Har jag för högt in-temp till värveväxlaren?
Den ligger på 60 grader in, och retur ca 30 grader. går det ens att reglera ?
eller det kanske inte är något fel?
Har hört att man kan få straffavgift om man "returnerar värme"

Till radiatorerna ligger det på ca 35 grader till och retur ca 30 grader.
 
  • Rörinstallation med manometrar, ventiler och kopplingar mot brun vägg. Technical setup för uppvärmnings- eller vattensystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätinstrument, tryckmätare, temperaturmätare, industriellt, rör, teknik, installation, mekanik, kontrollenheter, säkerhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inkommande fjärrvärmetemperaturen kan du inte styra över, den styr Fjv-bolaget, 60⁰ är ganska lågt för att vara vinter.
Fjv-returtemperatur på 35⁰ är bra temperatur.

5⁰ i difftemperatur på radiatorkretsen är lite lågt, 10⁰ i difftemperatur är bätte.

Edit:
Det där med straffavgift vid hög returtemperatur är om det samtidigt är högt flöde på fjärrvärmevattnet.

De exakta termostaterna och flödet på/i fjärrvärmevattnet brukar gå att se på fjärrvärmemätren.
Mätaren kan vara följande,
https://koce1-kamstrup.ocecdn.oracl...454613AB0BFFB8F4272C96/native/5512-168-SE.pdf
 
Redigerat:
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
kanske en dum fråga men hur får man det att diffa10⁰ ?
Tack för svaren by the way(y):cool:
 
M mr_kenzo skrev:
kanske en dum fråga men hur får man det att diffa10⁰ ?
Tack för svaren by the way(y):cool:
Kan hjälpa att sänka farten på cirkulationspumpen bara om den inte redan är på lägsta.
Annars är det att justera in systemet riktigt.
Men lägg ingen vikt på det om du upplever att du redan har en stabil värme i huset.

straffavgift (flödesavgift) gäller inte privatpersoner i min kommun, men med det sagt så så är en avkylning på 50% inte alls speciellt dåligt.

Sen har du nog hetare fjärrvärme in i huset än 60 grader om du kollar på mätaren, dina analoga termometrar visar nog lite fel
 
Om termometern i bild1 är FV temp så är inkommande ovanligt lågt men det klarar sig för att generera varmvattnet över legionella tempen.
Var helt lugn, jag tycker dina temperaturer är helt OK.
Som nämnts så kan du i din energimätare se fram och returtemp och därmed skillnaden samt flödet.
 
  • Gilla
mr_kenzo
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Om termometern i bild1 är FV temp så är inkommande ovanligt lågt men det klarar sig för att generera varmvattnet över legionella tempen.
Eftersom det är plattvärmeväxlare och varmvattnet produceras i samma sekund som det används så kan det inte bli någon legionellatillväxt i varmvattnet.

Plattvärmeväxlaren i en vanlig fjv-central för villa innehåller ca 0,6 liter.
 
  • Gilla
mr_kenzo och 1 till
  • Laddar…
K Krukmakaren skrev:
Kan hjälpa att sänka farten på cirkulationspumpen bara om den inte redan är på lägsta.
Har cirk pumpen på läge 2 av 3, så jag provar att sänka till steg 1 , tackar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.