Hej.

Som Rubriken lyder behöver jag fylla luft i blåsan på hydroforen. Jag har förstått att man ska:
Stänga av pumpen,
Släppa ut så det finns 2/3 vatten kvar.
Stänga inkommande/utgående från tanken.
Fylla luft i blåsan till rätt tryck.

Mitt bekymmer är att jag inte har en nivåindikering på hydroforen. Så jag vet inte riktigt hur mycket jag ska tappa ut. Jag vet inte hur stor volym som är blåsan nu heller. Min idé är att tömma blåsan helt på luft och låta pumpen fylla tanken till max. Då vet jag att jag har 55l (står 55l på tanken). Och sen tappa ut 15l så jag att vet volymen är 2/3. Och sen göra enligt ovan beskrivning. Är det rätt sätt eller krånglar jag bara till det? :)

MVH Joel
 
Du blandar om tillvägagångssättet för hydropress och hydrofor. Eftersom du skriver om en blåsa så förutsätter jag att du har en hydropress och inte en hydrofor. Då gör du enligt följande:

1. Spola vatten och titta på manometern. Skriv upp vid vilket tryck på manometern som pumpen startar.

2. Stäng av pumpen och spola vatten tills du helt tömt hydropressen.

3. Fyll luft i hydropressen till strax under pumpens tillslagstryck.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Du blandar om tillvägagångssättet för hydropress och hydrofor. Eftersom du skriver om en blåsa så förutsätter jag att du har en hydropress och inte en hydrofor. Då gör du enligt följande:

1. Spola vatten och titta på manometern. Skriv upp vid vilket tryck på manometern som pumpen startar.

2. Stäng av pumpen och spola vatten tills du helt tömt hydropressen.

3. Fyll luft i hydropressen till strax under pumpens tillslagstryck.
Nu blev jag tveksam. Min kompis sa att det var en hydrofor så jag gick på det. Jag googlade lite på bilder och tycker det ser ut som en hydropress som ni säger, men jag ser nog inte riktigt skillnad på dem, kan ni se vad det är? :)
Ett stort, smutsigt tryckkärl med rör och ventiler i en teknisk installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trycktank för vattensystem, WellMate-varumärke, slitsamtikett, rörledningar, del av vit behållare, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det är en hydropress. Hydroforer brukar vara större och ha ett vattenståndsglas. Det är vanligt att blanda ihop begreppen så din kompis är inte ensam.
 
Okej jättebra, då vet jag hur jag ska göra. Tack :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.