Jag har ju varit lite nördig till o från i det här med energi. Och då pratade vi 30-50öre kwh, nu sitter vi i ett helt annat läge.

Pratade lite med grannar och de frågade om elräkningen. De själva håller på att flytta och bodde bara halva december. Vi bor i radhus så det är tämligen identiskt. Fast jag tror de har bättre fönster än vad vi har och en relativt ny LLVP. De fick en räkning på 6000kr

Fick berättat att grannarna på änden fick en räkning på 11 000kr trots nya energifönster och också en relativt ny LLVP.

Hos mig så bor vi 3personer, har en typ 15-17år gammal LLVP IVT Nordic inverter där fläktvingen exploderade vid nyår (hade en i reserv).

Vi hade 3985kr i elräkning och det trots att pumpen håller på o ge upp. Tror kompressorn börjar bli sliten. Den går på full fläkt och primära värmekällan i de 12åren jag bott här, nu i år som ensam värmekälla. Och då är våra fönster sedan huset byggdes 1977 varvid altandörren i köket är 1glas efter en olycka. Med en ny LLVP, moderna fönster så hade räkningen säkerligen kommit ner på 3000kr.

Att läsa på, skaffa sig kunskap, göra förändring o kunna acceptera 19-20 grader inomhus kan bevisligen göra otrolig skillnad.

Min första november i radhuset 2010 (väldigt varm månad) gjorde jag 2900kwh nästan ensam och började jaga kwh. Nu gjorde vi 740kwh i November och 1150 kwh i December på 3pers. Bara att ställa in grejorna rätt.
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Att förändra en del av livsstilen kan verkligen påverka kWh-förbrukningen. Jag jämför grannars likvärdiga hus och får frågan varför min förbrukning är så mycket lägre. Jag kan inte bara skylla på den värme jycken avger;)! Men jag planerar disk/tvätt/ugn och inte minst bastun som jag inte ger avkall på. Extratröja och varma tofflor är ekonomiska tillbehör.
 
  • Gilla
Sågtand och 1 till
  • Laddar…
Precis, dottern började argumentera om att slå på elementen o vägrade o hålla dörren öppen. Jag gjorde klart att det finns 3 alternativ.

Frys med dörren stängd.

Betala extrakostnaden med stängd dörr

Eller lämna dörren öppen.

Jag vann och hon har det varmt så det räcker. Vi slog på 1st element 2dagar vid jul för ett annars oanvänt rum där rummet inte får värme från pumpen o landar på 16-17grader annars. Dygns förbrukningen gick från 35kwh till 80kwh. Fast en viss förbrukning hörde nog till julmat osv.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
hsd
Klippt från en webbtidning:
Återanvänder disken och lagar inte mat varje dag

Diskmaskinen försöker familjen använda så lite som möjligt, och diskar inte mer än absolut nödvändigt.

– Vi återanvänder disken hela tiden och diskar sällan i maskinen. När det gäller mat så lagar vi mat så det ska räcka i tre dagar. Då blir det storkok, och så behöver vi inte ha i gång ugn och spis på flera dagar. Det är väl inte ovanligt att familjer lagar flera olika maträtter till familjemedlemmar, men hos oss är det en maträtt som gäller, och så får alla äta det.
 
Attitudeswe
Dåligt isolerade gavelradhus kan dra betydligt mer än grannen. Har man rätt gavel slipper man iaf klampandet intrappen :D

Tror felet många gör med LLVP är att ha fläkten på för låg hastighet. Vi klarar ner till -8 ute på enbart LLVP bara man kör högsta fläkt.
 
  • Gilla
b_hasse och 6 till
  • Laddar…
Andra gavelgrannen köpte en multisplit LLVP så de trycker ut värmen bättre på nedervåningen o har också nya energifönster. Hon gör under 10 000kwh per år. Så de klarar sig nog också på 1000-1300 kwh för december.
 
M micke-71 skrev:
Att läsa på, skaffa sig kunskap, göra förändring o kunna acceptera 19-20 grader inomhus kan bevisligen göra otrolig skillnad.

Min första november i radhuset 2010 (väldigt varm månad) gjorde jag 2900kwh nästan ensam och började jaga kwh. Nu gjorde vi 740kwh i November och 1150 kwh i December på 3pers. Bara att ställa in grejorna rätt.
Tro många inte fattar hur jäkla effektiv en LLVP vs direktverkande är. När man snackar om sänka tempen inne ska man inte sänka LLVP utan alla direktverkande element. Diska, vattenkokare och tvättmaskin och matlagning är en fis i rymden jämfört med värme och vatten
 
  • Gilla
Kjelke och 9 till
  • Laddar…
hsd
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Dåligt isolerade gavelradhus kan dra betydligt mer än grannen. Har man rätt gavel slipper man iaf klampandet intrappen :D

Tror felet många gör med LLVP är att ha fläkten på för låg hastighet. Vi klarar ner till -8 ute på enbart LLVP bara man kör högsta fläkt.
Mina llvp klarade att hålla värmen med fläkten i auto-läget, i alla fall ner till dryga 15 minusgrader, och ännu kallare blev det inte lika bra spridning mellan rummen tills den slog av vid drygt 20 minusgrader
Effektiviteten kan ju diskuteras....
 
Min typ 17 år gamla IVT Nordic klarade o hålla 117m2 vid 15-22 minusgrader fast då fick vi bara 17.5 grader. Men den börjar tappa orken när det blir kallt så det blir en ny till nästa vinter.

Fast jag blir fundersam på om är bekymmer med avfrostningen. Fick tina lös temperaturgivaren med varmvatten i morse. (Ska flytta den till utsidan av gallret…. Sen blåste det riktigt hett efter avfrostningen. Vid -10 så håller den 55grader i utblåset på full fläkt.

Vissa påstår att man sliter på pumpen med full fläkt o låta den vara primära värmekällan. Min 17 år och jag har plågat den stackaren sen jag flyttade in 2010.
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Mina llvp klarade att hålla värmen med fläkten i auto-läget, i alla fall ner till dryga 15 minusgrader, och ännu kallare blev det inte lika bra spridning mellan rummen tills den slog av vid drygt 20 minusgrader
Effektiviteten kan ju diskuteras....
Var försiktig med autoläget, kan börja kyla huset ifall kamin eldas samtidigt. Heat har jag lärt mig det ska va vintertid.
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Förra veckan isolerade jag den elektriska varmvattenberedaren med flera lager stenull.
Behöver inte den "förlorade" värmen, som den gav. Kommer att spara många kWh året runt.

Värmer bodelen 128 m2, uteslutande med en större täljstenskamin.
Eldar morgon o kväll.

Har bundet 59 öre / kWh t o m okt 24,
Därefter blir det timdebitering/tidstariff med tvätt, disk, direktel i garaget (5-10 grader) och elvarmvattenberedare, då taxan är som lägst.
 
Realvamos Realvamos skrev:
Var försiktig med autoläget, kan börja kyla huset ifall kamin eldas samtidigt. Heat har jag lärt mig det ska va vintertid.
Avstå AUTO läget helt skulle jag säga med min begränsade erfarenhet, att använda dyrbara kWh för att kyla nån grad om solen skiner, ugnen är på eller man tillför extra energi på nått annat sätt är oftast helt onödigt.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
M micke-71 skrev:
Jag har ju varit lite nördig till o från i det här med energi. Och då pratade vi 30-50öre kwh, nu sitter vi i ett helt annat läge.

Pratade lite med grannar och de frågade om elräkningen. De själva håller på att flytta och bodde bara halva december. Vi bor i radhus så det är tämligen identiskt. Fast jag tror de har bättre fönster än vad vi har och en relativt ny LLVP. De fick en räkning på 6000kr

Fick berättat att grannarna på änden fick en räkning på 11 000kr trots nya energifönster och också en relativt ny LLVP.

Hos mig så bor vi 3personer, har en typ 15-17år gammal LLVP IVT Nordic inverter där fläktvingen exploderade vid nyår (hade en i reserv).

Vi hade 3985kr i elräkning och det trots att pumpen håller på o ge upp. Tror kompressorn börjar bli sliten. Den går på full fläkt och primära värmekällan i de 12åren jag bott här, nu i år som ensam värmekälla. Och då är våra fönster sedan huset byggdes 1977 varvid altandörren i köket är 1glas efter en olycka. Med en ny LLVP, moderna fönster så hade räkningen säkerligen kommit ner på 3000kr.

Att läsa på, skaffa sig kunskap, göra förändring o kunna acceptera 19-20 grader inomhus kan bevisligen göra otrolig skillnad.

Min första november i radhuset 2010 (väldigt varm månad) gjorde jag 2900kwh nästan ensam och började jaga kwh. Nu gjorde vi 740kwh i November och 1150 kwh i December på 3pers. Bara att ställa in grejorna rätt.
Jag har en snart 19 år gammal värmepump och en lika gammal villa på ca 170kvm + 70kvm garage + en Volvo laddhybrid. I december drog allt totalt knappt ca 1200kWh till ett pris på 3200:- i elområde 3. Jag styr värmepumpen att gå mest på lågtaxa och tänder en stödbrasa ibland. :)
 
hsd
Realvamos Realvamos skrev:
Var försiktig med autoläget, kan börja kyla huset ifall kamin eldas samtidigt. Heat har jag lärt mig det ska va vintertid.
Jag vet men det är inte auto-läget jag menar utan autofan , då regleras fläkthastigheten efter behovet, givetvis står modeläget på heat nör man vill ha värme
Har även 3 kakelugnar som eldas i ibland och då brukar fläkten gå ner på tomgång, den stannar helt och snurrar lite med jämna mellanrum förmodligen för lufttemperaturmätning
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Att förändra en del av livsstilen kan verkligen påverka kWh-förbrukningen. Jag jämför grannars likvärdiga hus och får frågan varför min förbrukning är så mycket lägre. Jag kan inte bara skylla på den värme jycken avger;)! Men jag planerar disk/tvätt/ugn och inte minst bastun som jag inte ger avkall på. Extratröja och varma tofflor är ekonomiska tillbehör.
Men det du uppger ger ju inte sänkning på antalet kWh? Det är väl snarare att du får lägre timdebitering. Eller tänker jag fel här?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.