harry73 harry73 skrev:
Varför behöver man byta elen? För att det är en gammal elcentral med smältsäkringar? Står inte något om gamla torra ledningar eller andra riktiga elroblem
Jag ser en del som ger hintar om original anno -34, enkeluttag med glassarg och bakelitcentrum tex.
 
S Solenya skrev:
Hej kunniga byggare.

Bakgrund
Vi står inför att köpa vårt första hus, tanken är att köpa ett renoveringsobjekt. Nu har vi äntligen hittat något som har "här vill jag bo känslan" när det kommer till läge och husets utseende, mm. Tyvärr verkar huset vara rejält fuktskadat. Så det kan ju vara lite väääl mycket renoveringsprojekt

[bild]

Frågor
- Går huset ens att rädda?
- Om ja, vilka steg i stort borde man göra rent konkret för att hantera fuktproblemet, mm.?
- Om ja, mellan tummen och pekfingret, hur många miljoner behöver man lägga på fuktproblemen?
- Vilken typ av besiktningsmän borde man anlita i samband med eventuellt köp?

Husinfo
- Byggår: 1934 (tror detta är lättbetong med puts på)
- Tillbyggnadsår: 1962 (tror detta är trästomme med puts på)
- Fönster: 2-glasfönster
- Ventilation: Självdrag
- Uppvärmning: Olja
- Boarea: 205 kvm
- Biarea: 140 kvm (mycket källare mm.)

Genomförda renoveringar
- Dränering 2021
- Tak 2017
- WC badrum entreplan 2012 (kan inte varit alla badrum)

Besiktning (axplock, det värsta)
Obs: många sovrum var belamrade och kunde inte inspekteras.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Ett råd, skaffa en riktigt besiktningsman. Titta på fuktfläckar kan man göra själv, det behöver man inte anlita folk för. Man vill ju veta orsaken till felen, eller? Då har man en förutsättning att jobba med och kan få en bättre kostnadsbild.
S Solenya skrev:
Hej kunniga byggare.

Bakgrund
Vi står inför att köpa vårt första hus, tanken är att köpa ett renoveringsobjekt. Nu har vi äntligen hittat något som har "här vill jag bo känslan" när det kommer till läge och husets utseende, mm. Tyvärr verkar huset vara rejält fuktskadat. Så det kan ju vara lite väääl mycket renoveringsprojekt

[bild]

Frågor
- Går huset ens att rädda?
- Om ja, vilka steg i stort borde man göra rent konkret för att hantera fuktproblemet, mm.?
- Om ja, mellan tummen och pekfingret, hur många miljoner behöver man lägga på fuktproblemen?
- Vilken typ av besiktningsmän borde man anlita i samband med eventuellt köp?

Husinfo
- Byggår: 1934 (tror detta är lättbetong med puts på)
- Tillbyggnadsår: 1962 (tror detta är trästomme med puts på)
- Fönster: 2-glasfönster
- Ventilation: Självdrag
- Uppvärmning: Olja
- Boarea: 205 kvm
- Biarea: 140 kvm (mycket källare mm.)

Genomförda renoveringar
- Dränering 2021
- Tak 2017
- WC badrum entreplan 2012 (kan inte varit alla badrum)

Besiktning (axplock, det värsta)
Obs: många sovrum var belamrade och kunde inte inspekteras.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Av egen erfarenhet med stor källare och en hel del fukt skulle jag rekommendera följande:
1. Kolla upp hur dräneringen är gjord med avseende på isolering. Har de inte isolerat ytterväggen så blir det direkt mycket dyrare med uppvärmning och mer problem med fukt.
2. Kolla upp mögel NOGGRANT! Det är inte alltid lätt att bara med lukt och syn avgöra om det finns seriösa problem. Att sanera det kan bli extremt jobbigt.
3. Kolla upp hur golvet är reglat upp i källargolvet. Även det kan vara ett stort jobb med att bila upp tryckt virke i betongen och fixa till. Det kanske är betonggolv i hela källaren och då är det ju inget problem.

I övrigt tycker jag att det är priset på huset som det är nu som är avgörande och vad andra hus i området kostar. Det är en avvägning som bara ni kan göra om det är just ett sådant hus ni letar efter. Men det är sällan kul att bli i en källare, så är det boendeytor där så skulle jag värdera dem långt mycket mindre än om de är ovan mark.
 
Att diskutera priser är helt omöjligt för ett renoveringsobjekt utan att vara på plats och själv eller tillsammans med en erfaren byggare gå igenom vad som behöver göras omedelbart, på kort sikt och inom kanske 5 år.
Det helt avgörande är ingångspriset och läget.
Ett högt ingångspris och hög renoveringskostnad långt från service och storstad gör kanske att fastigheten inte går att avyttra utan att förlora pengar om andra fastigheter i området kostar hälften vid försäljning.
 
Tak från 2017 och dränering gjord 2021. Om de åtgärderna var professionellt utförda bör det inte vara några problem med inträngande fukt. Mätningen som utfördes var ju helt ok. Märken efter fukt kan vara många år gamla.

Att ett hus från trettiotalet inte uppfyller dagens byggstandard (ex ”rörgenomföringar i golv”) är ju inte så konstigt och betyder inte att det måste åtgärdas. Elcentralen håller i hundra år till, men kolla trådar och kablar som kan vara av gammalt torrtt gummi och i så fall är bra att byta ut.

Besiktningsprotokollet är ju mest en uppräkning av friskrivningar (”… kan bero på många orsaker …”, ”… vi rekommenderar en fördjupad undersökning …”).

Jag tycker inte alls att det ser så illa ut. Om huset känns rätt ska ni bara vara glada om besiktningsprotokollet skrämmer bort andra budgivare. Om ni dessutom är normalhändiga kan ni fixa mycket själva (ex. Ytskikt, skruva fast toalettstolen, fixa fönsterblecken, skrapa o måla dörrfoder med torrsprickor etc).

(Jag har två hus, från 1905 resp 1930, som sett värre ut men som är fina, varma och torra nu. Gjort det mesta själv)
 
  • Gilla
Fartland och 6 till
  • Laddar…
Torr hatt och skor är goda nyheter. Köpesumman framkommer inte men om ni har ork och engagemang att lägga 800-1000
Arbetsdagar av ert liv och har ett kapital om 1 - 1.5 milj så ska ni inte tveka. Huset har en tydlig fin charm. Lycka till. Hade det varit jag så hade jJag inte tvekat.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
.
Har läst tråden några fler gånger.

Du har fått många synpunkter.

Och jag en o annan känga av nån som trodde sig känna mig:crysmile:

Tänk vad ledsen jag blev.:p


- Att köpa ett äldre hus som inte har
t ex dagens uppvärmningssystem med luftåtervinning, leder till många olika projekt att engagera sig i under lång tid. Ingen vila denna sommar.

Därmed inte sagt att det inte går att till slut gå iordning huset. Men gissningsvis kommer det att ta tid, kräva ett ordentligt engagemang och även många tankar om det s a s går att komma i mål.

- Började som jag skrev med mitt första husköp av två 1985.

Nuvarande hus är snart kompletterad, renoverad och underhållen till dags dato så som jag anser det ska vara. Tänker bo kvar 10 året till.

Nu drar jag igång renovering av köket.

Inom nåt år, nytt badrum.

Byte av ejektorpump, p g a av ålder.

Därtill kommer alla löpande småprojekt, vilket roar mig.

Strax kommer 3-års björkvede, som ska tas om hand.

Med detta menar jag att oavsett så kräver ett hus TID.

Ett alternativ är väl att ni beställer ett nyckelfärdigt hus, med utseende och övrigt som Ni själva vill ha det. Kanske utvändigt som detta charmiga hus?

Med tanke på att Ni planerar att leja bort i princip allt jobb, vilket även innebär en mängd materialköp som inhyrd arbetskraft fakturerar er, så kan detta snabbt bli extra dyrt.
Jämfört med att köpa nyckelfärdigt.

- Ja, nån inflikar säkert... Det blev väl extradyrt för Dig?

Skillnaden är att jag haft många år på mig att själv gör i stort sett allt.
Avvaktat och köpt material på erbjudande o s v.

Ex. Nytt yttertak tak skulle läggas för 2 år sen.
Tog in priser för att få nån annan att göra detta. 250 - 300 000 kr. Under tiden jag seglade runt på Vänern o hade det gott.

Nu köpte jag allt material, verktyg, byggnadsställning o s v. Slutade på ca 100 000 kr.
Visst jag hade pyssel en hel sommar i min oproffsigt takt. Men det var kul, och värt besväret. Har aldrig haft så bra betalt. Eller aldrig sparat så mycket pengar, gissar jag att nåt uttrycker det som.:cool:
 
Redigerat:
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Och om man tar sig en funderare till...

Genom att köpa huset och i princip lägga ut allt på olika firmor, för att uppdatera, renovera förbättra mm.
Så kommer man väl till en punkt då allt förhoppningsvis är klart.
Typ Nyckelfärdigt. - Nu gör vi inget mer.

Med mindre besvär, energieffektivare, egenritat, förmodligen färre överväganden, allt helt nytt med garantier, så blir väl KANSKE totalkostnaden lägre ?
Nyckelfärdigt i ordets rätta betydelse.

Kanske vore något att överväga?
 
H Hybro skrev:
Och om man tar sig en funderare till...

Genom att köpa huset och i princip lägga ut allt på olika firmor, för att uppdatera, renovera förbättra mm.
Så kommer man väl till en punkt då allt förhoppningsvis är klart.
Typ Nyckelfärdigt. - Nu gör vi inget mer.

Med mindre besvär, energieffektivare, egenritat, förmodligen färre överväganden, allt helt nytt med garantier, så blir väl KANSKE totalkostnaden lägre ?
Nyckelfärdigt i ordets rätta betydelse.

Kanske vore något att överväga?
Visst, man kan kanske hamna på peng som närmar sig ett nybyggt kataloghus men om man tittar på ett sånt här hus vill man ju inte bo i ett nytt kataloghus....

Att bygga 205+140 kvm idag kostar inga 4-5 miljoner idag, särkilt inte i en storstadsregion. Skulle jag slänga ur mig en peng på ett byggprojekt skulle jag säga 8 miljoner och uppåt för att bygga något med lite själ och tanke...
 
Fördjupad besiktning idag? Blir spännande att få ta del av.

Mina spontana tankar:
Fuktskador runt dörrar och fönster kan med hög sannolikhet bero just på dåligt underhåll som det står, jag ser också att det är rätt små takutsprång, och inga tak över entréer och altandörrar, det ger givetvis ökad risk för små fuktskador. Dessa är då i allmänhet ytliga och lätta att åtgärda.

Varningarna på badrummen är inga konstigheter, det är så man byggde då och de ska ju ändå totalrenoveras. Man kan passa på att se över planlösningen när de ändå ska rivas ut helt och hållet. Satsa då gärna på vattenburen golvvärme i badrummen, så är det framtidssäkrat vad gäller uppvärmningsmetod, det är det enda jag ångrar när det gäller mitt badrum som renoverades för 10 år sedan.

Taket behöver givetvis ses över, särskilt vid vindskivorna (enligt protokollet) och vid takfönster/taklucka som alltid är en varningssignal, men är det bytt 2017 ska det ju vara okej.

Jag skulle dock börja allra först med att sätta in en billig luftluftvärmepump, för att få ner uppvärmningskostnad och få komfort under renoveringstiden, då har man tid att fundera på vad man ska välja för uppvärmningssystem när oljepannan ska bort, troligen bergvärme eller fjärrvärme, men luft/vattenvärmepump funkar ju också.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Någon som har en länk till huset på hemnet?

//AA
 
Ni vet det nog redan, men det läget är ett av de bästa som finns såpass nära stan. Väldigt lugnt villaområde, med närhet både till lekplats och promenader längs vatten och skog. Sjöglimt ingår kanske som en bonus?
 
Vilket charmigt hus! Såklart går det att "rädda". Gamla hus (byggda före 1945-1950.) har i princip alltid bättre materialkvalitet och är byggt med mera omsorg än nyare. Den personliga stilen och känslan som bara kan finnas i ett gammalt hus får ni på köpet! Men mycket beror på hur höga era krav är på ert boende. Tillhör ni gruppen som inte står ut med minsta skavank, att alla ytskick måste vara tip-top och av senaste mode och att det enda som duger är det som är nytt? I så fall är det kanske bäst att backa. Huset verkar ha hur mycket potential som helst, men det finns ju såklart en hel del att göra. Jag skulle inte var rädd för det mesta av det som står i besiktningsprotokollet, firmorna som gör sådana brukar nämligen ha som policy att allt som inte är nytt och enligt senaste "standard" är undermåligt. Fuktfläckar under fönster, bakom element och ner på golvet t.ex. är fult men inte farligt och beror sannolikt på dåligt underhållna fönster alt. i kombo med element som någon gång har läckt. Elsäkringsskåpet är gammalt men de har mycket bättre kvalitet än nya skåp av plast och håller i evigheter. Se bara upp med att trådarna inte är murkna. Har ni möjlighet att bo billigt eller gratis på annat ställe i närheten så är det en stor fördel. Att bo på en byggplats med barn innebär en stor påfrestning på familjeliv/förhållande. Tro mej...! Om ni inte har tillfälligt boende eller om erbjudandet om tillfälligt boende kommer att finnas kvar om ett år kan det vara smart att bo ett tag i huset innan man renoverar. Då känner man vad som funkar, vad som behöver göras om och på vilket sätt och vad som man kanske kan låta vara som det är. Vi renoverade en våning på 100 kvadrat i ett tvåvåningshus från 1800-talet från grunden, dock fanns redan ett fungerande vedeldat, vattenburet värmesystem och vi valde bort att tilläggsisolera. Det tog 1 ½ år, många bekymmer och svåra beslut, förseningar p.g.a. covid bl.a. Kostnad 1 miljon. Nytt kök (inte lågprismärke), badrum, trossbotten, isolering, rördragning, alla ytskick, el, renovering av kakelugn... Vi gjorde inget själva mer än att köra bort allt byggskräp till tippen. Lejde hantverkare till allt. Men...då valde vi inte de dyraste materialen, vår filosofi är att man behöver inte marmor i badrummet för att trivas, halvkaklat går lika bra etc. Om grannarna renoverar med ännu högre standard bryr vi oss inte om, huvudsaken är att vi gillar resultatet. Ert tilltänka objekt kan bli fantastiskt, det enda jag skulle vara vaksam på är om det skulle finnas mögel.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Utgångspriset är 17 miljoner, vilket är lågt med tanke på läge och storlek, så lyckas ni ro hem det för detta ”lockpris” så kommer 5 miljoner i renovering säkerligen gå att få igen om ni skulle sälja efteråt. Eftersom mäklaren inte lagt det på Hemnet och inte brukar sälja på Lidingö, så kanske ni faktiskt lyckats hitta en pärla som övriga marknad missar. Lycka till!
 
  • Wow
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Finns det sådana resurser, så är det väl bara att köra på.

En eller ett par miljoner för oförutsedda kostnader lär knappast spela nån roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.