Jag har satt på cellplast på grundmuren, pluggat och limmat så dom lär sitta som berget. Utanpå detta ska jag nu sätta en sockelskiva men vet inte riktigt hur jag ska fästa denna. Fasaden sitter redan så där är det kört att fixa nån dold infästning

Jag är inte sugen på att ha massa skruvar som syns utan skulle gärna limma denna. Har läst någonstans att man kan "skumma fast dom" men förstår inte hur det skulle gå till?? Fogskum må fästa på både cellplast och sockelskiva men expanderar ju så jag fattar inte hur man gör för att det ska funka bra. Är ju inte sugen på att prova mig fram precis...är det möjligtvis så att man bara lägger två linjer med fogskum och bara trycker på skivanså skummet trycks ut till några millimeter så att eventuell expansion blir obefintlig?

Tips? Något speciellt skumm kanske?

cellplasten sitter förövrigt på en gammal grundmur och är väll inte 100% plan så att limma med PL200 känns lite svårt såvida man inte öser på mängder med klet.
 
A Arne999 skrev:
Jag har satt på cellplast på grundmuren, pluggat och limmat så dom lär sitta som berget. Utanpå detta ska jag nu sätta en sockelskiva men vet inte riktigt hur jag ska fästa denna. Fasaden sitter redan så där är det kört att fixa nån dold infästning

Jag är inte sugen på att ha massa skruvar som syns utan skulle gärna limma denna. Har läst någonstans att man kan "skumma fast dom" men förstår inte hur det skulle gå till?? Fogskum må fästa på både cellplast och sockelskiva men expanderar ju så jag fattar inte hur man gör för att det ska funka bra. Är ju inte sugen på att prova mig fram precis...är det möjligtvis så att man bara lägger två linjer med fogskum och bara trycker på skivanså skummet trycks ut till några millimeter så att eventuell expansion blir obefintlig?

Tips? Något speciellt skumm kanske?

cellplasten sitter förövrigt på en gammal grundmur och är väll inte 100% plan så att limma med PL200 känns lite svårt såvida man inte öser på mängder med klet.
Hur gjorde du? Jag tänker också isolera sockel utvändigt och går i tankarna med skivor isället för att putsa.
 
jag satte ner sockeln i mackadammet så den hölls på plats i nederkant och skruvade upp under fasaden. Så det blev aldrig någon skruv genom mur. Funka för mig eftersom hag hade så låg sockel.
 
A Arne999 skrev:
jag satte ner sockeln i mackadammet så den hölls på plats i nederkant och skruvade upp under fasaden. Så det blev aldrig någon skruv genom mur. Funka för mig eftersom hag hade så låg sockel.
Ok och hur gjorde du med sockelskiva?
 
allså det va så jag satte fast sockelskivan. Den är nertryckt i mackadammet och skruvad under fasaden. så det blev en dold infästning kan man säga :)
 
Jag limmade med stenlim. Ungefär samma produkt som fogskum, men expanderar inte lika mycket. Avsedd för ändamålet kan man säga...
 
useless useless skrev:
Jag limmade med stenlim. Ungefär samma produkt som fogskum, men expanderar inte lika mycket. Avsedd för ändamålet kan man säga...
Och det blir inga problem att man inte har en luftspalt?
 
Svårt att tro det är ju typ samma konstruktion som grundelement av cellplast med sockelskiva integrerat som används när man gjuter platta
 
  • Gilla
Kris1
  • Laddar…
A Arne999 skrev:
Svårt att tro det är ju typ samma konstruktion som grundelement av cellplast med sockelskiva integrerat som används när man gjuter platta
Tack för svar, och cellplasten kör man ovan dräneringslistan.
 
É
Någon som vet vad syftet med luftspalten är? Jag vill fästa typ en Cembrit sockelskiva (diffusionsöppen) utanpå cellplast (på lecablock), men det är fortfarande under innanför träpanel och luftspalten ovanför.

Jag mailade Cembrit support och beskrev att jag bara ska ha skivorna på ett varv lecablock under trästommen, och frågade vad syftet med luftspalten var så jag kan komma fram till om den lilla yta jag ska ha det på gör någon skillnad att skippa luftspalten.

Svaret jag fick var att den ska monteras med ventilerad fasad "för att fungera som tänkt" och att "de inte har anvisningar för dikt montage". Tack för den förklaringen:thinking:
Antar att personen på supporten inte kan sin produkt. Jag bad dem inte ge ett ok till att skippa luftspalt utan jag bad om en förklaring.
 
Jag fick samma svar när jag mejlade dem förra veckan. Har frågat varför.
Jag antar att man måste ta bort all puts samt all tjära för att få det diffusionsöppet innan man sätter cellplasten
 
Du får väl maila t ex Jackon och fråga varför dom inte har någon luftspalt trots att Cembrit säger att man måste ha det...
 
Fick svar nu att det blir kan bli kalkutfällningar som gör att skivan kan spricka.
 
Låter som en krystad förklaring? Limma med stenlim som sagt var. Då blir det en liten spalt på några mm och limmet är lite elastiskt så allt kalk får plats...
 
  • Gilla
hydrolift och 1 till
  • Laddar…
É
Var kommer kalket ifrån, deras skiva?

Inte från väggen för är ju 4-5cm cellplast mellan.

I mitt fall är det inte ens putsat utan bara slammat med grundningsbruk A. Om det påverkar nåt? Men kanske bara handlade om att luft krävs så deras skiva inte fäller nåt…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.