Skulle rensa min golvbrunn i duschen och möts av ett vattenlås i plast med två skruvar som ska lösgöras för att toppen (?) sedan ska kunna vridas och lyftas upp.

Dessa skruvar har dock rostat och pulvriseras av min skruvmejsel. Hur ska jag gå till väga?

Vålda bort plastbitarna så jag få upp låset (hur lagar man det sedan?).
Ett vattenlås som saknar dessa skruvar, är det obrukbart eller kan man klara sig utan?

Andra lösningar?

Mycket tacksam för svar.

Det är ett sådant vattenlås (ej mitt):
1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Utan skruvarna sitter inte låset kvar på rätt sätt, och fungerar inte som vattenlås, därmed kan div lukter komma upp.
Kommer du åt skruvskallarna? En minipolygrip kan fungera som verktyg att greppa på skallen för att lossa den.
Ev kan man skära rent runt skallarna om det är en liten plastring runt.

Nya skruvar är lämpligen tex rostfri plåtskruv, biltema, jula och bygghandlare har sånt på hyllan.
 
Kommer tyvärr inte åt skallarna då dem sitter djupt. Är hela golvbrunnen körd om jag inte får upp skruvarna och kan ersätta dem med nya?
 
Ingen ko på isen, du kan rensa det mesta med varmvatten och diskborste.
Så länge vattenlåsinsatsen sitter kvar så finns funktionen på låset intakt.
 
Tack! Det lugnade en orolig natts sömn.

Fråga: borde jag ändå inte inom överskådlig framtid försöka få upp skruvarna?

Antar att jag kommer få gröpa ur plasten på vattenlåset runt om skruven för att sedan få tag om den och kunna gänga. För att sedan byta ut vattenlåset (eftersom det blir paj av mitt gröpande)?
 
Köp en skruvutdragssats. Finns på biltema. Då får du ur dem utan att förstöra plasten.

skickat från biltelefonen
 
Tack för tips! Funkar denna sats även om skruvhuvudet har pulvriserats bort?

Är ju en liten skruv också, men jag antar att det finns skruvutdragare i passande storlek?
 
Redigerat:
Låt det vara så länge det fungerar, måste du så skaffa en ny insatts och klipp och tälj bort plasten runt skruvarna. Sedan går det väl med tång att få bort resterna av skruvarna.

Måste vara någon som tappat orginalskruvarna och ersatt med vad som låg i fickan.

Protte
 
Vettetusan, flickvännen har en likadan brunn med rostiga skruvar i sin lgh med.
Har inte analyserat om det är "rostfritt" men skruvskallen är rostig, och kroppen är blank, så något åt det håller är det.
 
Ok, eftersom ingen lukt eller annan skada stör. Det är Lättrensat och fräscht just nu kanske man ska avvakta att krångla upp skruvarna tills det blir aktuellt för att byta hela skiten då?

Eller är det värt att lägga energin på att få bort skruvarna och sätta dit nya?

Tror ni detta är något som påverkar mycket negativt vid eventuell försäljning?
 
Jag hade kört vidare!
Brunnen är inte(?) godkännd enligt dagens regler, och vill man renovera badrummet måste den bytas ändå.
Då fixar man problemet!
 
  • Gilla
JJJBBBJJJ
  • Laddar…
Ok. Tror den är godkänd. Brunnen ser inte ut som på bilden, bara vattenlåset som är av samma typ. Fast sitter mycket längre ned.
 
Jag har också en brunn av detta slag. Sitter låset djupt så finns det säkert en eller flera förhöjningsringar. Jag skulle inte ge mig på skruvarna. Kapa vingarna till vattenlåset istället, vattenlåset sitter fast ändå. Får du problem med skruvarna så är risken att brunnen blir otät.

Brunnen måste bytas vid renovering, så det är bara att börja spara. Vi snackar en brunn från 80-talet, dvs våtrummet är ca 30 år och det är dags för renovering i vilket fall som helst.
 
Har nu sett att ena skruvens huvud har rostat sönder så till den grad att den inte längre håller fast vingen helt 100%-igt. TROR att vingen fortfarande hålls på plats men den går så att säga att rucka lätt på. Min uppfattning är att vattenlåset sitter intakt. Kan lukt ändå komma fram från vingen skruven släppt lite på? Eller kan det bli andra, mer allvarliga fel av detta?

Ingen tillstymmelse till lukt har ännu gått att känna på toaletten.

Bör jag försöka dra ut resterna av skruven med en sån där skruvutdragare och ersätta?

Eller bara låta det vara tills det blir lukt, eller kan det bli andra problem pga skruven?

Eller ska jag slå på stora trumman och kontakta en VVS-are så han får byta ut hela låset?

Blev orolig igen.
 
Redigerat:
Här kommer årets trådbump, mina föräldrar har likadant vattenlås och har problem med dålig lukt då och då, vet någon om de i original hade tätningslist? Har hittat en bild som liknar den mina föräldrar har som har tätningslist men är inte säker på att det är exakt samma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.