Men innan säkerhetsventilen öppnar behöver du komma upp i betydligt högre tryck, Och om det nu finns någon då det verkar oklart om det finns någon tryckmätare;)
Saknas tryckmätare funderar man ju på om det är ett öppet kärl och då bara fyller på vatten tills det kommer i skvallerrör. Hade det med tidigare vedeldning.
 
Det är ett vanligt konventionellt fjärrvärmesystemet. Så det finns alltså en tryckmätare. Men vad hjälper det? Ska man pumpa i luft i kärlet utan att tappa ur vattnet så måste man veta bilen volym luft som pumpas in. Exempel: omkärlet rymmer 2 liter luft. Då ska jag pumpa in 4 liter om trycket i systemet är 1kg/cm2.
 
"Volymen" på luftblåsan vet du bara när kärlet är trycklöst. Då ska den ha ett visst tryck, tex 0,8 bar. Luftblåsan kommer att ha olika tryck beroende på hur varmt systemet är.
 
Hur vet du att blåsan är tom?
Har du tömt den?
För att fylla enbart efter volym måste du veta att den är tom.
Sedan har jag aldrig gjort på det sättet så mina frågor kanske inte är relevanta.
 
Än så länge misstänker jag bara att blåsan är tom. Det kommer varken vatten eller luft ur ventilen. Skruvar jag ur ventilen så kan jag ju dessutom utesluta den felkällan.
Volymen på kärlet vid ett visst tryck är ju specad av tillverkaren. Så det är ju en känd faktor. Sedan varierar såklart volymen i kärlet med tempen. Men det tror jag inte är så blodigt noga. Så länge man inte överfyller med luft.
 
Komer det varken luft eller vatten ur ventilen, då måste du släppa ut vatten ur systemet innan du fyller som du har tänkt. Vattnet kan du inte komprimera, du måste ha en "blåsa" och den har du inte nu eftersom kärlet är helt vattenfyllt ( om du har tryck i systemet)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Du krånglar till det väldigt mycket i onödan.
Eftersom du inte vet hur mycket vatten du har i kärlet så kan du omöjligt räkna ut hur stor volym luft du ska fylla på. Är kärlet fullt med vatten så får du inte i någon luft alls då vattnet inte kan komprimeras.
Det är därför du ska tömma kärlet på vatten när du sätter korrekt lufttryck.
Annars rekommenderar jag att bara pumpa i luft tills du har lagom tryck och ser om du får önskad funktion. Har du inte tidigare tappat eller fyllt något vatten så är ju förutsättningarna samma som när kärlet pumpades förra gången. Ett kärl fyllt på fri hand är alltid bättre än ett tomt kärl. Funkat för mig i alla år och man slipper krångla och fundera så mycket.
Pys, pys , klart!
 
Om vi vänder på frågeställningen. Hur illa är det att då och då omsätta radiatorvattnet? Hur mkt jag än försöker samordna åtgärderna så dyker det alltid upp något nytt som kräver att man tappar ur. Det känns inte riktigt bra att pytsa in fräsch vatten i ett så pass gammalt system.
 
Det går att kolla förtrycket om systemet har en manometer som visar trycket i radioatorkretsen.
Exempel manometern visar 1,5bar innan man börjar göra något. Sedan öppnar man avtappningen riktigt sakta samtidigt håller man koll på manometern som ska sjunka sakta. När man sedan kommer till expansionskärlets förtryck då tvärdyker manometern till noll, trycket det tvärdyker vid är förtrycket i blåsan.

Så lite vatten måste du offra...
 
För vanliga reparationer är det ingen fara med att fylla på med nytt vatten.

Har du däremot en läcka så du får fylla ofta då börjar det bli problematiskt.

Är du rädd så kan du samla upp urtappat vatten för att sedan pumpa i det i systemet. Men det är helt onödigt och kräver en pump slang och kopplingar mm.

Normal påfyllning i ett gammalt system är inget större problem, det är när man fyller riktigt mycket och extremt ofta det kan uppstå rost i systemet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Du har en manometer på vattensidan. När du kollar trycket via ventilen så ser du trycket på luftsidan om membranet. Vid alla normala driftfall är dessa två tryck lika. Om det inte finns luft i expansionskärlet måste du tappa ur lite vatten för att få i rätt luftmängd. Med det är inte nödvändigt att tömma helt. Fyll på luft och tappa ur vatten parallellt samtidigt som du tittar på båda manometrarna. När trycket på luftsidan börjar stiga högre än trycket på vattensidan finns det inget vatten kvar i expansionskärlet. Då fyller du till rätt förtryck. Sedan får du fylla på med vatten.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Och om blåsan är trasig, det är det första jag skulle kolla innan man gör andra åtgärder.
Bytte vårt kärl till bvp förra året.
Såg det väldigt enkelt på tryckmätaren i värmekretsen att blåsan var trasig, normaltryck kör jag 0,5 men det varierade mellan 0,2-0,8 beroende av temp i systemet.
En hel blåsa håller trycket i princip konstant.
Och att tappa ur lite vatten för att byta och sedan fylla på har ingen betydelse.
Är också bra att stänga av cirk.pump när man byter:rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.