Tomture61
J jasula01 skrev:
Studien som refereras till i tråden är en kandidatuppsats, således på grundläggande akademisk nivå. Metoden har vissa svagheter. Panelbrädorna har i denna experimentella studie utsatts för ett konstruerat slagregn under 40 minuter. Panelbrädorna har alltså testats i en "konstruerad" verklighet. Studien visar på mycket små skillnader i fuktupptagning på panelbrädor med droppnäsa och utan. Den visar dock att den största skillnaden i fuktupptagning finns mellan panelbrädor som behandlats jämfört med de som är obehandlade.

Således, kan en kandidatuppsats på grundläggande akademisk nivå, utförd som en experimentell studie under begränsad tid ge ett tillförlitligt svar på hypoteserna? Tja, det är ju mer insikt än åsikt i alla fall. Dock skulle jag vilja se fördjupade studier innan jag skulle avskriva droppnäsa som åtgärd för att förhindra fuktupptagning.
Nu var jag mer koncentrerad över hur man skall behandla ytan på droppnäsan .

" En något lägre fuktkvot kunde däremot observeras på grundbehandlade fasadpaneler, oavsett vinkel på ändträet "

Dvs. använd ej toppfärg på ändträ , låt trä andas om man kör plastfärg .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Nu var jag mer koncentrerad över hur man skall behandla ytan på droppnäsan .

" En något lägre fuktkvot kunde däremot observeras på grundbehandlade fasadpaneler, oavsett vinkel på ändträet "

Dvs. använd ej toppfärg på ändträ , låt trä andas om man kör plastfärg .
Det står inget om resultat med grundolja eller grundolja med två slutstrykningar.;)
 
Tomture61
A AndersS skrev:
Det står inget om resultat med grundolja eller grundolja med två slutstrykningar.;)
Knepigt , då mitt sitat kommer från texten :D
Läs igen , står i slutet av mitt inlägg #12

Läs även detta , många ggr
Sitat från text #12
"Slutsatsen utifrån använd bevattningsmodell var att droppnäsan inte hade någon betydelse för fuktskyddet av fasadpaneler av trä. Istället fanns det indikationer på att det är ytbehandlingen som gör skillnad på fuktinnehållet, vilket stöds av befintlig forskning "

stöds av befintlig forskning
 
Redigerat:
Nja, bara att ytbehandling är positivt inget om att det skiljer mellan olika färgsystem.;)
 
Tomture61
A AndersS skrev:
Nja, bara att ytbehandling är positivt inget om att det skiljer mellan olika färgsystem.;)
Har du funderat över de olika färgsystemen , tex plastfärg VS slamfärg .
 
  • Gilla
Erik5000
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har du funderat över de olika färgsystemen , tex plastfärg VS slamfärg .
Det är därför jag skrivit det i två olika inlägg. Och att det finns olika färgsystem där det finns olika för täckfärg, med alkyd, akrylat, etc.
 
På sjöbodar i Roslagen har jag sett denna variant på droppnäsa. Lockpanel med spetsar.
Svarta linjer, abstrakta former, liknar möjligtvis stiliserade hängande objekt på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ytbehandlat med en miljövänlig blandning av spillolja och tjära.
Verkade klara aggressiv miljö väldigt bra.
Mvh Findus
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
@MathiasS Var är du med ditt försvar av specifika vinklar?
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Ja hur är det nu, det är ingen idé att försöka förklara för de som inget förstår…..

Den enda rimliga slutsatsen av studien som gjordes måste vara att de använde fel vinkel på droppnäsan.
 
  • Haha
Johan Gunverth
  • Laddar…
Satte panel på ett helt hus 2018.
Velade också kring detta då och testade lite enkelt genom att kapa två brädor rakt och två med 17º och skvätte vatten på de.
På de rakt kapade hängde droppar under brädorna som sakta sögs upp av trät. På de snedkapade hängde nästan ingenting och de förblev torra under.
Så jag fegade och kapade 17º. Tar ju ändå ingen extra tid att kapa snett som att kapa rakt.
Och panelen ska ju hålla 100 år om man underhåller den.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Hade också grym ångest över droppnäsa eller inte på förra huset. Bestämde därför att nästa hus skulle vara med liggande Z-panel i limträ och skruvade nedersta raden för att enkelt kunna byta ut den.

Har dock ingen aning om det kommer att ruttna mindre än om jag hade haft rak kant nedåt.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Satte panel på ett helt hus 2018.
Velade också kring detta då och testade lite enkelt genom att kapa två brädor rakt och två med 17º och skvätte vatten på de.
På de rakt kapade hängde droppar under brädorna som sakta sögs upp av trät. På de snedkapade hängde nästan ingenting och de förblev torra under.
Så jag fegade och kapade 17º. Tar ju ändå ingen extra tid att kapa snett som att kapa rakt.
Och panelen ska ju hålla 100 år om man underhåller den.
Och du testade med obehandlad panel, det var lite av det jag skrev tidigare att med slamfärg, etc, kanske dropnäsa är bäst då det är annorlunda än täckfärg. Täckfärg är lättare att måla på rakt kapad 90 graders vinkel än om du får spets som ska vara bli yttätt.
Men det finns ju olika teorier och praktisk erfarenhet. När vi flyttade in i huset hade jag en släkting som var målare och en granne som också var målare men ca 20 år yngre. Rådfrågade både lite i början men det fungerade inte, de hade olika åsikter hur det skulle göras.;)
 
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Det är väl vad som står i hus-ama som gäller.
Vad står det där? Läser in den typen av dokument.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.