P paralun skrev:
Jo och sedan är det mycket viktigt att se skillnaden på en premiepension och en tjänstepension som man enkelt ser på minpension.se. Tyvärr är det många som upptäcker att man inte har någon tjänstepension eller att man valt att få en högre lön. För just premiepensionen har det ju varit ett antal fall med direkt usla val.
Sen är det då skillnader på tjäntepensioner och hur väl de förvaltar pengarna och man kan även byta förvaltare.
(men det är ju en helt annan klass på många tjänstepensionsbolag och deras förvaltare jämfört med premiepensionen)
Också ett väldigt lågt tak på den allmänna pensionen.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Också ett väldigt lågt tak på den allmänna pensionen.
Jovisst men diskussionen verkar ha hamnat om premiepensioner, röd-grönt sätt att få någon att tro att de själv "förvaltar" inkl usla bolag som dök upp hos PPM. Så vi måste ju skilja på vilken pension vi diskuterar.
Jag litar mer på seriösa pensionsbolag som tex Skandia eller Alecta där jag har tjänstpensioner än att jag själv skulle leta rätt på bra investeringar för framtiden..
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo och sedan är det mycket viktigt att se skillnaden på en premiepension och en tjänstepension
Vet inte om jag riktigt förstår, Premiepension jag avsåg är den del av statliga pensionen som du själv kan välja.
Men det som kan skapa huvudbry är skillnad mellan förmånsbestämd tjänstepension (går ej påverka själv) och sedan premiebestämd tjänstepension där man själv gör valen.
Och sedan att det skiljer vid uttag av pension där månadsutbetalning för förmånsbestämd i normalfallet beräknas på årsbas så att alla månader under t.ex. 2023 får samma belopp (samma som den statliga för både Allmän och Premiedelen), medans premiebestämd tjänstepension kan beräknas olika t.ex. att varje månad är unik och beloppet varier varje månad.
Jo det är en djungel om man har många olika pensioner som intjänas eller blivit intjänade, sedan så ska det också göras olika val vid utbetalning när den dagen kommer.;)
 
A AndersS skrev:
Vet inte om jag riktigt förstår, Premiepension jag avsåg är den del av statliga pensionen som du själv kan välja.
Men det som kan skapa huvudbry är skillnad mellan förmånsbestämd tjänstepension (går ej påverka själv) och sedan premiebestämd tjänstepension där man själv gör valen.
Och sedan att det skiljer vid uttag av pension där månadsutbetalning för förmånsbestämd i normalfallet beräknas på årsbas så att alla månader under t.ex. 2023 får samma belopp (samma som den statliga för både Allmän och Premiedelen), medans premiebestämd tjänstepension kan beräknas olika t.ex. att varje månad är unik och beloppet varier varje månad.
Jo det är en djungel om man har många olika pensioner som intjänas eller blivit intjänade, sedan så ska det också göras olika val vid utbetalning när den dagen kommer.;)
Jo kort så MÅSTE man gå in och kolla hos MinPension, där ser man allt.
https://www.minpension.se/
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Har gjort hela resan från intjänande och val, planerat uttag över tid, konsolidera genom att flytta och minska antalet förvaltare. Flyttar av pensionsfonder som på börjades ca 5 år före planerat uttag och det gjordes i steg.
Och sedan beslut om uttagsdatum och vissa justeringar av fond/förvaltare.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har gjort hela resan från intjänande och val, planerat uttag över tid, konsolidera genom att flytta och minska antalet förvaltare. Flyttar av pensionsfonder som på börjades ca 5 år före planerat uttag och det gjordes i steg.
Och sedan beslut om uttagsdatum och vissa justeringar av fond/förvaltare.
Jovisst, minpension har ju även en bekväm "kalkylator" om man vill ändra på datum , sen kan man spara olika planer. För en tjänstepension kan då även ändra utbetalningstid från livstid till x antal år när man "kalkylerar".
 
P paralun skrev:
Jovisst, minpension har ju även en bekväm "kalkylator" om man vill ändra på datum , sen kan man spara olika planer. För en tjänstepension kan då även ändra utbetalningstid från livstid till x antal år när man "kalkylerar".
Och inte att glömma att du även kan justera hur länge du planerar arbeta, om du ev. planerar att gå ned i tid, vad du tror att lönen kommer att vara.

Men man ska inte skrämmas, det räcker att använda 1-2 timmar/år att få ett hum om sin framtida pension, t.o.m. mindre. Varför inte göra det samtidigt som deklaration hanteras, även om den bara ska godkännas.
 
Brorw Brorw skrev:
Fullt rimligt. Se även över återbetalningsskyddet. Det brukar man behöva lägga till själv på kåpan och diverse andra valcentraler
Jag har tagit bort återbetalningsskyddet på alla mina för att maximera pensionen. Jag kommer inte att avlida före min make. Däremot har vi sett till att det är aktiverat på alla hans.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Gäller också att man ska ta hänsyn till det om man som gift har olika beräknade pensionsnivåer. Ställa frågan, behövs återbetalningskydd utifrån beräknad kostnader och vilken pension respektive person får. Om man blir ensam och bor i hus, vill/kommer man bo kvar? Finns annat kapital, etc?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
galento
Anna_H Anna_H skrev:
Jag kommer inte att avlida före min make. Däremot har vi sett till att det är aktiverat på alla hans.
Hur kan du vara så säker på det ? För övrigt tycker man som andra här att har man jobbat ett liv så ska man inte behöva välja fonder och dylikt för att få en bra pension. Sen borde personal inom t,ex vården och industrin ha en lägre ålder för att kunna ta ut pensionen än personer som sitter med en dator på dagarna.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Hur kan du vara så säker på det ? För övrigt tycker man som andra här att har man jobbat ett liv så ska man inte behöva välja fonder och dylikt för att få en bra pension. Sen borde personal inom t,ex vården och industrin ha en lägre ålder för att kunna ta ut pensionen än personer som sitter med en dator på dagarna.
Du behöver inte välja fonder, men möjligheten finns i vissa av dem. Gör du inget så hamnar pension i det som brukar kallas traditionella pensionsförsäkring. Det gäller även del av allmänpension 2,5%, gör du inget hamnar det i statlig AP7 fond.
Rätt eller fel, men så fungerar det.
Så ingen behöver göra något om man inte vill gäller både allmänpension och tjänstepension.
 
AP7 är dessutom inte så kass som man kan tro. Även om det går få bättre avkastning med andra fonder,. Synd bara att man inte kan välja bland alla fonder när det gäller allmänna pensionen,
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Flyttade till AP7 när jag närmade mig uttagstid, från de tidigare fem eget valda.
Har haft tur med de val jag gjort, men ville göra det enkelt för mig.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Jag har tagit bort återbetalningsskyddet på alla mina för att maximera pensionen. Jag kommer inte att avlida före min make. Däremot har vi sett till att det är aktiverat på alla hans.
Om du gör det då ? Hur tänker ni då ?
Samt varför just denna lösning, har han så mycket bättre pension än dig ?
 
galento galento skrev:
Hur kan du vara så säker på det ? För övrigt tycker man som andra här att har man jobbat ett liv så ska man inte behöva välja fonder och dylikt för att få en bra pension. Sen borde personal inom t,ex vården och industrin ha en lägre ålder för att kunna ta ut pensionen än personer som sitter med en dator på dagarna.
Helt säker kan jag ju inte vara, jag kan ju bli påkörd, men om det mot all förmodan skulle ske klarar han sig bra utan min pension, medan jag får en betydligt lägre pension.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.