Jag har 4 olika plattor med Uponor Vario-fördelare i källarplan och nu skall vi göra om uppe i huset. Hittills har jag gjort allt själv, men nu förefaller min rörmokare primärt arbeta med LK.

Finns det någon nackdel med att blanda?

Sedan bergvärmepumpen installerades har jag inte kört med rumstermoststerna aktiva utan istället försökt optimera värmekurvan och strypningarna vilket har fungerat väl.

Men nu vet jag inte hur det blir, och tänker att det kanske vore på sin plats med en central styrning för hela systemet.

Huset i sin helhet är 7 slingor i källarplan, 6 slingor på entréplan och 4 slingor på våning 2, alltså 17 slingor.

Nog vore det smartast att fortsätta med Uponor Vario rakt igenom, så borde jag ha störst flexibilitet i hur jag vill göra med styrning?
 
Inget svar än
Oavsett fabrikat så går det att strypa in slingorna, som du tydlingen gjort med den andra. Men det behövs nog mera flöde från värmekällan, klara den det.
 
Kör du Uponor Smartrix kan din kontrollenhet (tex manöverpanel I-167) styra fler än en reglercentral så det går att få en gemensam styrning även på flera fördelare. Varje reglercentral klarar 6 alt 12 slingor så det är ju inget problem att få ihop ett system som klarar allt. Om du sedan tycker det är värt det eller om Uponor är bättre än LK alt ett KNX-system är väl något som du får googla upp.

jag kör smartrix med slingor spridda över två fördelare/shuntar utan annan reflektion än att det funkar fint och du har rimliga inställningsmöjligheter.
 
Elektronik i all ära, kostar säkert minst 10 kkr arr mplementera och har en förmåga att säga upp sig med kostnader. När det går att strypa in och när det är gjort kan man glömma allt som har med GV att göra. det blir som en Duracellgubbe , barra går och går.
 
Ja vi har ju haft vår bergvärmepump i 10 år nu. Rörisen ströp/balanserade in slingorna, och jag lade sen en del energi på att lära mig hur jag skulle optimera pumpen genom att justera gradminuter och hitta rätt kurvor..

Sen dess har den - precis som du säger @jonaserik bara tuggat och gått, jag har inte rört en skruv på något förrän vi rev delar av gamla huset för att börja bygga nya.

Kanske är det bäst att göra så även nu, och snarare i så fall sätta vanliga rumstermostater på de rum vi eventuellt vill hålla svalare (garage/verkstad) eller rent av kunna stänga av periodvis.

Ang. flöde så har rörisen antytt att man kanske måste komplettera med en extra cirkulationspump för att det skall orka, men jag har uppfattat som att detta kan göras lokalt i källaren på den krets som leder upp till våning 2-fördelaren, där tryckfallet blir som störst...

Håller ni med om det?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.