Hej på Er :)
Vi har problem med avlopps vattnet, det är en förre detta garage som ej användes i flera decennier och omgjord till förråd. Golvbrunnen är kvar och det såg torr ut när vi flyttade in för mer än ett år sedan.
Det har regnat kraftigt i sista tiden och för några veckor sedan upptäckte jag att det luktar ruttet i källaren, jag kollade runt men hittade inte källan (vi förvarar frukt och rotfrukter där pga av det kallare där).
Häromdan upptäckte jag felet, det såg ut i början som någon har kissar i brunnen, det var lite fuktigt runt omkring och luktade gammalt kiss eller något i det stilen, dö äckligt var det i alla fall.
Vi har Kommunal avlopp och huset ligger med lång sidan med gatan. Den sidan som är närmast gatan har vi inga problem och det är bara duschen upp och tvättstugan i källaren som rinner ner där. Den andra sida mot trädgården är mycket tyngre belastad för där har vi köket med diskmaskinen som går minst 2 gånger om dagen.
Efter en diskmaskin tömning var jag nere i källaren för att hämta ved och då såg jag att det bubblade avlopps vatten och nästan rann över brunnen. Vi har ganska mycket sand på botten jag ska försöka att få bort sanden och en del av det äckliga vattnet med en grov dammsugare och sedan funderar jag att rensa med grövre fjäderband som jag köpte på Jula...eventuellt spola med speciell slang som jag ska koppla på varmvatten. Köpte även propplösare som löser upp hår och fett. Har 2 i familjen som har ganska långt hår...
Tycker ni att det värt att ge sig det här på egen hand? Jag läste att propplösare bara förvärrar situationen...
Rensning av avlopp/spolning och kamera undersökning kostar runt 4000kr
Jag skulle helst slippa betala :(
Sickar med några bilder, kolla på det om ni vågar :) Brunnen ser ganska sönder rostat ut, tog över en halv timme att få bort gallret. Hållet till vänster ska väll inte vara öppet? Tacksam för lite hjälp och råd.
 
  • En brunnsöppning med flera maskar och stenar, vatten, inblick i stadsmiljö, nedsmutsad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bild på maskar i fuktig jord inne i en cirkulär behållare med synligt solljus reflekterande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet avloppshål med kabel och vatten, på en betongyta, omgiven av smuts och lite skräp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Golvbrunnen bör nog bytas, men du bör kunna få ordning på det tillfälligt och hjälpligt genom att spola rent med trädgårdsslangen. Börja med en toalettrensare (sugpropp) eller med att spola med trädgårdsslagen i korta stötar så att vattnet hinner rinna undan. Varje sprut kommer att ta med sig lite sand och smuts. När det blir lite flöde igenom brunnen kan du spola mer och mer. Efter att det blivit lite upprensat kan man koppla slangen till varmvattnet och göra riktigt rent så man kan inspektera bättre. En gammal flaskborste kan vara till god hjälp.

Troligen har du problem med igensatta rör, inte bara golvbrunnen, annars hade det inte bubblat på det sättet. Det är antagligen lite igensatt från denna brunn och nedströms (kanske uppåt också). Eventuellt kan en genomspolning med varmvatten fixa till det hjälpligt. Rensfjäder kan hjälpa till och en speciell högtryckssland för att rensa avlopp kan göra underverk. Tänk dock på att rensningen av rören bör ske nedifrån så inte all skit spolas loss och fastnar i det lilla hål som nu finns.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 2 till
  • Laddar…
F fb35523 skrev:
Golvbrunnen bör nog bytas, men du bör kunna få ordning på det tillfälligt och hjälpligt genom att spola rent med trädgårdsslangen. Börja med en toalettrensare (sugpropp) eller med att spola med trädgårdsslagen i korta stötar så att vattnet hinner rinna undan. Varje sprut kommer att ta med sig lite sand och smuts. När det blir lite flöde igenom brunnen kan du spola mer och mer. Efter att det blivit lite upprensat kan man koppla slangen till varmvattnet och göra riktigt rent så man kan inspektera bättre. En gammal flaskborste kan vara till god hjälp.

Troligen har du problem med igensatta rör, inte bara golvbrunnen, annars hade det inte bubblat på det sättet. Det är antagligen lite igensatt från denna brunn och nedströms (kanske uppåt också). Eventuellt kan en genomspolning med varmvatten fixa till det hjälpligt. Rensfjäder kan hjälpa till och en speciell högtryckssland för att rensa avlopp kan göra underverk. Tänk dock på att rensningen av rören bör ske nedifrån så inte all skit spolas loss och fastnar i det lilla hål som nu finns.

Väldigt bra hjälp, är du fack man eller vad? Jag tänkte faktiskt börja utifrån ner, men nu när du skriver det blir logiskt att man ta bort skiten där nere först annars packas den bara på... Nu har jag spolat hålen där nere o damsög upp en massa små stenar o sand, luktar Gamle Ole i hela källaren ...Tack för hjälpen o för att du tog tid att förklara det så bra.
 
Jag är bara husägare :) Man lär sig mycket om man vågar. Ibland blir läxan dyr, men genom att ta hjälp så kan sannolikheten för det minska. Fråga på så blir du också en fullvärdig husägare en dag ;)
 
Hej.


Tråkigt när vatten kommer upp, det blir jäkla massa extra jobb. Och fruktansvärt dyrt när man ber om hjälp.


Vi hade också problem med vatten som kom upp i brunnen i tvättstugan på källarplan. Oftast på vårkanten när snön smälte. Vi ringde olika företag som kom ut, alla till galna priser. Vi filma avloppet utan framgång. När vi efter några år dränerade huset visade det sig att de fans en spricka i av av rören där grus läckte in, efter vi åtgärdar de har vi inga problem.


Men innan vi fick de löst köpte vi:


https://www.stihl.se/STIHL-produkte.../Rörrengöringsset-till-RE-80-RE-170-PLUS.aspx



https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-vattenfelsbr-standardpaket-wss/


Vattenlarmet stänger av allt vatten i huset, så fort en sensor uppmärksammar vattnen. Vilket förhindrar översvämning. Vi fick hjälp av ett lokalt företag att installera den.

Dyrt ja! Men jäklar så värt de.


Och slangen till högtryckstvätten. Den sprutar vattnet baklänges, så slangen trycker sig igenom ”stoppet” och förstör proppen. Den har varit väldigt effektiv för oss. Har räddat mig från att ringa dyrt företag flera gånger.

Men tänk på att förbered, alltså när du kör ner slangen behöver du samtidigt starta vattnet: så slangen blir hård!

Jag provande också med trädgårdsslangen först, men när du matat ner den en bit då bara viker den sig.


Hoppas du också för löst ditt problem och slipp kämpa med vatten som stig upp.


Ja just, de kan behöva köra ner rengöring slangen på fler ställen än brunnen. Du kanske också har nått avloppsrör i källaren du kan skriva upp.
 
  • Gilla
Alexiee
  • Laddar…
F fb35523 skrev:
Golvbrunnen bör nog bytas, men du bör kunna få ordning på det tillfälligt och hjälpligt genom att spola rent med trädgårdsslangen. Börja med en toalettrensare (sugpropp) eller med att spola med trädgårdsslagen i korta stötar så att vattnet hinner rinna undan. Varje sprut kommer att ta med sig lite sand och smuts. När det blir lite flöde igenom brunnen kan du spola mer och mer. Efter att det blivit lite upprensat kan man koppla slangen till varmvattnet och göra riktigt rent så man kan inspektera bättre. En gammal flaskborste kan vara till god hjälp.

Troligen har du problem med igensatta rör, inte bara golvbrunnen, annars hade det inte bubblat på det sättet. Det är antagligen lite igensatt från denna brunn och nedströms (kanske uppåt också). Eventuellt kan en genomspolning med varmvatten fixa till det hjälpligt. Rensfjäder kan hjälpa till och en speciell högtryckssland för att rensa avlopp kan göra underverk. Tänk dock på att rensningen av rören bör ske nedifrån så inte all skit spolas loss och fastnar i det lilla hål som nu finns.
Jag ser att rensningsproppen är inte med, det var nog borta när vi köpte huset men ingen som anmärkte vid besiktningen. Vågar man ge sig på att byta ut en sådant golvbrunn, tror knappt att det finns att köpa längre :D
 
Gissar att det är hål i avloppsledningen eller brunnen eftersom det kommer upp daggmaskar i brunnen.
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson och 2 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Gissar att det är hål i avloppsledningen eller brunnen eftersom det kommer upp daggmaskar i brunnen.
Kanske vore bättre att kalla firman o punga ut 4000-5000kr då får man kamera undersökning på köpet och allt blir proffsigt gjort. Ändå tycker frugan att jag kan inget om hus reparation
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.