I skåpet för gruppcentralen är det draget till en patchpanel, det verkar vara lite olika färger. Grå grön
Varför har man gjort så, olika färger för varje uttag i bostaden i bostaden?, varje uttag har 2 anslutningar.
Uttag 1&2 grå + grön 3,4 grå grön osv.

Nätverksutrustning, kablar, switch, ethernet-kontakter, teknisk infrastruktur, datakommunikation, kabelhantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man hade väl kabelrullar med olika färg? Sen är det praktiskt att dra olika färger om man drar flera kablar till och från samma ställen så man vet vilken som är vilken när man kopplar in dom.
 
Redigerat:
I nyproduktion använder man ofta slang med fördragen kabel i. När man då ska sätta dubbeluttag så dras en slang med 2 fördragna kablar i och för att skilja dessa åt i båda ändar är dom i olika färger.
 
  • Blå spiralkabelskydd med en delvis slingrad elkabel, synlig grön och grå tråd, på vit bakgrund.
  • Gilla
Nikorasu och 5 till
  • Laddar…
Jockas021 Jockas021 skrev:
I nyproduktion använder man ofta slang med fördragen kabel i. När man då ska sätta dubbeluttag så dras en slang med 2 fördragna kablar i och för att skilja dessa åt i båda ändar är dom i olika färger.
Jo så är det nog.
Jag kan bända bort ett av dubbeluttag som kanske aldrig kommer användas tex ovan bänk i kök.
Borde då synas gul grön.
 
Enklast är väl att titta i patchpanelen för första dubbeluttaget. Är då en kabel grå och den andra grön där, så är det onödigt att titta i andra änden. :p

Vad gäller färgerna på patchkablarna så är det brukligt med röd för inkommande för WAN/fiber till router. Telia har skickat med röd patchkabel med sina routrar i över 20 år. Förr var röda kablar ofta korsade för Uplink men det finns ingen sådan standard och korsade kablar behövs ej längre.

Övriga patchkablar kan ha vilken färg som helst, men jag tycker man kan ha en färg för vanliga uttag och en annan avvikande färg uttag där man anslutit accesspunkter och mellan switchar etc. Tex röd och orange kablar är viktiga och det får ”större påverkan” om man tar bort någon av dessa av misstag.
Det blir lite tydligare med olika färger.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Enklast är väl att titta i patchpanelen för första dubbeluttaget. Är då en kabel grå och den andra grön där, så är det onödigt att titta i andra änden. :p

Vad gäller färgerna på patchkablarna så är det brukligt med röd för inkommande för WAN/fiber till router. Telia har skickat med röd patchkabel med sina routrar i över 20 år. Förr var röda kablar ofta korsade för Uplink men det finns ingen sådan standard och korsade kablar behövs ej längre.

Övriga patchkablar kan ha vilken färg som helst, men jag tycker man kan ha en färg för vanliga uttag och en annan avvikande färg uttag där man anslutit accesspunkter och mellan switchar etc. Tex röd och orange kablar är viktiga och det får ”större påverkan” om man tar bort någon av dessa av misstag.
Det blir lite tydligare med olika färger.

Min fråga gällde mer installationskabeln mellan uttag och panel, lite svårt å se första uttaget nu när det är övertäckt, på bilden var hela fronten på gruppcentralen borttagen lös in lite genom några hål, ja det ser grönt grått ut på sista uttagen.

Patchkablarna har jag valt olika färger beronde på vad dom har för funktion.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.