Vi gjorde slut på alla pengar då vi köpte vår nya bostadsrätt. Nu inser vi att köket är i sämre skick än vi minns på visningen. Tråkigt men sant.:( Skåpsluckorna är skavda, skåpen luktar sunk, bänkskivan halvrutten, kaklet fult, osv.

Vi har inte råd att lägga + 30000:- för att renovera. Stommar och skåp (Ikea) skulle i och för sig bara kosta ca 16000:- om vi behåller våra gamla vitvaror men därefter tillkommer ju hantverkare på + 15000:- (gissning). Har inte ork eller tid att göra det själv nu.

Hur gör man en fattigmansrenovering för att öka fräschheten?:confused: Kan man måla om inne i skåpen, lackera luckor, byta bänkskiva och kakla om för omkring 10000:-? Tror att det är ett gammalt Marbodalkök från 70-talet.
 
Kan du inte lägga upp en eller flera bilder på köket? Lättare att bedöma vad som skulle kunna fräscha upp för en billig peng.
 
  • Gilla
Itkille
  • Laddar…
Känns det inte onödigt att lägga en massa pengar på ett så dåligt kök? Kanske bättre att försöka få ihop pengar till att byta det istället? Ett 70-talskök har väl ändå gjort sitt?
 
Utan att ha sett några bilder, fått veta storlek på köket, antal skåp, lådor etc. och annat som kan inverka, är det här min högst obegåvade gissning:

Ny bänkskiva: 1500–2000 kr (beroende på material och inköpsställe och om man gör det själv; för förslag på hur man hottar upp en träskiva med hjälp av t.ex. mörk bets och kedja – se valfritt inredningsprogram)
Kakel, fix och fog: 1000–2000 kr (helkaklat eller bara över diskbänken? enkelt vitt (eller annat reafynd), billigast möjligt, från ditt lokala byggvarahus)
Lackera luckor: 4000–6000 kr (ca 100 kr för lådor, 200 kr för skåpsluckor och 300 kr för högskåp, även här finns det alternativ för en gör-det-självare om man inte vill skicka dem på lackering)

Sen tillkommer alltid lite för en dutt färg här och där, kanske blir man sugen på att göra golvet på en gång, nåt verktyg man inte hade/hittar, ny kran, nya handtag/knoppar till skåpsluckorna, städmateriel o.s.v.

När det gäller stommarna så är det väl bara till att plocka loss bänkskivan, ta på ett par diskhandskar och skura (över, inuti, bakom, på, under, ..., vid sidan om) med starkaste rengöringsmedlet det går att hitta. Igen och igen och igen...

För hantera dålig lukt skulle jag själv använda t.ex. ett glas med ättika, en skål med, hmm... "baking soda" (bikarbonat?) à la gammalt kylskåp eller hyra/låna en ozongenerator – som jag också hört ska vara bra.

Länk till ett seglarforum där de diskuterar dålig lukt:
http://www.fendern.se/segla/index.php?showtopic=4670
 
Hur mycket som är lönt att göra med en gammal köksinredning beror på vilket material det är. Bor i en lägenhet med 50-talskök i original och det skulle jag kunna leva med resten av livet. Ny bänksskiva och ny målarfärg (i originalkulörer) är det enda som skulle behövas. Däremot i sommarstugan har jag inredning från 70-talet. Plast i kökslådorna som skevar och är rangliga, dålig finish på köksluckorna, knoppar som ramlar av, något slags foliematerial som inte går att måla, etc Får jag råd med omgörning så åker rubbet ut. Men det går att leva med tills vidare.....

Mitt råd: skura, måla o byt bänkskiva. Har ni sedan levt med köket en tid så kanske ni kommer på att den där stora omgörningen egentligen inte är nödvändig..... ;-)
 
Jag ska fixa upp några bilder så kan ni avgöra. Det är klart att om jag får tag i en billig hantverkare så blir det inte så dyrt. Vore fint med fräscha prylar.:surprised:
 
Hej
Precis när vi flyttade in i vårt radhus så hade vi inte heller pengarna att byta kök(Nu är snart nya köket klart) Lite över två år sen vi flyttade hit.

men vi målade kaklet för att få lite mer som vi ville. Vi pillade inte med fogar utan målade bara rakt över. Alla tycker säkert inte det är snyggt men jag lovar det är mycket snyggare med iaf den färg man vill. Det hjälper absolut.
 
Vad e det för hanverkare du känner att du behöver???

Vi har totalrenoverat vårat hus och de enda som varit här e en rörmokare(men det var i badrummet där det skulle flyttas rör) samt en elektriker då iom att man inte får fixa sånt själv..¨

att sätta upp ett ikea kök e ingen större svårighet...Om man inte kan redan så kan man läsa sig till saker o ting,och visst,det tar längre tid kanske,men det är inte svårt...

Men det e klart,vill du inte göra nåt själv så kommer det kosta tyvärr...

Lycka till iaf:)
 
T
lillalillajag skrev:
Vad e det för hanverkare du känner att du behöver???

Vi har totalrenoverat vårat hus och de enda som varit här e en rörmokare(men det var i badrummet där det skulle flyttas rör) samt en elektriker då iom att man inte får fixa sånt själv..¨

att sätta upp ett ikea kök e ingen större svårighet...Om man inte kan redan så kan man läsa sig till saker o ting,och visst,det tar längre tid kanske,men det är inte svårt...

Men det e klart,vill du inte göra nåt själv så kommer det kosta tyvärr...

Lycka till iaf:)
Lars_M skrev:
Har inte ork eller tid att göra det själv nu.
...............................................................................................................................
 
har du inte ork eller tid att sätta ihop ett ikea-kök, hur kan du då ha ork och tid att måla och göra om ett gammalt 70-talskök.?Får du problem kan du ju alltid fråga här, rena rama ikeaklubben.
 
pitufina skrev:
har du inte ork eller tid att sätta ihop ett ikea-kök, hur kan du då ha ork och tid att måla och göra om ett gammalt 70-talskök.?Får du problem kan du ju alltid fråga här, rena rama ikeaklubben.

Precis min tanke!
 
tank77 skrev:
...............................................................................................................................
Jag hade nog en dålig dag då jag skrev att jag inte har tid eller ork, ibland känner man bara för att lägga sig ner och ge upp. Det lutar nog åt att vi köper ett nytt IKEA kök och gör en del själv. Jag skapar en annan tråd för mitt nya kök, så att det bara handlar om det. Avsluta gärna dennna tråd
 
T
Lars_M skrev:
Jag hade nog en dålig dag då jag skrev att jag inte har tid eller ork, ibland känner man bara för att lägga sig ner och ge upp. Det lutar nog åt att vi köper ett nytt IKEA kök och gör en del själv. Jag skapar en annan tråd för mitt nya kök, så att det bara handlar om det. Avsluta gärna dennna tråd
Sedärja, så ska det se ut!
 
Det är aldrig försent att ge upp...
Vem vet, kanske fastnar du för skåpmonterandet. Jag känner numera lukten av omonterade kök på långt avstånd och ber oftast på mina bara knän om att få vara med i skruvandet och pillandet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.