A
Hej! Vi flyttade in i vårt hus 1 nov 2022. Besiktades kort därefter av Länsförsäkringars egna man då vi har bank + villaförsäkring hos dem.

Nu i veckan så gav dräneringspumpen här vika, vilket orsakade en översvämning i källaren (som inte hade någon brunn). Snabbt så fick vi hjälp av ett VVS bolag med att byta pumpen och installera en golvbrunn. Allt gick på ca 35k.

Försäkringen har ganska envist sagt att dem inte kommer täcka något i detta ärende (varken ovanstående, elkostnad för avfuktning etc etc). Dock kommer en besiktningsman från ett bolag anställt av dem nu under veckan för att ”titta på skadan”. Preliminärt ett starkt nej för ersättning från deras håll.

Förstår att man som husägare själv ska känna till sin mark, sitt hus, dränering osv. Dock hade jag ingen vetskap om denna dräneringspumps existens. Hade jag vetat att den ens fanns eller möjligheten att den ens kunde svikta så hade jag snabbt ordnat med förebyggande åtgärder.

Förra husägaren är nuförtiden vår granne, han är jättetrevlig och hjälpsam och skyndade sig hit när jag kontaktade honom. Detta hade tydligen även hänt dem vid inflytt och då hade han ersatt pumpen på sin tid.

Nu undrar jag, finns det någon form av ”dolda fel” som kan täckas av förra säljarens försäkringsbolag? Någon form av garanti? Vill dock inte att han ska behöva stå för något ur egen ficka!

är irriterad över att LF inte ens påpekade att dem hade en sådan form av tilläggsförsäkring vid köp.
 
Claes Sörmland
Nej, tyvärr. Pumpen är en del av fastigheten som ni köpte enligt jordabalken och därmed ligger ansvaret för dess underhåll helt på er.
 
Och försäkringsbolaget lär göra bedömningen att, eftersom det finns en pump finns vetskapen om problemet och då täcks inte skador p.g.a det.

Försäkringen täcker huset, och tyvärr inte din vetskap/kunskap om huset, så om du kände till det eller inte spelar ingen roll för försäkringen, tyvärr.

Man kan ju tycka att säljaren borde ha tagit upp det som en "åtgärdspunkt" i listan vid försäljningen, men tyvärr är inte den bindande på något sätt, så det räcker att han säger att han inte tänkte på pumpen, eller glömde den.
 
A
Tack för svar, då vet jag iaf, får väl bara bita i det sura äpplet för denna gång!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.