Goshark Goshark skrev:
Hej! Bor i hus på landet och byggde mig en bastu i somras, vi har vatten i bäcken på hösten och vintern där jag brukar bada i kombination med bastu. Men ju närmare sommaren vi kommer ju mer torkar den ut.

Har köpt en gammal frysbox som inte kommer vara inkopplad (ca 300 liter) tänkte att jag skulle fylla den med vatten och eventuellt sätta i någon typ av reningsverket, kanske något liknande man har i akvarium, vad tror ni ?
Denna skulle jag såfall ha som badtunna under sommaren är tanken.

Sen är jag kluven kring om jag ska gräva ner den och bara sätta ett lock på eller om jag ska låta den exponeras av sol och vind. Jag vill att vattnet i ska vara så kallt som möjligt. Vad hade ni gjort ? och varför ?
Du kan läsa inlägget om hur man gör o se tips o trix här: https://sciencebackedhealth.com/chest-freezer-ice-bath/
Eller köpa en bok i ämnet. Kul ide o inget konstigt som andra i tråden tycks tro.
Kör på o lycka till!
 
  • Gilla
Andypandy00 och 3 till
  • Laddar…
hur skönt blir det att sitta i en fyrkantig låda utan rundade hörn som i ett badkar? och hur tänkte du att göra för att töma ut vattnet vid rengöring?
 
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
P
En badtunna är ju inget annat än ett plastkar med isolering utanpå. Precis som en frysbox. Och det är ju inte så många som gnäller på grannar eller kompisar med badtunna och säger att de skulle grävt ner ett badkar i stället.

Principiellt så funkar nog en frysbox.
Gräv ner den om du kan så får väggarna och botten extra stadga. Så byggs ju motfyllda pooler och de har inte tjocka väggar. Locket är ju perfekt för att kunna hålla inne kylan.

Reningsverk för liten ovanmarkpool av billigaste sort borde bli perfekt. En slang fäst på ett rostfritt eller plaströr ner i botten och andra vid ytan.

På minussidan; Det är inte jättetjock plast, så var försiktig. Och elkabeln borde du klippa. Dessutom kommer den rosta i utomhusmiljö.
 
  • Gilla
Hmt och 4 till
  • Laddar…
Kan av poolerfarenhet säga att stillastående vatten utomhus utan klor håller max ca en vecka innan påväxt som sen blir till slem och alger. Sen kommer mygglarver och andra härliga djur. Detta oavsett övertäckning eller ej. Så antingen en helt tillsluten tank, eller så måste du ha klor.
Huruvida frysboxen håller för det trycket eller inte får du uppleva själv, jag gissar på inte. ;)

QUOTE="Goshark, post: 5092159, member: 557510"]Hej! Bor i hus på landet och byggde mig en bastu i somras, vi har vatten i bäcken på hösten och vintern där jag brukar bada i kombination med bastu. Men ju närmare sommaren vi kommer ju mer torkar den ut.

Har köpt en gammal frysbox som inte kommer vara inkopplad (ca 300 liter) tänkte att jag skulle fylla den med vatten och eventuellt sätta i någon typ av reningsverket, kanske något liknande man har i akvarium, vad tror ni ?
Denna skulle jag såfall ha som badtunna under sommaren är tanken.

Sen är jag kluven kring om jag ska gräva ner den och bara sätta ett lock på eller om jag ska låta den exponeras av sol och vind. Jag vill att vattnet i ska vara så kallt som möjligt. Vad hade ni gjort ? och varför ?[/QUOTE]
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Beroende på hur kallt vattnet är kanske tillväxten blir mindre?
 
Ja det är klart, är den nedgrävd är det ju en annan femma, men då blir rengöring problematisk utan avlopp/urtappning.
Men det är klart att det går, kasta i en klortablett från biltema en gång varannan vecka så behöver man inte bry sig, förutsatt att det är lite rörelse på vattnet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Goshark Goshark skrev:
Hej! Bor i hus på landet och byggde mig en bastu i somras, vi har vatten i bäcken på hösten och vintern där jag brukar bada i kombination med bastu. Men ju närmare sommaren vi kommer ju mer torkar den ut.

Har köpt en gammal frysbox som inte kommer vara inkopplad (ca 300 liter) tänkte att jag skulle fylla den med vatten och eventuellt sätta i någon typ av reningsverket, kanske något liknande man har i akvarium, vad tror ni ?
Denna skulle jag såfall ha som badtunna under sommaren är tanken.

Sen är jag kluven kring om jag ska gräva ner den och bara sätta ett lock på eller om jag ska låta den exponeras av sol och vind. Jag vill att vattnet i ska vara så kallt som möjligt. Vad hade ni gjort ? och varför ?
hej! Vilken kul idé! Spelar roll för 300pix?! Gräver du ner den så stöder det ju lådan.

Fördel med lock är att det säkert blir mindre alger i boxen. Du har ju lock och utan sol så växer det sämre i lådan Grävde själv ner en 1m3 behållare med galler och allt! Tyvärr glömde jag att göra anslutning för avloppet och får pumpa ur vattnet
Kul med smarta lösningar. Hur frysen ser ut mellan plåt och plast, där ligger säkert foam som gör att den ligger säkert. Om du inte ska använda kompressorn skulle jag nog ta bort den, för miljöns skull och fylla på med ngn massa och göra ett avlopp kopplat till pump! Med 100 meter PEX vattenledningsrör/ 2tums slang och en pump, kan du ordna med solvärme det håller boxen varm sommarhalvåret. I det kan du ju oxå ha reningsverk!
 
Goshark Goshark skrev:
Ja det kan nog funka rätt bra kan jag tänka mig. Kanske ska testa det istället. Den här idén blev ganska så sågad
Det är människor som sitter fast i sin bubbla som sågar ner på det här. Finns massvis med folk som gjort såhär. Timer på strömmen eller smart termometer som slår på och av för att hålla rätt temp. Sen absolut att man bör ha klor i, det växer rätt bra i kallt vatten. Sen är det inga bekymmer att bara slanga ur 95% av vattnet med en slang så får man ta en hink för det sista lilla när man ska rengöra.
 
  • Gilla
SaabNiklas och 6 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Så mycket isolering som det är i väggarna borde det alltså vara väldigt kallt inomhus..?
Nu tänkte du nog fel.. du menar nog att det alltid borde vara rumstemperatur ute?

Om man inte tillför värme inomhus blir det ganska snart uteliknamde temperaturer inomhus.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Jag har en frysbox nere i källaren som jag har tätat med silikon och fyllt med vatten. Jag har kopplat på en inkbird itc-308 som håller vattentempen på 9 grader. Jag badar i denna varje dag och byter vatten efter 2 veckor. Jag är noga med att tvätta mig varje gång innan jag hoppar i då det ökar livslängden på vattnet. Vill inte heller använda klor då jag inte vill duscha efteråt. Jag kommer förmodligen inom en snar framtid slänga i en ozongenerator och någon typ av filter till akvarium för att ytterligare öka livslängden på vattnet. Självklart är frysboxen kopplad på jordat uttag och inför varje bad kopplar jag ur den. Ett smidigt sätt att göra så man inte glömmer dra ur kontakten är att helt enkelt lägga kabeln uppepå locket när man badat färdigt
 
  • Gilla
Roga1337 och 12 till
  • Laddar…
Kallställ huset och bo i boxen, nu när Sosse el-priserna kommer att stå i sig ett bra tag till:love:
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Du kommer i snitt att ha lika kallt vatten i en nedgrävd kylbox som i ett nedgrävt badkar (med lock). Det du ev. kan göra med kylboxen är att jämna ut temperaturen under dygnet. Vinsten att använda en kylbox skulle jag säga är obefintlig.
Ja, åtminstone har han ju ett lock på frysboxen :oops:
 
Goshark Goshark skrev:
Nej det jag men tanken var som sagt att använda den under sommaren, och vattnet ska ju vara så kallt som möjligt.
Jag har isolering i min pool för att vattnet skall vara så varmt som möjligt, dvs säga jag skyddar vattnet från kyla av den omkringliggande kalla marken.
Jag tror tyvärr att en frysbox läcker. Den är inte tillräckligt tät för att vara vattenfylld. Men lycka till med projektet, bara att prova sig fram.
 
D Dr Benz skrev:
Nu tänkte du nog fel.. du menar nog att det alltid borde vara rumstemperatur ute?

Om man inte tillför värme inomhus blir det ganska snart uteliknamde temperaturer inomhus.
Hur ska vattnet bli kallare än omvärlden (om en inte kör kylningen)? Om det funkar bara på grund av isoleringen, varför skulle det då funka annorlunda med hus - "Det blir kallt om det är isolerat" som tanken uttrycktes.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.