Vårt hus, bygg 37/47 var ursprungligen putsat. Runt år 2000 insåg förra ägaren att fasaden var i bedrövligt skick och behövde åtgärdas. För att spara pengar (?) valde han att sätta träpanel på hela huset, istället för att ta in hantverkare och putsa.

Vi är inte så värst nöjda med de estetiska, eftersom vår hustyp gör sig bättre putsad, och funderar därför att "byta tillbaks". Frågan är då, måste man riva ner hela träpanelen, och börja med att putsa om den befintliga putsen, eller går det på något sätt att putsa utanpå träpanelen???

/alacs
 
Är det ingen som gått från trä till puts??

/alacs
 
Skulle det inte se oerhört konstigt och klumpigt ut med ännu ett lager utanpå träfasaden? Fönster som sitter väldigt långt in mm och hur ska nu få det snyggt med putsen vid just öppningar och foder?

Jag tror att den enda möjliga och vettiga om man nu vill byta tillbaka är att riva allt virke igen och putsa om ifrån början. Men jag kan tänka mig att huset blev tilläggsisolerat när det kläddes om vilket du då också förlorar.
 
StoVentec kan du använda om du vill byta träfasad till puts. Det är ett ventilerat system, dock dyrt.
Vi skall själva använda det systemet på en yttervägg som är av trä och resten är av puts.
http://www.sto.se/home/home_pro.htm
 
Tack till er båda. Ska kolla StoVentecs sida.

Fönstrena är insatta när träfasaden sattes dit, och skulle nog inte hamna så långt in i fasaden. Men det tål ju att tänkas på förstås.

/alacs
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.