Hej
Min sambo kaklade klart i köket igår och nu jobbar han. Jag vill gärna ha det klart snabbt och därför undrar jag om de vita plastkryssen man har mellan plattorna. Om de ska petas in och sitta kvar el om man ska pilla bort dem innan fogning??
För isf kan jag ju fixa det idag.
men jag vågade inte göra nåt utan att fråga=)
 
De skall sitta kvar
När man kaklar är det inte fel att se till att kryssen sitter för långt fram då fogen kan bli väldigt tunn
Längst ner mot bänkskivan skall det vara en mjukfog ( elastisk och för vattentätning )
 
Tessok skrev:
De skall sitta kvar
När man kaklar är det inte fel att se till att kryssen sitter för långt fram då fogen kan bli väldigt tunn
Längst ner mot bänkskivan skall det vara en mjukfog ( elastisk och för vattentätning )
Hm undra om han har mjukfog det måste jag fråga. Gör man all fog först och sen fogen mot bänkskivan?

Ska jag inte trycka in kryssen då? Är det inte risk dem syns annars?
 
T
Lite svårt att trycka in kryssen nu när fixet har stelnat. Så om dom inte sitter för långt fram så låt dom vara, fogen täcker ändå sedan.

Dom kryss som är för ytliga får du självklart peta bort.

Förstår inte varför man inte använder fogsnöre istället, mycket lättare.
 
T
Nallis skrev:
Hm undra om han har mjukfog det måste jag fråga. Gör man all fog först och sen fogen mot bänkskivan?

Ska jag inte trycka in kryssen då? Är det inte risk dem syns annars?
Tror han menar silikon som man lägger längst ner mot bänksskivan samt i hörn.
 
tank77 skrev:
Lite svårt att trycka in kryssen nu när fixet har stelnat. Så om dom inte sitter för långt fram så låt dom vara, fogen täcker ändå sedan.

Dom kryss som är för ytliga får du självklart peta bort.

Förstår inte varför man inte använder fogsnöre istället, mycket lättare.
Fast våra är lösa, vi har inte använt fix utan kakellim som man sätter på varje platta.
Det var därför jag undrade om dem ska pillas ut el tryckas in.
 
T
Nallis skrev:
Fast våra är lösa, vi har inte använt fix utan kakellim som man sätter på varje platta.
Det var därför jag undrade om dem ska pillas ut el tryckas in.
Det kvittar, gör som du vill! Gör det som du tycker är lättast........
 
Dom skall bort!!!

Förstår inte varför det skrivs att det inte spelar någon roll:confused:

Ta bort kryssen och foga om du känner dig säker på det!
Foga diargonalt över fogarna så att du får full täckning i alla fogar, låt sitta 10-20 minuter och börja sedan tvätta av. vänta sedan ytterliggare en stund och tvätta igen. När nu fogen har härdat kan du sedan börja polera upp yta. Gör detta med vanligt toapapper. men se till att fogen är torr, annars så blir det fula märken i fogen.
När allt detta är klart så kan du sätta mjukfog längs med alla kanter och innerhörn!

Lycka till!!!
 
T
wagis skrev:
Dom skall bort!!!

Förstår inte varför det skrivs att det inte spelar någon roll:confused:
Av den enkla anledningen att dom inte syns när du väl har fogat!

Som sagt vi hade sluppit denna diskussion om man hade använt fogsnöre från början.
 
Tycker det hela beror på vilket djup kryssen är på i förhållande till bredden på skarven, fog fäster dåligt på glatt plast som kryssen oftast är gjord av så sitter de grundare än att djupet på fogen kommer bli mindre än bredden på det skulle jag rekomendera att ta bort dom (förutsätter att det är möjligt i och med att frågan ställs).

Med andra ord, kommer fogen bli riskabelt tunn på vissa ställen med kryssen kvar så ta bort dom, peta in dom eller fixa så du kan få en tillräckligt djup fog
 
tank77 skrev:
Av den enkla anledningen att dom inte syns när du väl har fogat!

Som sagt vi hade sluppit denna diskussion om man hade använt fogsnöre från början.
Men i detta fallet så var det ju kryss som sitter löst!!!

Jag undrar om du talar av erfarenhet när du säger att det kan sitta kvar, för med tiden kommer fogen att spricka över kryssen.

Sak samma, hoppas det blir bra i alla fall!
 
T
wagis skrev:
Men i detta fallet så var det ju kryss som sitter löst!!!

Jag undrar om du talar av erfarenhet när du säger att det kan sitta kvar, för med tiden kommer fogen att spricka över kryssen.

Sak samma, hoppas det blir bra i alla fall!
Faktiskt talar jag av erfarenhet och kan säga att jag har fogat över kryss. Otroligt nog har det inte spruckit nu efter 10 år.

Men vad vet jag : )
 
En del av mina kryss sitter kvar, de satt helt enkelt för djupt in och fixet var stelnat. Spelar nog ingen roll alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.