Jag har en fritidsområde i sörmland (Flens kommun) som har markering för Historiska lämningar enligt karta från Riksantikvarieämbetet. Trots detta vägrar kommunen att placera anslutningspunkten så att jag har möjlighet att ansluta mitt hus utan att riskera att skada dolda fornlämningar på min tomt. Vad kan jag göra? Kommunen har överlåtit sina rättigheter till ett kommunalt aktiebolag. Bolaget vägrar att tillgodose mitt önskemål. Anslutningen är ett tvångsbeslut utan min medverkan.
 
Skada dolda fornlämningar? Vad jag vet är det ditt ansvar om du dyker på något på din tomt/mark så du kommer få svårt att påverka kommunen om det redan är bestämt. Finns detaljplan och tomtkarta?
 
Claes Sörmland
Detta har inte med detaljplan eller tomtkartor att göra utan regleras av lagen om allmänna vattentjänster (LAV). Det som kommunen ska upprätta är en förbindelsepunkt.

Hur den ska komma till världen regleras i 12 § LAV och där stipuleras att VA-huvudmannen ska samråda med fastighetsägaren om förbindelsepunktens läge och sedan informera om var de beslutar att den hamnar. Lagtexten:

Svensk text om vattenanslutning och förbindelsepunkt för fastigheter, lagtext eller föreskrift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns då något skydd för TS om kommunen gör lite som den vill? Ja, om det uppstår en skada för TS. Då kan TS väcka talan i mark- och miljödomstolen och VA-huvudmannen får ersätta skadan. Skadestånd kan avse personskada, sakskada och ren förmögenhetsskada.

Om t ex det inte är fysiskt möjligt att ansluta VA-ledningarna från tomten vid den meddelande förbindelsepunktens läge så kan väl det anses vara en ren förmögenhetsskada tänker jag. Denna rena förmögenhetsskada består i att genom att inte följa LAV så har VA-huvudmannen omöjliggjort för TS att använda det allmänna VA-nätet.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Claes Sörmland
Mer rakt på sak är att överklaga VA-huvudmannens beslut om förbindelsepunktens läge. Här är ett exempel från MÖD där kommunen förlorade:

https://lagen.nu/dom/mod/2014:23
 
  • Gilla
Hedax och 1 till
  • Laddar…
Överklaga pga en ev dold fornlämning ?
 
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Överklaga pga en ev dold fornlämning ?
Jag vet inte ens vad en dold fornlämning är så det får TS avgöra. Men om t ex han inte lagligen kan gräva i marken för att lägga VA-ledningar till förbindelsepunkten så kan det vara skäl för att överklaga dess läge tänker jag.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag vet inte ens vad en dold fornlämning är så det får TS avgöra. Men om t ex han inte lagligen kan gräva i marken för att lägga VA-ledningar till förbindelsepunkten så kan det vara skäl för att överklaga dess läge tänker jag.
Precis. Det jag tänkte på om anslutningspunkten redan finns inritad i en detaljplan och tomtkarta som är brukligt vid nya detaljplaner vad jag vet. Då borde TS ha lämnat sina synpunkter redan då om han var ägare av fastigheten vid tillfället.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Annars har jag grävt för enskilt avlopp på en fastighet i närheten av fornlämningar. Det vara bara att få tillstånd av Länsstyrelsen så gick det så bra så. Men då grävde jag inte igenom en känd fornlämning utan i närheten av en sådan.
 
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Precis. Det jag tänkte på om anslutningspunkten redan finns inritad i en detaljplan och tomtkarta som är brukligt vid nya detaljplaner vad jag vet. Då borde TS ha lämnat sina synpunkter redan då om han var ägare av fastigheten vid tillfället.
Förbindelsepunkten bestäms inte i detaljplan som ju regleras av PBL. Sen kan ju förbindelsepunkter beslutade enligt LAV finnas med i illustrationsmaterialet till en ny detaljplan eller så kan de finnas med som illustration för planerade beslut enligt LAV. Men det har ingen laglig betydelse om de är inritade där eller inte.

Det man kan överklaga är beslutet enligt LAV. Jag har för mig att man har tre veckor på sig efter att beslutet görs känt/anslås, så det gäller att hänga med i svängarna och inte vara passiv när besluten tas.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Har någon begärt samrådsmöte ? Nu vet vi inte när info gick ut om förbindelspunktens placering. Om en part begär samrådsmöte så är motpart enligt lagen tvungen att medverka att det sker. Kan vara något att tänka på kanske.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.