M mortimer skrev:
Ställer leverantören ut en separat kreditfaktura på förskottsbetalningen som inte syns i slutfakturan så är det ju inget som skatteverket ser när leverantör ansöker om gröntEl hos skatteverket och således blir det 20%. Sen kan det diskuteras i hur rätt och fel det är rent skattemässigt. En detalj som Regeringen verkar ha missat i propositionen/lagändringen.
Missat vet jag inte direkt. Men helt klart är att en ändring i regelverk såklart får konsekvenser och utifrån dessa finns alternativ. Hade jag fått välja så hade jag fått installationen redan i augusti, det hade varit mest fördelaktigt för mig.
Eftersom de blir klara först denna vecka, och det är 10 dagars betalning som gäller så kommer förfallodatum bli 2023, då gäller andra regler.

Det finns dessutom en klausul att om växelriktaren är försenad så kan det vara förmildrande om vi passerar ett årsskifte. Det var den i mitt fall men den levererades 1,5 månad innan plan.

Jag har fått svar från Svea att deras ekonomiavdelning jobbar på ett ställningstagande.
 
M mortimer skrev:
Detta remissvaret belyser förskottsproblematiken delvis:
[länk]
Mycket bra problembeskrivning! Det förklarar också gissningsvis varför vår installation gick fortare.
 
C cpalm skrev:
Ha ha, va f-n, kreditera betalda fakturor och fakturera igen för att retroaktivt kunna utnyttja ändrade skatteregler. Det känns som ett skolboksexempel på skatteflykt.
Jag vet inte om jag tycker det riktigt är ett skolboksexempel. OM arbetet också hade varit klart och fakturerat med sisat betalningsdatum under 2022, och man då hade krediterat hela fakturan, och skickat en ny med nytta betalningsdatum. DÅ vore det skolboksexempel på skatteflykt.

Skulle inte förvåna mig om vissa aktörer som kanske fick betalt för utförd installation när som helst under 2022, ställer upp på att kreditera och fixa en ny faktura nästa år...
 
  • Gilla
Raecer11 och 1 till
  • Laddar…
C
H hempularen skrev:
DÅ vore det skolboksexempel på skatteflykt.
Jo, jag tror jag förstår din poäng.
Nu när betalning redan erlagts och man försöker göra sken av att betalningen skett vid ett senare tillfälle är det kanske snarare ett "fullvärdigt" skattebrott än skatteflykt(?)
 
Redigerat:
K
M mortimer skrev:
Ställer leverantören ut en separat kreditfaktura på förskottsbetalningen som inte syns i slutfakturan så är det ju inget som skatteverket ser när leverantör ansöker om gröntEl hos skatteverket och således blir det 20%. Sen kan det diskuteras i hur rätt och fel det är rent skattemässigt. En detalj som Regeringen verkar ha missat i propositionen/lagändringen.
Risken är att bolagets revisorer har synpunkter eller om skatteverket gör en granskning. Men det märks ju inte i ett inledande skede eftersom de inte ser kreditfakturan.

Man kan ju dessutom skriva vad man vill på en faktura, så man kan köra 50% och skriva med ett batteri när det istället är en massa paneler som egentligen installerades. Om skv frågar efter leverantörsfakturor så ta bara en från en annan kund som faktiskt köpte ett batteri.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
S styren skrev:
Risk att missa avdrag om du förbetalat 2022
[länk]
Spännande, det här kan komma att påverka väldigt många som förskottsbetalt.
För oss borde det bli kostnadsneutralt om de drar på 15% på allt för 2022 eller om det blir 20% på 85% av betalningen.
 
B backstromj skrev:
Spännande, det här kan komma att påverka väldigt många som förskottsbetalt.
För oss borde det bli kostnadsneutralt om de drar på 15% på allt för 2022 eller om det blir 20% på 85% av betalningen.
Svea erbjuder nu återbetalning av förskottsbetalningen som gjordes 2022. Detta för att kunna skicka en ny totalfaktura med 20% avdrag.
De som av någon anledning inte accepterar får inte 20% avdrag på förskottsbetalningen.
 
  • Gilla
Raecer11
  • Laddar…
C
B backstromj skrev:
Svea erbjuder nu återbetalning av förskottsbetalningen som gjordes 2022. Detta för att kunna skicka en ny totalfaktura med 20% avdrag.
Skall bli intressant att följa.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Vår förskottsbetalning är nu på väg tillbaka och slutbetalningen (med 20% grönt avdrag på hela beloppet) ska vara genomförd under januari. Vi har fått den fakturan. So far so good.
 
R
B backstromj skrev:
Vår förskottsbetalning är nu på väg tillbaka och slutbetalningen (med 20% grönt avdrag på hela beloppet) ska vara genomförd under januari. Vi har fått den fakturan. So far so good.
Samma här, de skötte dem snyggt tycker jag
 
R Raecer11 skrev:
Samma här, de skötte dem snyggt tycker jag
Jag håller med. Om det inte går troll i något har detta skötts väldigt smärtfritt. När blev din anläggning klar? Min var redo 22/12 och är igång sedan dess.
 
R
Panelerna åkte upp mitten på december och elektrikern kopplade in allt i början av januari(y)
 
  • Gilla
backstromj
  • Laddar…
R
B backstromj skrev:
Jag håller med. Om det inte går troll i något har detta skötts väldigt smärtfritt. När blev din anläggning klar? Min var redo 22/12 och är igång sedan dess.
Återbetalningen trillade in idag.
Har du fått igång din Svea solar app? Tänkte på produktion samt alla dokument.

Min fungerar inte än och de finns bara manual till växelriktaren under dokument.
 
R Raecer11 skrev:
Återbetalningen trillade in idag.
Har du fått igång din Svea solar app? Tänkte på produktion samt alla dokument.

Min fungerar inte än och de finns bara manual till växelriktaren under dokument.
Samma här!

Appen verkar buggig, jag kör mySolarEdge och Tibber istället. Det verkar dock inte som att jag ännu kan se skillnad på tillverkning, förbrukning och försäljning. Jag tror det kan ha med Ellevio (nätägaren) att göra men vet inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.