S
Hej,
Jag ska lägga lite vattenburen golvvärme på nedre våningen, jag har nu vattenburna radiatorer nu och tänker behålla dom ett tag tills jag ser att golvvärmen räcker till (gammalt hus). Hur ska man tänka med justering av returen? Tryckfallet i golvvärmen vet jag, jag bör väl justera returen på shunten till golvvärmen så inte allt flöde går dit?

Radiatorerna är ju redan justerade korrekt, där vill jag helst inte ändra något, men jag kanske blir så illa tvungen? Kan man sätta en returventil för hela radiatorsystemet? Och på så sätt se alla radiatorer som en enhet? För att justera golvvärmen och alla radiatorer mot varandra?

Alternativt att jag mäter alla radiatorrör och alla böjar och försöker räkna ut tryckfallet i kretsen? Och justerar allt efter det.



//
Screew
 
Den första frågan är vilken temperatur du har i värmesystemet? Eller har du tänkt att sätta en shunt till golvvärmen?
 
S
N NoOne2k skrev:
Den första frågan är vilken temperatur du har i värmesystemet? Eller har du tänkt att sätta en shunt till golvvärmen?
Max är 70 grader, min fjv central justerar framledningstemperatur efter en utomhusgivare. Japp det ska sitta en shuntpump på golvvärmen. Och golvvärmen ska styras av Uponor smatrix.
 
Ja, då behöver justera flödet till golvvärmeshunten, exakt hur/var förinställningen ställs in beror på vilken golvvärmeshunt det är, vissa har inbyggd förinställning, vissa injusteras innanför maxtermostaten, vissa på returen.
 
S
Det är en Uponor Fluvia T Push-23-B-W om jag förstår det rätt så kan man justera flödet för den shunten på returen. Då behöver jag väl antingen mäta radiatorrören och räkna tryckfallet? Och justera utefter det?
Shuntgrupp för värmeinstallation, mässingsventiler, pump, temperaturmätare, och en röd markerad komponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Eller ska jag vänta till det kommer en kall dag och strypa flödet till shunten tills det kommer tillräckligt med flöde till radiatorerna? I och med att radiatorerna redan är justerade utifrån varandra så kanske det funkar att göra så?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.