Skulle behöva fälla några träd bredvid teleledningen och det går nog att lösa men vad skulle hända om man råkade riva ledningen?

Åker man på nån orimlig avgift i värsta fall ? Någon som vet något exempel på det?

är ju 99% säker på att jag fäller rätt men vill ju inte åka på 10tals tusen ifall ifall 1procentaren inträffar
 
Enklast är att beställa tillfällig nedläggning av teleledningen. Gjorde det själv för något år sedan då jag var tvungen att ta ner en stor poppel där enda möjliga fällriktning var över en teleledning. Då kom de ut, la ner ledningen på marken och sedan hade jag några dagar på mig innan de kom och satte upp den igen. Betalade inte en krona för servicen.
 
  • Gilla
TRJBerg och 7 till
  • Laddar…
nä ja vet detta och har gjort det förut men skulle ändå vilja väga det mot att såga ner och ta en liten risk.

Sist gång va ja tvungen att stämma träff, dom gnällde på att det va ris "ivägen" och att ja skulle röja upp för att dom skulle komma åt osv osv...
 
På den tiden vi hade telefonledning hörde jag av mig till Telia och berättade att vi behövde fälla träd som stod för nära. Då kom de ut och kopplade loss tråden den timme vi fällde och sedan kopplade de in den igen. Vi betalade inget då, vilket såklart kan ha ändrats. Men kolla med Telia och kolla vad de säger.

Är du lite händig går det ju att koppla bort den själv, men det är inget jag tror Telia rekommenderar.

Edit: För långsam.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Och idag om det bara är koppar så läggs den nog ned, men inte säkert att den blir uppsatt igen.
Var så vid fritidshuset och idag är även stolparna bort.
Men jag skulle kontakta Telia och låta dem ta beslutet, men du avgör själv vilken risk du vill ta om du lyckas fälla över ledningen och den behöver lagas, du får betala kostnaden.
 
A AndersS skrev:
men du avgör själv vilken risk du vill ta om du lyckas fälla över ledningen och den behöver lagas, du får betala kostnaden.
Precis och det är det jag frågar, är det någon som vet något om denna eventuella kostnad?
Det är som jag skrev tidigare inte helt problemfritt att be Telia lägga ner kabeln. Det sätter även press på när jag måste såga ner osv osv... om en nedriven kabel kostar 10k att fixa så kan ja lätt ta risken. 50 eller 100k däremot är mindre kul :)
 
  • Gilla
SvanteGp
  • Laddar…
Går det inte att säkra trädet med vajrar eller liknande så att du kan vara helt säker på att det inte träffar ledningen? Känner du nån med traktor kan man trycka med skopan på trädet för att det ska falla åt rätt håll.
 
A Arne999 skrev:
Precis och det är det jag frågar, är det någon som vet något om denna eventuella kostnad?
Det är som jag skrev tidigare inte helt problemfritt att be Telia lägga ner kabeln. Det sätter även press på när jag måste såga ner osv osv... om en nedriven kabel kostar 10k att fixa så kan ja lätt ta risken. 50 eller 100k däremot är mindre kul :)
Det borde väl hemförsäkringen ta om du har "drulle" i den eller nåt liknande
 
A Arne999 skrev:
Skulle behöva fälla några träd bredvid teleledningen och det går nog att lösa men vad skulle hända om man råkade riva ledningen?

Åker man på nån orimlig avgift i värsta fall ? Någon som vet något exempel på det?

är ju 99% säker på att jag fäller rätt men vill ju inte åka på 10tals tusen ifall ifall 1procentaren inträffar
Ägaren till ledningen ska bistå vid trädfällning, antingen genom att lägga ner kabel på marken eller bistå med pusher eller wire med spel för att få träden att falla i rätt riktning.
Deras hjälp är utan kostnad för markägaren, du måste själv utföra sågning eller anlita någon som gör det
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
J
Är ledningen ens aktiv då?
 
J Jocke Best skrev:
Är ledningen ens aktiv då?
Många har fällt galet över ledningarn å hus

Det första ditt försäkringsbolag tittar på är
Riktskär fällskär brytmån
Ja de som vet hur man fäller träd vet hur viktigt detta är ofta går det fälla svåra träd med kil tvinga trädet i önskad riktning
 
Enklast för amatören är att rensa grenar så gott det går, sedan sätta ett spännband mot ett angränsande träd för att hålla tillbaka så att det inte faller åt fel håll. Kapa sedan trädet en bit upp till dess att det nästan går av. Dra sedan omkull trädet med ett rep. Operationen görs när det inte blåser!!!

Jag har lyckats dra ned en teleledning en gång, Skanova tog på sig ansvaret då stålvajern inte satt fast, de hade glömt att dra åt skruvarna så vajern gled ur. Den gången så nuddade knappt trädet vid tråden, som ändå gick av. Fällningen gick precis som planerat, men ibland finns det andra faktorer som påverkar. Jag lyfter detta för att betona att det inte krävs så mycket om man har otur.
 
  • Gilla
OleB och 1 till
  • Laddar…
Här tror jag att Telia, eller vad företaget som äger ledningarna, har kommit ut och fällt träden. Eller troligen har man anlitat någon för att ta ner
 
Per Johansson8 Per Johansson8 skrev:
Det första ditt försäkringsbolag tittar på är Riktskär fällskär brytmån
Varför bryr de sig om det? :thinking: Har man klantat till det och orsakat en olycka där ett träd rivit ner en ledning så har man. Om "skären" är korrekta så det inte borde ha blivit en olycka spelar väl ingen roll. Olyckan har ju uppenbarligen skett.
 
  • Gilla
Pejda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.