösa ett större sovrum? Det är planlösningen på bottenplan som jag tycker är väldigt svår att hitta några bra idéer kring, särskilt med tanke på dörrar och fönster.
 
M Mellanbarn skrev:
Jag skulle lätt flyttat upp på övervåningen och gjort den stora hallen som ni planerat.
I vårt förra hus valde vi att ge barnen var sitt stort rum och tog det minsta själva, vi behövde inte så mycket lekyta. Men låt dom dela några år till.

Kan påpeka att vår 8 åring kommer nattetid varje vecka, så ni har några år till då samma våning är att föredra.

Lite avskärmning till köket har sina fördelar. Både sittbänk och köksö med sittplatser, blir lite kaka på kaka.
Det här är en ny tanke! Att flytta upp både vuxna och barn på övervåningen? Faktiskt ganska intressant. Nackdel bara att vi inte har någon toa där upp då.

Mycket tacksamt med perspektiv på hur länge det är praktiskt att vara nära barnen! Hade inte tänkt så långt!
 
L lillanutten skrev:
Hur brett är det stora sovrummet där nere?

Vad använder ni sovrummen där uppe till? Är något av de rummen stort nog för en dubbelsäng? Isf hade jag flyttat upp på ovanvåningen tillsammans med barnen några år tills de är större och sen kanske ”återtagit” det stora sovrummet.
Ja men denna idé återkommer alltså! Lilla sovrummet här nere är ca 1,80x4 meter, så inte särskilt brett alls. Just nu bor min sambos bror i ett av rummen där uppe, ett gästrum och ett tv-rum. De används inte överdrivet mycket. Tänker att stora sovrummet här nere skulle kunna bli ett kombinerat gästrum/gillestuga/tv-rum om vi flyttade upp. Måste kolla ordentligt på rummen och hur det skulle funka. En dubbelsäng kan man nog få in i ett av dem, frågan är bara hur man skulle göra med garderober… det är massa snedtak osv. Tack för tips iaf!
 
  • Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
Bra att du pratat med en snickare om aväxlingar initialt.

men tänk på att ändringar av bärande stomme behöver bygglov samt att du behöver anlita en byggnadsingenjör för beräkningar av lasterna.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
T turbolimpa skrev:
Nackdel bara att vi inte har någon toa där upp då.
Men det hinner ni kanske fixa innan barnen växer ur spjälsängarna?
T turbolimpa skrev:
Måste kolla ordentligt på rummen och hur det skulle funka. En dubbelsäng kan man nog få in i ett av dem, frågan är bara hur man skulle göra med garderober… det är massa snedtak osv. Tack för tips iaf!
Ritning med mått är nog bra, inkl. en linje där det inte längre är ståhöjd.

Det går att ha sängar och förvaring under snedtak.
 
T turbolimpa skrev:
Ja men denna idé återkommer alltså! Lilla sovrummet här nere är ca 1,80x4 meter, så inte särskilt brett alls. Just nu bor min sambos bror i ett av rummen där uppe, ett gästrum och ett tv-rum. De används inte överdrivet mycket. Tänker att stora sovrummet här nere skulle kunna bli ett kombinerat gästrum/gillestuga/tv-rum om vi flyttade upp. Måste kolla ordentligt på rummen och hur det skulle funka. En dubbelsäng kan man nog få in i ett av dem, frågan är bara hur man skulle göra med garderober… det är massa snedtak osv. Tack för tips iaf!
Hur brett är stora sovrummet där nere då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.