Har en klassisk ståldörr i väggen mot garaget för sopor men hade förr. Har funderat på att ta bort denna helt och sätta en ytterdörr där. Men lite fundersam om den ger stabilitet etc för huset? kanske man måste sätta exempelvis en stål "H-balk" eller liknande för att kompensera att det blir svagare på något sätt eller vad säger ni? Någon som gjort något liknande? "Soprummet" används idag mest till att ha lite bensindunkar, spadar och likande bråte i.
Förrådsrum med bord, spegel, tegelpannor, metallport och papperskorg. Oinredda, åldrande interiör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En brun dörr, gul tegelvägg, gröna växter, varningsskylt, urbana trädgårdsdetaljer, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skulle nog vara lite försiktig där.
Du har avlastningen för garageporten där också.
Svårt att se hur mycket det vilar på.
Där vill man nog inte chansa.
Att ta bort skåpet som sådant är inga problem om du bara skulle slå igen hålet.
 
  • Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
Misstänkte det kan vara lite lurigt, om man skulle ta upp öppningen till en riktig dörr istället är det ju främst uppåt det behöver öppnas.
Men lådan kanske stabiliserar väggen ungefär som ev vanlig vägg gjort utan något ”soprum”.

tänker att fler gjort sig av med dessa små rum?
 
Jag gjorde motsvarande i mitt gamla hus.
Tog bort sopskåpet, dock såg det inte likadant ut utan mitt skåp satt ute och porten satt ca 1200 mm in.
Så jag flyttade ut och satte nya porten i liv med huset och kunde sen riva sopskåpet som då hamnat inne.
Tror inte att dina väggar inne runt skåpet har någon bärande funktion utan allt det sitter i ytterväggen.
Obs att jag skrev tror:)
För att vara säker så behöver man titta hur ytterväggen är gjord.
Ritningar är aldrig fel att kolla om dom finns:)
 
  • Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
Blir det inte en allt för smal dörr för ofta har man ju massa saker som ska med in i garaget...
När det gäller konstruktionen så börja att klä av skivorna på i sidan så ser man ju hur väggen är uppbyggd.
Kanske ska passa på att byta port när ni ändå håller på.

Själv slog jag bort den uppmurade biten mellan port och dörr på mitt garage för att få in en bredare port.
Garage under renovering, isolering synlig, garageport, brunt dörr, skylt med bokstaven P.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppet garage fullt med verktyg, material, och cyklar, omgivet av snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bockstensmannen
  • Laddar…
Tänker avveckla garaget som garage och göra om till tvättstuga/tork och SPA. Porten blir panoramafönster och allt junk åker ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.