Nu har jag klantat till det... Håller på att renovera och lutade några reglar mot väggen. En råkade hamna mot glipan mellan en öppen innerdörr och karmen. När jag sen gick emot dörren lite så blev det en enorm hävarm, skruvskallarna i gångjärnet i karmen lossnade direkt och flög iväg med en smäll.
Nu har jag ett gångjärn som inte är fäst i karmen och det sitter tre skruvar utan skruvskallar i karmen så jag kan inte få bort skruvarna eller dra i nya.

Hur löser jag det här på bästa sätt? Har alla snap-in gångjärn samma hålbild eller finns det något som har samma form men annan hålbild? Är det bästa att jag borrar tre nya hål i gångjärnet? Eller är det någon som har en smartare lösning?

En vit dörrstängare fäst vid en dörrkarm med gamla skruvhål synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Borra nya skruvhål.
 
M mersault skrev:
Nu har jag klantat till det... Håller på att renovera och lutade några reglar mot väggen. En råkade hamna mot glipan mellan en öppen innerdörr och karmen. När jag sen gick emot dörren lite så blev det en enorm hävarm, skruvskallarna i gångjärnet i karmen lossnade direkt och flög iväg med en smäll.
Nu har jag ett gångjärn som inte är fäst i karmen och det sitter tre skruvar utan skruvskallar i karmen så jag kan inte få bort skruvarna eller dra i nya.

Hur löser jag det här på bästa sätt? Har alla snap-in gångjärn samma hålbild eller finns det något som har samma form men annan hålbild? Är det bästa att jag borrar tre nya hål i gångjärnet? Eller är det någon som har en smartare lösning?

[bild]
Laga hålen med en blandning av lim och sågspån?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
H
Borra ut och i med träplugg i hålen.
Sen skruvar du bara dit skruvarna igen.
 
  • Gilla
tobbe9012 och 4 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Laga hålen med en blandning av lim och sågspån?
Hur skall han få ut skruvarna då ?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Borra nya hål. Både i gångjärnet och karmen
 
H Hallerudsbo skrev:
Borra ut och i med träplugg i hålen.
Sen skruvar du bara dit skruvarna igen.
Så här hade jag också gjort. Om jag saknat borr och plugg mm så hade jag kört in några tändstickor i hålen och sen skruvat dit gångjärnen.
 
H
Fungerar att få i vanliga plastplugg med så det expanderar i hålet
 
Antingen använder du träplugg eller rampamuff.
Träplugg kan du göra själv av lämpligt trä t.ex blompinnar om du har trälim så kan pluggarna limmas.
Även tipsen om att borra extra skruvhål i karmdelen av gångjärnet bör fungera.
 
Redigerat:
Tack för alla svar. Skruvarna sitter alltså kvar (fast skruvskallarna är avslitna), det är inte tomma skruvhål där gängorna i träet är sönderslitna. Skruvarna är för små för att det ska gå att få ut dem med skruvutdragare tror jag.
Jag ska prova att borra nya hål i gångjärnet.
 
H
Dit med gångjärnet å i med nya skruv lite på sidan av dom gamla det drar fint.
 
  • Gilla
123abc och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Hur långt in sitter skruvarna?
Det ser ut som att det åtminstone är en liten bit "hål" innan de kommer.
Då skulle jag först prova att dra i tre nya skruvar i hålen, de kommer dra åt sidan och gå bredvid den befintliga skruven och få ett grymt bra fäste.

Om de däremot sitter väldigt ytligt kan du behöva öppna upp hålen i gångjärnet något för att kunna göra samma manöver.
 
  • Gilla
123abc och 2 till
  • Laddar…
M mersault skrev:
Tack för alla svar. Skruvarna sitter alltså kvar (fast skruvskallarna är avslitna), det är inte tomma skruvhål där gängorna i träet är sönderslitna. Skruvarna är för små för att det ska gå att få ut dem med skruvutdragare tror jag.
Jag ska prova att borra nya hål i gångjärnet.
Slarvigt av oss att inte läsa ditt inlägg ordentligt :)
 
Har du en Dremel kan du med en kapskiva göra ett spår för en skruvmejsel i skruven. Så skulle jag göra och så har jag gjort tidigare
 
  • Gilla
mersault och 1 till
  • Laddar…
P
Metallborr och borra bort gamla skruvarna.
I med lämplig plugg.
Skruva fast med nya skruv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.