Hej,

När vårt badrumsbygge staratde efter en vattenskada tyckte vi att vi var extremt noga vid formulering av avtal med fast pris. Vi använde oss av ett standard ABS 05 och har en lång text med vad som skall ingå i entreprenaden.

Då vi driver skadan som fel så var det viktigt att rivning dokumenterades och var därför skrivit med tex: "Dokumentation med foton och materialprover skall göras under rivningen:"

Nu tycker vår entreprenör att detta betyder att han bara tagit kort, inte att vi får ta del av dem, dvs får dem på papper typ. Det är ju en tolkningsfråga. Han vill nu ha extre betalt för detta 420 kr/h ett antal timmar för att han satt ihop dokumentationen.

Till saken hör att han missade ta foton på viktiga delar så vi har tom fått skicka våra foton till honom som han skulle använda. Han tog dock en del foton, men inte på felet...(det var ju också underförstått tyckte vi!)

Vad skall vi göra? Det känns väl helt orimligt att vi skall betala extre för detta? Eller?
 
kan ju iofs bara bli en amatöråsikt. Men om avtalet föreskrivrer att arbetet skall dokumenteras så verkar det väl självklart att dokumentationen också skall levereras till beställaren. Att han tar extra betalöt för att sammanställa dokumentationen måste ju vara helt fel, det är en del av det avtalade dokumentationsjobbet.

Däremot så kan man säkert ha olika uppfattning om formatet på dokumentationen, om han ex. bara skulle skeppa över en zip fil med alla bilderna, så kanske avtalspunkten kan anses avklarad. Så om detta med att skriva ut bilderna, kanske skriva någon kommentar till bilderna (för att kunna identifiera vad som fotograferats) är på en anmaning, då kanske han kan hävda att det är ett extrajobb.

Om vi antar att ni håller inne med en del av betalningen så skulle jag fortsätta med det tills dokumenattionen är levererad. Vad gäller storleken på det innehållna beloppet så kan man ju ex. hävda att skall vi dokumentera i efterhand så måste vi ju riva upp allt som är gjort.
 
Utöver detta bekymmer så har vi en "tilläggsbeställning" som vi accepterat extratid utan viten och 429 kr/h för (muntligen). Det bestor i att byggkillen skulle regla upp lite bättre. När momentet gjordes tyckte jag o min sambo att en veckas förlägning av tiden är väl tilltaget och att vi kan betala 8h (en dag) extraarbeten.

Vi ansåg detta sjusst. Nu försöker entreprenör ta 3 (TRE) veckors extrabetalt och att inget vita sakll utgå........Helt absurt. Eller vad tycker ni? Vad känns rimligt?

Vi har mycke viten - de skulle bli klara på 5 veckor och ahr nu jobbar över tio och vitet var 2500 kr per påbörjad veckas försening. Totalkostnaden är (enligt kontrakt) i princip 100.000.

Till saken hör ju att vitet har tagits ut för att täcka våra kostnader som vi får extra vid försening och är redan i nuläge lågt räknat (dvs det täcker inte kostnaden).

Hur är det om vi enbart accepterar att betala säg 85.000 kr men de faktuerar 98.000 och det hamnar hos inkasso, är det upp till oss att stämma för att få rätt? Eller hur går sånt här till?
 
Den dokumentation som gjordes var ett a4-papper med ca 5 rader text om vad bilderna beskriver och bilderna gick inte att se i första dokumentet, därav fick han de som vi tagit. Så jag tycker nästan att vi borde få prisavdrag pga att han inte dokumenterat ordentligt, men vill absolut inte acceptera ett tilläggspris.
 
Ingen expert på det. Men som jaq förstår det så skall man bestrida fakturan skriftligt, hamnar den hos inkasso så bestrider man även där. Då skall det inte gå att skicka den till kronofogden. Utan då får firman eller inkassobolaget stämma er. Och så vitt jag förstår så skall man inte kunna få en betalningsanmärkning om man sedan betalar efter att rätten sagt sitt (om man förlorar alltså). Men jsut det där sista med anmäårkningen är jag mycket osäker på.

Om det däremot är så att man betalar hela notan och sedna kräver pengar tillbaka så blir det tvärtom, då får ni stämma firman om de vägrar betala. Det är därför det är så viktigt att alltid hålla inne med delar av betalmningen.
 
Stämmer bra det att det inte skall gå att få betalningsanmärkning om fakturan bestrids, men däremot kan inkassobolaget gå till Kronofogden.

Saxat från http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=874&lngArticleId=2659 :

# Om bolaget skickar fakturan vidare till en inkassofirma, och du trots dina tidigare brev får ett inkassokrav - skriv ett nytt brev. Den här gången ska du skicka det till inkassobolaget. Skriv: "Jag bestrider detta krav då det saknar laglig grund." Ta kopia på brevet och skicka även med en kopia på första brevet.

# OBS! Du riskerar inte att få betalningsanmärkning om du gör så här. Om inkassobolaget ansöker hos kronofogdemyndigheten om att utfärda ett betalningsföreläggande, måste kronofogdemyndigheten nämligen först skicka ett brev till dig för att du ska kunna yttra dig i ärendet.

# Om du får ett sådant brev från kronofogdemyndigheten, ska du skriva vad som hänt och skicka med en kopia på ditt första brev. Det är inkassobolaget, eller det bolag som utfärdat fakturan, som måste bevisa att de har rätt. Så länge ärendet räknas som en så kallad tvistig fordran får kronofogdemyndigheten inte utfärda någon betalningsanmärkning (det gäller för konsumenter, men inte mellan företag). Däremot kan inkassobolaget stämma konsumenten (gäldenären) i tingsrätt, utan att invänta kronofogdemyndighetens beslut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.