Vår altandörr har svällt så sjukt mycket att den nu är riktigt svår att stänga. Jag har bänt med gångjärnsriktare utan resultat – dörren sitter redan supertajt mot ytterkarmarna.

Så jag tänkte att jag ger mig på skruvarna på karmen, men då ser jag att dörren är spikad på plats! Känns väl sådär, men den förra ägaren tyckte väl att det var bra. :dizzy:

Närbild av ett hål i vitmålad träyta, möjligtvis en dörr eller panel, med mörk bakomliggande struktur synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nåväl, nu vill jag skruva fast dörren så att jag kan dra åt karmarna ordentligt, men hur gör jag för att få ut spikarna? De sitter ju inslagna i karmhålen och är svåra att få tag på. Försökte att dra i dem med en näbbtång, men det var helt lönlöst.

Vad finns det för verktyg som når in i dessa hål, så att jag kan få ut spikarna....?

(Alternativet är att göra nya hål, men det vill jag helst undvika.)
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Om dörren har svällt så den är större än karmen så hjälper inte karmskruv. Det enda som kommer att hända är att långsidorna på karmen blir böjda.

Varför har dörren svällt?
 
  • Gilla
andreascarlsson och 1 till
  • Laddar…
Läge att börja kolla på ny dörr och montera mot våren?
Skulle gissa nya hål är ev. enda chansen om du vill få i karmskruv. Få ut spikar utan att förstöra låter tufft.

PS. Jag vet, det känns fel att inte rekommendera ett nytt verktyg. :oops:
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför har dörren svällt?
För att det är vinter och extra mycket fukt i luften antar jag...

Sommarhalvåret = Bra dörr.
Vinterhalvåret = Dålig dörr.
Denna vintern = Sämst hittils.
 

Bästa svaret

Dra lite stearin/paraffin på ytorna som går trögt, då går det tillbaka till "dålig dörr":cool:
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Du kan inte få ut spikarna den vägen. Lossa foder ock såga av dem. Sedan nya karmskruvhål om du då inte får ut skallarna.
Kan du se var det kärvar mest och slipa dörrbladet där? Det kanske räcker ihop m stearin som föreslogs ovan och som brukar fungera ok.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svaren!
Jag gjorde nya infästningar på bägge karmarna och drog åt så mycket det gick – Hjälpte absolut ingenting.
Såg att dörren drog i i underkanten, så då höjde jag den med distanser i gångjärnen. Blev något bättre.
Slipade på både dörrblad och karm, applicerade sedan stearin – Det hjälpte definitivt!

Det är inte perfekt, men nu har vi en dörr som vi slipper sparka på varje gång vi öppnar den åtminstone! Ev framtida renovering kommer nog behöva byta allt, men vi ska nog ändå flytta på den utgången så det blir ändå ett senare problem.

Tack för all hjälp, stearin var nog det som satte pricken över i:t, och det hade jag inte listat ut utan hjälp! :ok:
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
stearing hjälper mycket.. dörrar lådor dragkedja... men oftas är det en bricka elr 2 på gångjärnet som löser det mesta
 
  • Gilla
andreascarlsson och 2 till
  • Laddar…
Det är alldeles normalt med fastspikade karmar. Det är ju träkilarna som håller karmen i läge spikarna bara hindrar den från att falla in eller ut. Vill man justera tar man loss fodren och justerar på kilarna.
 
  • Gilla
andreascarlsson och 1 till
  • Laddar…
jag har alla fönster och dörrar i huset spikade med 4" varmförzinka spik och kilar användes bara vid montering togs bort sen
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det är alldeles normalt med fastspikade karmar. Det är ju träkilarna som håller karmen i läge spikarna bara hindrar den från att falla in eller ut. Vill man justera tar man loss fodren och justerar på kilarna.
Aha, visste inte detta. Trodde det var praxis att använda karmskruv. Men skönt, då vet jag att det inte är något "fel" iallafall. (y):)
 
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Aha, visste inte detta. Trodde det var praxis att använda karmskruv. Men skönt, då vet jag att det inte är något "fel" iallafall. (y):)
Det är nog ingen eller väldigt få som spikar idag skulle jag tro.
Hur gammalt är huset och dörren i fråga?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Det är nog ingen eller väldigt få som spikar idag skulle jag tro.
Hur gammalt är huset och dörren i fråga?
Huset är från 1926, men dörren sattes in när ägarna byggde altan 1994.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Aha, visste inte detta. Trodde det var praxis att använda karmskruv. Men skönt, då vet jag att det inte är något "fel" iallafall. (y):)
Oftast använder man karmskruv i nybyggen i dag men jag har spikat fast en karm eller två där det av en eller annan orsak inte har passat med skruvar.

Någon gång har jag kilat och spikat fast en karm med ankarjärn och någon karm har jag till och med kilat in och klämt fast med fodren som jag spikade i karmen med två och en halv tums spik.
Allt beror på typen av karm och typen av stomme och hur man vill att det skall se ut.

Det måste inte vara standardutförande överallt här i världen.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.