MathiasS MathiasS skrev:
Edgerouter POE5. Har aldrig startat om den för att något slutar funka. Startas om vid strömavbrott vilket inte är speciellt ofta, antagligen inte en gång om året ens.

Skulle jag köpa ny router idag så är jag lite nyfiken på pfsense på lämplig hårdvara, mest för att testa något nytt men också lite för att GUIt till Edgeroutern är lite meckigt (och svinmeckigt om man kör CLI).
Tjau, äger en ER-X själv och det vete tusan hur du då undgått raden av hotfixar under förra året?
Just nu på Hotfix5 och det är mestadels säkerhetshål man fixat eftersom den närmar sig EOL.
(så nog vet jag jag vad mecka med en router är)
https://community.ui.com/releases/E...hotfix-5/b3882362-9d9a-4efd-8110-30a1e86e0154
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det är ju kul att det går men frågan är om det blir så jädra mycket bättre.....på den modell jag testade på så slutade hw accelerationen att fungera när man la på OpenWRT, så man får ju se upp lite. Ibland kan det ju dock vara värt besväret.
Jo men de routrar jag lagt ner tid på just OpenWRT så har det funkat men det är nog inte värt nedlagd tid för de allra flesta.
 
P paralun skrev:
Tjau, äger en ER-X själv och det vete tusan hur du då undgått raden av hotfixar under förra året?
Just nu på Hotfix5 och det är mestadels säkerhetshål man fixat eftersom den närmar sig EOL.
(så nog vet jag jag vad mecka med en router är)
[länk]
Som redan har påpekats för dig ovan, vi pratar förstås om att routrar behöver startas om oplanerat för att något slutat fungera. Omstart för att lägga på ny mjukvara är ju svårt att undvika i icke-redundanta lösningar. Vad är poängen med att göra flera inlägg om att routrar behöver startas om vid mjukvaruuppdateringar?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag skaffade en Ubiquiti Dream Router som jag upplever har behövts startas om, men i övrigt är ganska nöjd med. (Kan också ha varit min Samsung A52 som strulade :thinking:)
Jag trodde inte Ubiquiti skulle utveckla en sådan produkt, men det finns väl en marknad. Komplexitet stiger. Just den har fått 4 uppdateringar under förra året, så den har väl haft mer buggar än deras produkter normalt har.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Jag trodde inte Ubiquiti skulle utveckla en sådan produkt, men det finns väl en marknad. Komplexitet stiger. Just den har fått 4 uppdateringar under förra året, så den har väl haft mer buggar än deras produkter normalt har.
Det är nog mer normalt och dreamroutern tillhör ju deras "mainline" av produkter.
 
P paralun skrev:
Men det viktiga är att man inser riskerna med att köra en utdaterat firmware eftersom det hela tiden kommer nya säkerhetshål som måste täppas till, har otaliga gånger hjälpt bekanta och de flesta har ingen aning om vad ett firmware är för något samt hur man loggar in och kollar det i deras router.
Hur stort problem är det egentligen med gammal programvara i routrar?
Det är ju inte som med PC och Windows som har gamla buggar och säkerhetshål och som får nya buggar och säkerhetshål.

Jag tycker dock det kan vara ett bra råd att se till att man har senaste programvaran även på gammal hårdvara.

Riktiga säkerhetsrisker tar sig nog ofta in i hemmet på annat sätt än genom gamla routrar.
Mobilappar är nog det 9farligaste” just nu. Billiga mobiltelefoner ha spinonprogramvara installerad redan i fabrik.
M.nu har tydligen råkan köpa hem en batch ZiggBee gw’s som är uppkopplade mot servrar i Kina.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Jag trodde inte Ubiquiti skulle utveckla en sådan produkt, men det finns väl en marknad. Komplexitet stiger. Just den har fått 4 uppdateringar under förra året, så den har väl haft mer buggar än deras produkter normalt har.
Denna är ju rent ny, så jag hoppas den får uppdateringar :D
 
P paralun skrev:
Det är nog mer normalt och dreamroutern tillhör ju deras "mainline" av produkter.
Det tror jag inte, snarare ”mainstream” produkt för att nå den stora skaran okunniga konsumenter. :D
Marknadsavdelningen fick väl styra och ”Dream” kan jag tycka är lite missvisande då dream router inte alls är så bra router eller har samma möjligheter som Dream Machine, utan är väldigt begränsad i funktionalitet.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Hur stort problem är det egentligen med gammal programvara i routrar?
Det är ju inte som med PC och Windows som har gamla buggar och säkerhetshål och som får nya buggar och säkerhetshål.

Jag tycker dock det kan vara ett bra råd att se till att man har senaste programvaran även på gammal hårdvara.

Riktiga säkerhetsrisker tar sig nog ofta in i hemmet på annat sätt än genom gamla routrar.
Mobilappar är nog det 9farligaste” just nu. Billiga mobiltelefoner ha spinonprogramvara installerad redan i fabrik.
M.nu har tydligen råkan köpa hem en batch ZiggBee gw’s som är uppkopplade mot servrar i Kina.
Det är inte helt lätt att svara på eftersom säkerhetshålen är av olika allvarlighet och varje leverantör gör sin bedömning, som jag skrev så har då ER-X fått 5 st hotfixar och det är säkerhetshål som täpps till.
Sen följer jag den här sidan för att enkelt ha koll på läget, om det är säkerhetshål så pekar den vidare till en "Security Bulletin". Du väljer enkelt via "tags"
https://community.ui.com/releases
Sen kan man ju slå på "threat management" så ser man "bombardemanget" mot brandväggen som hela tiden pågår. (drar en massa resurser)
Sen ser jag ingen större risk med kinaprylar om man har en bra router.
Inställningar för brandvägg och säkerhet, inkluderar landrestriktioner, hotshantering, systemkänslighet. Mörk bakgrund, blå och gråa toner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P paralun skrev:
Sen ser jag ingen större risk med kinaprylar om man har en bra router
Då tycker jag du missar den allvarligaste risken.
Att du får in spionprogramvara i någon pryl innanför router/brandvägg.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Då tycker jag du missar den allvarligaste risken.
Att du får in spionprogramvara i någon pryl innanför router/brandvägg.
Njau... det detekteras och det blir ett känt säkerhetshål som routertillverkarna täpper till.
Det är inte alldels lätt att få till ett osynligt spionprogram och i en mer avancerad router så ser man ju trafiken hela tiden och med en Unifi via "Traffic identification".
(stor skillnad med en Huawei basstation med tusentals rader kod som jämförelse)
 
Jag skulle fråga min tjänsteleverantör hur länge du "lånar" din ipadress etc. Kan ju vara någon inställning på andra sidan som gör att du förlorar din lånade adress och din router inte förnyar dessa automatiskt.
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag skulle fråga min tjänsteleverantör hur länge du "lånar" din ipadress etc. Kan ju vara någon inställning på andra sidan som gör att du förlorar din lånade adress och din router inte förnyar dessa automatiskt.
Tror du svarade i fel tråd?
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
P paralun skrev:
Tjau, äger en ER-X själv och det vete tusan hur du då undgått raden av hotfixar under förra året?
2 uppdateringar per år är väl helt normalt? Jag skulle bli orolig om inga uppdateringar släpptes.

Unifi AP:ar får uppdateringar betydligt oftare. Att en konsument-router med "all in one" får många uppdateringar är väl bara ett sundhetstecken?
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
2 uppdateringar per år är väl helt normalt? Jag skulle bli orolig om inga uppdateringar släpptes.

Unifi AP:ar får uppdateringar betydligt oftare. Att en konsument-router med "all in one" får många uppdateringar är väl bara ett sundhetstecken?
Jo jag svarade ju det om att att fyra uppdateringar är helt normalt...
(sen kan det då om det florerar många säkerhetshål därute bli fler)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.