Hej,
Slogs av en fundering om vad vi skall kräva av entreprenör. Vi har haft 6 företag på plats, alla har sagt de kan bygga enligt BKR oSäker vatten i vår tvättstuga. Just nu har den våtrumsmatta och vi tänkte renovera upp till klinkers. Eftersom BKR inte verkar godkänna den typen av tätskickt som krävs? Hur beställer man? GVK?

Vi vet inte om platta på mark är isolerad eller ej.

Ingen av entreprenörerna har tyckt det krävs. Och alla har i sin offert tagit med att det byggs enligt BKR o Säker vatten......,blir fundersam. Måste man ta reda på om plattan är isolerad? Vad är "fackmässigt " i denna kontext?

Känner mig lite okunnig. Vet inte ens vad jag ska beställa?
 
Räcker inte en tråd?
 
Tillägg: Huset är byggt 79. Det är flera lika på gatan och inget har haft fuktproblem vad vi vet. Ingen vet dock om det är isolerad platta. Vår våtrumsmatta ser fin ut....är orginal. Hur ska vi tänka?
 
K Kane skrev:
Räcker inte en tråd?
Nej, jag insåg att svaren ledde till fler frågor. Denna tråden handlar om vad vi skall beställa (formalitet), den andra mer om hur det görs praktiskt.
 
BirgitS
Om du ska ha klinker så är BKR:s branschregler bäst. De branschreglerna säger inte att man alltid måste ha tätskikt på hela golvet i en tvättstuga utan det finns undantag. Jag rekommenderar att du läser deras branschregler.

Om du och dina grannar har trägolv och tapeter eller vanlig målarfärg på väggarna i stället för diffusionsöppen silikatfärg så lär det inte vara något problem med tillskjutande markfukt.

Tätskiktet med uppvik i en tvättstuga är inte bara till för att skydda betongen under utan också för att förhindra att vatten passerar via golv och väggar in i rummen bredvid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.