Skall installera lås på två skjutdörrar, på grund av hoppande katter har vi några vanliga dörrar där vi installerat wc-vred med vred monterat från bägge sidorna, förhoppningen är då att kunna göra samma sak med skjutdörrarna. Förvisso kommer inte katterna kunna hoppa på ett handtag på en skjutdörr. Men vi gillar ändå möjligheten att kunna låsa till hallen så katter och riktigt små barn håller sig på rätt sida av dörren till hallen med trapphus.

En förutsättning för att detta ska kunna göras är att roddarpinnen är lös. Då köper man två uppsättningar lås, slänger sidan med indikering och sätter roddarpinnen mellan de två vreden.

Dock hittar jag ingen information på wc-vreden för skjutdörrar om roddarpinnen är lös.

När jag köpt vanliga WC-vred har det varit blandad kompott, senast från beslagsboden var det lös roddarpinne och fungerade alltså jättebra att få möjligheten att låsa respektive låsa upp från bägge sidor.

Någon som har erfarenhet av beslag till skjutdörr och vet med sig att den varianten ni har använt har lös pinne?
 
Vad sitter det för låshus i skjutdörrarna?
 
Jag har inte något 4249 här nu men vid en snabb titt på bilder så ser det ut som om hålbilden samma som för vred till modullåshus alltså motsvarande vred 560.
Jag kan inte minnas att jag någonsin satt dubbla vred till 4249 och till en skjutdörr så önskas ofta försänkt vred.
2st vred till toalettbehör (WC-behör) bör kunna kombineras då det finns en del olika tillverkare/fabrikat på marknaden men jag måste vara i butiken för att kunna kontrollera de olika behören.
Mitt råd är att gå inom din lokala låssmed så får du en fungerande lösning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.