Hej!!

Ska kanske börja med att skriva att jag är ny här på forumet. Är inte riktigt säker på att jag lägger tråden rätt, eller om de redan finns en tråd med detta ämne.

De är så att vi håller på att renovera den gamla delen av vårt hus från 1909, där vårt kök är beläget. När vi rev upp matsalsdels golvet, så fann vi jätte fina tiljor av gran, undergolv. Helt underbara, dock kunde vi inte behålla dessa då vårt kök har varit angipet av mögel och så även de. Vart runt på olika byggföretag och även kikat runt här på internet, och vi skulle så gärna vilja lägga trägolv i köket och matsalsdelen för att behålla den gamla lantliga känslan som finns i övriga delarna av huset.
Nu är de så att vi även har hundar, och kanske kommer de om något år eller två även finnas barn i huset. Efter alla som vi pratat med så rekommenderas de inte att ha varken furu eller gran, då dessa träslag är mjuka och lätt repade.
Någon som har förslag på trägolv, som är hårt och tål hundar som rivstartar?
För och nackdelar med trägolv i kök??
Känner mig just nu alldeles snurrig efter att ha kikat runt lite överallt och fått många olika rekommendationer.
Så är tacksam för tips och förslag på golv, om inte trä finns de något annat som är lämpligt i kök, som behåller den lantliga looken.
 
Vi har lutade och såpade trägolv i vårt nuvarande kök, och visst funkar det både med hundar, kattar och barn. Men hundar repar golvet, stänk från spisen ger fläckar och barnen sätter sina spår. Om du kan leva med att det syns att det bor en familj i huset och inte förväntar dig att golvet alla dagar ser ut som bilderna på trägolven i tidningen lantliv kan du gott välja att lägga ett trägolv även i köket. Trä är ett levande material och även ett slitet golv är vackert (tycker jag), en omgång med såpa och skurborste gör underverk även på det mest nedsölade golv.
 
W
Vi lade oxo in lutat och vitoljat golv i vårt kök (hus från 1904) och det e kanon. Grymt gött att gå på och tål smuts ok om man håller
det väloljat. Klart fläckar och märken syns men det bli bara finare och finare ju slitnare det blir tycker vi. Har oxo massa djur som spurtar omkring och det funkar bra. Tycker man det bli fult så e det bara att slipa ner (vårat e 38mm tjock så det tål en del slipningar). Skador lagar man bara med varmt vatten så försvinner de.
 
Ett annat alterntiv är ju att måla golvet med linoljefärg 2-3 ggr. Det blir snyggt, slits snyggt och ger en bra yta mot fläckar.
Man ska bara välja en nyans så att skiten inte syns... :)
 
Går inte möglet bort när ni skurar? Mögel sitter alltid på ytan. Förstör inte träet som rötan gör. Tror ni det finns mögel under golvet? I så fall är det fullt möjligt att ta upp bräderna, sanera, och sedan lägga tillbaks.

Om det inte är röta i trät så skulle jag absolut behålla bräderna som skurgolv, alternativt måla dom för att få mera lättstädat. Är det gamla golvbräder som har skurats innan man täckte med linoleum. Då skulle jag absolut bara skura upp, inte slipa, för då får man en platt livlös yta. På skurgolv framträder träets ådringar, men det tar många skurningar innan man arbetat upp denna vackra yta.
(ja, du har lagt din fråga under 'byggnadsvård' så du får det svar som kan förväntas :)) ......)
 
Om golvet är tjockt så är ju ett annat alternativ, om ni vill återanvända det vill säga, att lämna in det för omhyvling och sedan lägga tillbaka det. Så har vi gjort i ett par rum och det har blivit kanon. Hittar man bara ett litet hyvleri så kan slippa undan ganska billigt dessutom.
 
Håller med tidigare talare. Vi har också valt furugolv i köket, nötta gamla golv är bland det vackraste som finns! Det är märkligt att man tycker så, det gör jag, alltså att ett innött golv är vackert men att man samtidiggt är rädd att ens nya golv ska få skavanker! Om det inte får skavanker så blir det aldrig vackert slitet! Det beror iofs på vilket golv det är, ett nött parkettgolv är ju inte kul. Men gamla skurade golvtiljor är oerhört vackra, därför har vi valt nytt kilsågat golv när vi tvingades riva ur de gamla golven. Är de snäppet för slitna, ex lackade eller lämnar ifrån sig stickor så kan man alltid måla golven, det blir också oerhört vackert!
 
Apropå att det är på byggnadsvård, så får man väl säga att så gott som alla golv i svenska hus, både undergolv och övergolv, varit av furu och gran (undantagsvis ek har jag hört, men aldrig sett). Att det är mjukt, för det är det jämfört med parkett, kompenseras till stor del av att man skurar det och groparna sväller upp igen. På det sättet är ju lackade trägolv känsligare.

Vad kostar det förresten att få golvet hyvlat Saxpy?
 
Har faktiskt inte fått tid att ta hand om det golvet än men jag räknar med att det ska kosta 1000-1500kr för att få golvet omhyvlat vilket ju ganska billigt för 20m2.
 
Låter överkomligt, men samtidigt kommer man ganska snart till en gräns där man kan köpa en liten planhyvel (för typ 2000kr) och göra det själv, för det handlar ju om ena sidan förstås, och inga kanter. Hört att en del av de där billiga rackarna är helt ok, men vet ingen modell.
 
Nja, håller nog inte med... Det blir jobbigt att hantera plank som är 4-4.5m långa och 20-25cm breda på en 2000kr hyvel. Om det hade varit mindre dimensioner så visst, det hade väl gått men "gamla" golv är ju ofta bra mycket bredare.

I mitt fall så blir det ny not och spont på golvet också eftersom det var i risigt skick.
 
Mr Handyman skrev:
Låter överkomligt, men samtidigt kommer man ganska snart till en gräns där man kan köpa en liten planhyvel (för typ 2000kr) och göra det själv, för det handlar ju om ena sidan förstås, och inga kanter. Hört att en del av de där billiga rackarna är helt ok, men vet ingen modell.
Har du ingen aning om vilken billig rackare som var ok? Saknar en enklare planhyvel i min maskinpark... :/
 
Jag har ett furugolv i köket som är ett gammalt undergolv. Jag tycker att det är rätt jobbigt att hålla rent måste jag säga. Vill du pröva att använda ditt golv så är mitt tips att du tätar springorna. Annars funderar jag på att lägga in ett rutigt linoleumgolv med plattor, man kan ju plocka fram golvet senare när man inte har småbarn. Här finns en bild på ett hus till salu som har ett fint rutigt golv: dbfile.aspx
 
Dr Jerkyll,
jag ska kolla med han som köpte planhyvel på Jula så återkommer jag!
 
Men är undergolv så himla kul? Jag hade det i min förra lägenhet, lackat tyvärr, och det var en enorm skillnad i täthet mellan årsringarna i det golvet jämfört med det skurgolv (med riktigt hård, såpad yta) som jag hade i lägenheten dessförinnan. Det skurgolv jag bodde med först var nog det mest lättskötta golv jag någonsin bott med, men då hade ju någon annan såpat upp en hård yta i sisådär tvåhundra år först. Men det lackade undergolvet ger jag inte ett ruttet lingon för, hade jag bott där längre hade jag lagt tillbaka det rutiga linoleumgolv som jag gissar låg där innan. Jag tror inte bara att det var den klantiga ytbehandlingen som gjorde att det golvet blev så fult, utan även att det var virke av sämre kvalite som lades som undergolv, just för att man inte räknade med att det skulle bli slitskiktet, så att säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.