Hej!

Jag är lite nyfiken vad ni andra har i års elförbrukning som har villor med direkt verkande el och luftluft värmepump?

Vi har ett 1 plans hus med inred källare ...tegel hus byggt 1970. Original fönster, själv drag vent, cirka 20 cm isolering i vinden(original). Har bott i huset i 3 år. Elelement på båda våningsplan. Under första 1,5 år hade vi ett gammalt mitsubishi luftluft värmepump på mark planrn som var 15 år gammal. Den har vi bytt till en mitsubishi hero ln35 och även installerat en Hero Ln35 i källaren. 2022 är första hel år med de nya luftluft pumpar. Vi bor I Småland.

2020 - 23 007 kWh
2021 - 19 485 kWh
2022 - 13 840 kWh

Hur har ert elförbrukning sett ut som har liknade förutsättningar?

Hade man haft obegränsat med pengar hade man bytt fönster, ventilation till ftx, tillläggs isolerat, bytt värme system till vattenburen bergvärme, och sätt upp solpaneler. Men frågan är vad ska man satsa på först som kommer har mest påverkan om att sänka förbrukning ännu mer? Att byte värme system till vattenburen är inte aktuellt för oss nu på grund av kostnaden.
 
Förbrukningen för 2022 ser ju helt okej och bra ut! Har du provat att jämföra med andra under "Jämför din elförbrukning med andra" här på sajten. Nästan 4000 som lagt in sin förbrukning där och man kan söka med många olika filter så det stämmer överens med det egna huset.
 
Suterränghus på 134m², så lite liknande ditt. Dock från 1989, men delvis dåligt isolerat.

Ca 16 MWh, jag kompletterade med LLVP i slutet av januari och räknar med att hamna på den nivån. Ligger på strax under 17 MWh just nu. Men sedan har jag optimerat användningen av el sedan augusti också, då jag skaffade timprisdebitering, så det sjunker kanske till 14 eller 15 på årsbasis till slut. I detta ingår dock tre elbilar/laddhybrider också så egentligen bör man dra av runt 3 MWh till för att det skall vara jämförbart. Jag låg på drygt 19 MWh innan jag skaffade LLVP.

Jag har gått från vattenburet till luft då min FLVP blev för dyr i drift med de nya elpriserna. En LLVP var ju en billig investering som nog betalat sig på bara ett år. Jag värmer varmvattnet med FLVP vilket gör att jag nog har COP på ca 2 där.
 
Attitudeswe
2021 18800kWh (utan elbil, ingen kamineldning)
2022 16100kWh (2600kwh till elbil och ca1000kWh från 21 dagar kamineldning)

205kvm. 1.5plan trähus -76 i Göteborg. 20-22 grader inne (närmare 20 år 2022). Ny ftx 2020 (vsr300). 12 år gammal LLVP av fh35 modell (kraftig - klarar ner till -6 på bara den)

Spärrad eltillsatts i FTX -22 och bara golvvärme i ett av två badrum. Snålare med elelementen 2022, så dippat ner till 18 grader längst bort i huset)

Optimerar LLVP mot nordpool pris och dagsänker när vi jobbar. Automatiskt med hårdvara för 700kr: https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/sensibo_optimizer.py
 
Csm84 Csm84 skrev:
Hej!

Jag är lite nyfiken vad ni andra har i års elförbrukning som har villor med direkt verkande el och luftluft värmepump?

Vi har ett 1 plans hus med inred källare ...tegel hus byggt 1970. Original fönster, själv drag vent, cirka 20 cm isolering i vinden(original). Har bott i huset i 3 år. Elelement på båda våningsplan. Under första 1,5 år hade vi ett gammalt mitsubishi luftluft värmepump på mark planrn som var 15 år gammal. Den har vi bytt till en mitsubishi hero ln35 och även installerat en Hero Ln35 i källaren. 2022 är första hel år med de nya luftluft pumpar. Vi bor I Småland.

2020 - 23 007 kWh
2021 - 19 485 kWh
2022 - 13 840 kWh

Hur har ert elförbrukning sett ut som har liknade förutsättningar?

Hade man haft obegränsat med pengar hade man bytt fönster, ventilation till ftx, tillläggs isolerat, bytt värme system till vattenburen bergvärme, och sätt upp solpaneler. Men frågan är vad ska man satsa på först som kommer har mest påverkan om att sänka förbrukning ännu mer? Att byte värme system till vattenburen är inte aktuellt för oss nu på grund av kostnaden.
Vi köpte suterängradhus 137kvm i somras. Tidigare ägare var två pensionärer som hade 16500kwh per år. Direktverkande el samt 15 år gammal luft/luftvärmepump. Vi bytte ut den mot mitsubishi sumo 35 och la på 170mm isolering på vinden för 6500:-

Enligt min prognos så bör vi hamna under 8000kwh.

Isolering på vinden är ganska effektivt och billigt enligt mig. Blir ju svalare på sommaren också. Det betalar av sig själv på några år skulle jag tro. Se till att göra det på rätt sätt bara.
 
180m2 1 1/2 plans hus från 1975, självdrag dock med 3 glasfönster.

Vi har 1 LVP och 1 element uppe som stödvärmer. Ser ut som att vi hamnar på 9.000-10.000 kwh/år.
Har också typ 150mm isolering på vindarna.
Södra Småland
 
L micke880 skrev:
Vi köpte suterängradhus 137kvm i somras. Tidigare ägare var två pensionärer som hade 16500kwh per år. Direktverkande el samt 15 år gammal luft/luftvärmepump. Vi bytte ut den mot mitsubishi sumo 35 och la på 170mm isolering på vinden för 6500:-

Enligt min prognos så bör vi hamna under 8000kwh.

Isolering på vinden är ganska effektivt och billigt enligt mig. Blir ju svalare på sommaren också. Det betalar av sig själv på några år skulle jag tro. Se till att göra det på rätt sätt bara.
Under 8000? Vi är ju inte under 1000 per månad på sommaren ens, men vi är iofs två vuxna och två barn i övre tonåren. Vi har ju dessutom tre elfordon (elbil, laddhybrid och elmopedbil), men de drar inte mer än 250 per månad totalt då de ofta laddas (gratis) på andra platser.
 
Vi byggde hus 2010 i södra Halland, lite inland från Laholm med Laholmsbukten, Hallands Väderö och Hallandsåsen i sikte.
108 kvm boyta + halvuppvärmd vind.
Flyttade in 1/10 2010, men har tyvärr sålt och flyttat från 15/3 2021.
De två första vintrarna hade vi bara täljstenskaminen som värmekälla, men så tröttnade jag på att vakna med rimfrost i skägget, och vi installerade en Mitsubishi luft-luft värmepump.
Inget år under det årtionde vi bodde där hade vi en elförbrukning över 5000 kWh per år.
Två gamlingar och två kattor bodde i huset (+ en massa höns i blivande stallet :) ).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.