Jag har ett hus byggt 1990. Ser ut att vara originallås som sitter i ytterdörren. Vilken kassett kan man byta till som är säkrare?
Det står ”Assa Ruko SYM” på den jag har idag.
Dörrhandtag och lås på en öppen vit dörr inomhus, med utsikt mot en veranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Okej behöver man byta något på karmen?
 
Men är det bara den här 2500 som passar?
 
Är det denna och är det ”vänster” jag ska ha?
E-handelssida som visar Assa Abloy låshus, pris, lagerstatus och köpknapp. Navigeringsikoner och kontaktalternativ synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är många låskistor som passar, men eftersom du har låscylinder på insidan samt ett vred mellan låscylindern och trycket så är det ASSA 2002 eller 2500, eller liknande från andra tillverkare du bör satsa på för att få ett bättre lås.

Om det är 50 eller 70 måste du mäta, ta fram måttskissen på ett låshus och mät på ditt befintliga låshus.

De ASSA 2500 låshus som vi har (följde med dörrarna) går att vända på.
 
Annars är det låshuset förmodligen inte den svaga länken i ditt skalskydd
 
Du har ett låshus enligt modern standard (ASSA 2000) och även slutblecket bör vara ett säkerhetsslutbleck.
Då urtagen följer standard så passar allt men om man byter ett classic låshus mot connect så måste även slutblecket bytas.
Det du har idag bör uppfylla klass 3, byte behövs endast om ni har något problem eller nycklar på drift.
Med tanke på ålder så kan det vara läge för byte pga av slitage av åtminstone låscylindrar men ibland vill man även att det ser nyare ut eller annat utseende på trycke och behör.

Skillnaden på 2002 0ch 2500 är att på det senare måste man dra upp trycket när dörren dragits igen innan man kan låsa, en del gillar detta då trycket spärras vid låsning och håller listtrycket andra avskyr det.
Om du väljer att endast byta låscylindrar (rund dubbellåscylinder), behörssats (kpl låssats utan låshus med eller utan vredskylt) eller en komplett låssats ASSA entré bestämmer du själv beroende på skick.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Alla låscylindrar fick jag byta för ca 3 år sen samt nya nycklar.
 
R Rolle85 skrev:
Alla låscylindrar fick jag byta för ca 3 år sen samt nya nycklar.
Då kanske du inte behöver byta något om du inte har några problem.
De äldre ASSA 2000 låshuset du har går väldigt sällan sönder och de uppfyller kl3.
De enda jag funderar över är om vredet fjädrar tillbaka som det ska då det ser ut att sitta i fel läge på bilden men det kan även vara att den är monterad i fel läge, upplåst ska vredet vara lodrätt men det inget som bör påverka funktionen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.