Jag har börjat fundera på om vi har för torrt inomhus, nu på morgonen är det -5 ute och vi har 29-31% i relativ luftfuktighet inomhus.

jag känner väldigt ofta att jag vaknar på morgonen och känner mig väldigt torr i halsen. Något jag inte har haft problem med innan vi flyttade in i huset.

Huset är uppvärmt med en Nibe F370 och ventilationen i sovrummet är öppen.

Självklart är det torrare luft på vintern, men är den för torr inomhus? Och vad ska man isåfall göra åt det?
Luftfuktare har jag funderat på men vill givet rådande elpriser helst inte tillföra mer förbrukning i onödan.
 
Har du kollat med mer än en hygrometer? Dom är inte helt att lita på...
 
R Rd 350 skrev:
Har du kollat med mer än en hygrometer? Dom är inte helt att lita på...
Har 8 sensorer runt om i huset, alla visar liknande värden +/- ett fåtal procentenheter.
 
Ventileras huset väldigt mycket? Om utomhusluften är -5ºC och håller 100% RH kommer den relativa luftfuktigheten att sjunka till runt 20% om luften värms till 20ºC. Det är vad som händer om man ventilerar utan att tillföra någon fukt inomhus. 30% låter lågt för mig. Det ökar till exempel när man lagar mat, duschar eller har krukväxter inne.

Vad är det för sensorer du har? Jag inbillar mig att det är svårt att mäta luftfuktighet med bra precision.
 
Jag upplever inte att vi ventilerar ovanligt mycket, har aldrig några öppna fönster eller så, förvisso är majoriteten av alla friskluftventiler öppna. Där kanske man borde pröva att stänga några?
Ventilationen i Niben står på 45%, dvs. det Nibe kallar för normalläge.

Sensorerna är en blandning av Aqara, Sonoff, Fibaro och okänt märke av golvtermostater med inbyggd hygrometer.
 
BirgitS
B bart112 skrev:
Luftfuktare har jag funderat på men vill givet rådande elpriser helst inte tillföra mer förbrukning i onödan.
Det är ju enkelt att ha vattenfyllda behållare hängande på eller stående i närheten av elementet så att vattnet avdunstar. Det avdunstar vatten från växter också.
B bart112 skrev:
jag känner väldigt ofta att jag vaknar på morgonen och känner mig väldigt torr i halsen. Något jag inte har haft problem med innan vi flyttade in i huset.
Kan du ha börjat sova mer med öppen mun t.ex. för att du sover mer på rygg?
Att andas genom munnen torkar ut slemhinnan i halsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.