pelle plåttak pelle plåttak skrev:
vore ju kul att prova banka plåt vid 0400 på taket i stan och höra vad alla boende tycker om det
Nu är det ju å andra sidan inte så speciellt vanligt att skift börjar så tidigt, om man nu inte är bagare eller något.
Men det är ju klart roligare att se det som inte går i stället för det som faktiskt funkar.
 
  • Gilla
pelle plåttak
  • Laddar…
Rickard.
J j-o75 skrev:
Nu är det ju å andra sidan inte så speciellt vanligt att skift börjar så tidigt, om man nu inte är bagare eller något.
Men det är ju klart roligare att se det som inte går i stället för det som faktiskt funkar.
Även inom skälig tid är det svårt att rymma 2 separata skift så det blir bra komplicerat för företagen när man måste ta hänsyn till det även fast det såklart finns lösningar.

Det är alltså inget jätteovanligt att hantverkare jobbar skift, eller långa dagar när situationen kräver det men det kan krävas en bra ekonomisk kompensation och ibland kanske ett bättre syfte än att bara vilja bli klar, då är det nog bättre att förhandla om mer händer under normal arbetstid.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Detta är mer en allmän fråga, men på väldigt många andra ställen kör man skift så att arbetet flyter under fler timmar per dygn, tex varenda industri.
Nu ville jag ha renoverat under så kort tidsperiod som möjligt, så det blev så att jag valde polska byggare i stället. Dom vill ju jobba på för att bli färdiga och sedan åka hem igen. Dom har alltså kört 12 timmars dagar, 8 timmar på lördagen och blivit färdiga på 2 veckor i stället för 3,5 som det i bästa fall tagit annars.
Anlitade samtidigt en svensk firma till annat, dom åkte hemifrån kl 7. och var hos mig 7;45 och sedan hem igen 15;15. Det blir ju en massa resekostnader och korta dagar!
Finns det några som kör lite mer skiftgång om man inte vill bo på en byggarbetsplats onödigt länge?
Hantverkare från Polen, Baltikum kommer hit under en viss tid och jobbar skjortan av sig tjänar bar med pengar och åker sedan hem och jobbar vanliga under vanliga arbetstider. De är ofta mycket duktiga hantverkare, är min erfarenhet. En som bor Sverige vill nog ha ett liv utanför jobbet. Men det borde väll gå att få en firma att även jobba nattetid, men det skulle nog kosta då de måste följa lagar och avtal.
 
  • Gilla
Pyret685
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Detta är mer en allmän fråga, men på väldigt många andra ställen kör man skift så att arbetet flyter under fler timmar per dygn, tex varenda industri.
Nu ville jag ha renoverat under så kort tidsperiod som möjligt, så det blev så att jag valde polska byggare i stället. Dom vill ju jobba på för att bli färdiga och sedan åka hem igen. Dom har alltså kört 12 timmars dagar, 8 timmar på lördagen och blivit färdiga på 2 veckor i stället för 3,5 som det i bästa fall tagit annars.
Anlitade samtidigt en svensk firma till annat, dom åkte hemifrån kl 7. och var hos mig 7;45 och sedan hem igen 15;15. Det blir ju en massa resekostnader och korta dagar!
Finns det några som kör lite mer skiftgång om man inte vill bo på en byggarbetsplats onödigt länge?
Totala byggtiden
J j-o75 skrev:
Detta är mer en allmän fråga, men på väldigt många andra ställen kör man skift så att arbetet flyter under fler timmar per dygn, tex varenda industri.
Nu ville jag ha renoverat under så kort tidsperiod som möjligt, så det blev så att jag valde polska byggare i stället. Dom vill ju jobba på för att bli färdiga och sedan åka hem igen. Dom har alltså kört 12 timmars dagar, 8 timmar på lördagen och blivit färdiga på 2 veckor i stället för 3,5 som det i bästa fall tagit annars.
Anlitade samtidigt en svensk firma till annat, dom åkte hemifrån kl 7. och var hos mig 7;45 och sedan hem igen 15;15. Det blir ju en massa resekostnader och korta dagar!
Finns det några som kör lite mer skiftgång om man inte vill bo på en byggarbetsplats onödigt länge?
Totala byggtiden (dagar-veckor) påverkas ofta av samordningen mellan olika yrkesgrupper, elektriker-rörmokare-plattsättare/golvläggare-målare, materialanskaffning mm. Då vinner man inte mycket på att arbeta skift eftersom det kan bli långa väntetider när man passar in olika arbetsmoment från olika yrkeskategorier.
För att korta ned byggtiden krävs då en minutiös byggplanering där alla olika yrkeskategorier "är med på båten". Fungerar hyfsat bra på stora byggen där hantverkare kan gå vidare och utföra delmoment succesivt på hela bygget..
Där kanske skiftgång i viss mån kan fungera men frågan är hur kostnadseffektiviteten ser ut.
Det kan bli mycket komplicerat på små byggen och skapar troligen långa väntetider när hantverkare väntar på varandra. Ger en mycket dålig kostnadseffektivitet. Eller du kanske har en hantverkare som behärskar allt, Byggnadssnickeri, Plåtslageri, VVS, El, Rörmokeri, Golvläggning och Målning osv. som själv kan ta vid när ett arbetsmoment är utfört, då kan det bli tidseffektivt med långa arbetstider, men förmodligen inte kostnadseffektivt.
Din lösning med utländsk arbetskraft kanske var mycket kostnadseffektiv för dig men torde vara svår att genomföra fullt ut på en reglerad Svensk arbetsmarknad. Givetvis kan det av olika skäl vara motiverat att minska byggtiden och ta en ökad kostnad. Det kanske inte är det vanligaste scenariot men förkommer säkert.

Lite kuriosa: I min min ungdom fick jag lära mig att industrier i Japan tillämpade "Japanskt 2-skift". 10 timmar arbetstid/dygn med möjlighet att förlänga med 2 timmar i början och 2 timmar i slutet. Resultat 2-skift, med möjlighet att vid behov få arbete utfört 24 timmar/dygn. Jag tror att det numera inte existerar i Japan.
 
Frågan är väl besvarad tidigt som @Mikael_L konstaterat, men mängden tillgänglig personal och hög efterfrågan tycker jag ändå kan nämnas lite mer utförligt.

Det finns inga maskiner värda att pressa ut fler timmar för, det är redan konstaterat. Återstår dp kundens vilja att bli klar snabbt kontra arbetarnas vilja att jobba drägliga tider.

Om det finns 2 arbetare och löpande jobb för dem att jobba heltid men det bara behövs en per bygge åt gången så skulle tvåskift förlänga väntetiden+byggtiden för kund B lika mycket som det skulle korta ner kund A:s byggtid. För jobbar de två hantverkarna tvåskift hos A kan de inte samtidigt jobba hos B.

De två jobben, A+B, tar alltså lika mycket kalendertid med tvåskift som med enskift (sannolikt lite mer med överlämning och så). Om vi också tänker att det ska göras på minst 17,5 av dygnets 24 timmar (2*8 h arbete + 2*45 min rast) iofs. räknat så att inte restid överlappar, vilket den ju gör, så lär inte alla timmar vara lika billiga och vissa kommer hamna på störande tider.

Så om det bara gäller att renovera eller bygga ut en villa och det inte står arbetslösa byggare på rad och väntar på någonstans att hoppa in så finns det ingen egentlig uppsida för någon. Byggtid kommer för kunden ersättas med väntetid samtidigt som allt blir lite dyrare.
 
Vill man optimera så är projektplaneringen på kärnkraftverk gällande revisioner utmärkt exempel, varje varje moment är detaljplanerat och tidsplanerat utifrån att minimera tiden, gäller nog många processindustrier, och planerat utifrån olika arbetsskift men då finns det incitament att ta kostnaden där att varje minut en sådan industri står stilla genererar stora intäktsbortfall.;)
Att detaljplanera och optimera tider på våra egnahusrenoveringar/bostadsrätter skulle troligtvis endast ett fåtal vilja betala kostnaden för.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Grannarnas åsikter kan jag inte styra, den totala störningen blir ju betydligt kortare med fordon och sånt som står i vägen.
I övrigt har du antagligen rätt.
Fast din rätt att få något himpajimpa gjort lite snabbare trumfar inte min rätt till sömn.

Känns väldigt mkt me, myself and I här…
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Oj denna var gammal… sorry….
 
D Dr Benz skrev:
Fast din rätt att få något himpajimpa gjort lite snabbare trumfar inte min rätt till sömn…
Det gäller väl i så fall alla skiftgående?
Alltifrån den nattöppna macken till den dygnet runt öppna snabbrestaurangen.

Men, dom nyttjar ju antagligen du, så dom ska vi inte ta bort...
 
L lat skrev:
Det gäller väl i så fall alla skiftgående?
Alltifrån den nattöppna macken till den dygnet runt öppna snabbrestaurangen.

Men, dom nyttjar ju antagligen du, så dom ska vi inte ta bort...
Men det handlar väl mycket om kostnaden att ha verksamheten stillastående? Kostnaden av personen på macken är förhållandevis låg. Kostnaden för snickaren är förhållandevis hög jämfört med kostnaden att ha det ståendes. Ett husbygge kostar kanske 1/10 när det står still jämfört med när det jobbas. En mack 9/10.
 
L lat skrev:
Det gäller väl i så fall alla skiftgående?
Alltifrån den nattöppna macken till den dygnet runt öppna snabbrestaurangen.

Men, dom nyttjar ju antagligen du, så dom ska vi inte ta bort...
Oj. Hur visste du att jag bor granne med både donken och ICA?

Sen KAN det ju vara så att det du nämner inte producerar en tillstymmelse till lika mkt ljud och ev vibrationer? Jag kan ha fel. Pipet från Pommesen är sjukt störigt. Och charksågen ger mig kalla rysningar när den är igång.

Det är lite skillnad när arbetsplatsen är förlagd och byggd på ett visst sätt. Och lite annorlunda när den är hemma hos folk..
 
D Dr Benz skrev:
är lite skillnad när arbetsplatsen är förlagd och byggd på ett visst sätt. Och lite annorlunda när den är hemma hos fol
Så därför sa du att generellt är din sömn viktigare?

Låter allt på bygget alltid?
Sker alla byggen hemma hos folk eller i "bebodda" områden?

Vi kan ta en så enkel sak som renovering av en vägviadukt på en motorväg.
Den samhälsmässiga besparingen av att få den renoverad snabbast möjligt överstiger antagligen mångdubbelt kostnaden för skiftgående, om vi då undantar kostnaden för din skönhetssömn.
 
L lat skrev:
Så därför sa du att generellt är din sömn viktigare?

Låter allt på bygget alltid?
Sker alla byggen hemma hos folk eller i "bebodda" områden?

Vi kan ta en så enkel sak som renovering av en vägviadukt på en motorväg.
Den samhälsmässiga besparingen av att få den renoverad snabbast möjligt överstiger antagligen mångdubbelt kostnaden för skiftgående, om vi då undantar kostnaden för din skönhetssömn.
Dom flestas skönhetssömn är viktig. Du vill inte ha mig som läkare om jag inte har fått den..
Där jag bor har jag starka förväntningar på att kunna varva ner och koppla av. Det finns tom reglerat vilka förväntningar jag kan ha på detta. Likaså har jag INGET att säga till om det som sker och låter under dessa tider.

Sen är det ju väldigt få som väljer att bo vid motorvägen. Dessutom så är en sådan manöver något som påverkar 10.000-1.000.000 tals varje dygn kanske. beroende på var det sker. LIITE skillnad mot att NN måste få sitt badrum gjort 2 v snabbare.

Hela resonemanget bygger på att någon vill få gjort lite mer hemma hos sig själv på lite kortare tid men som drabbar omgivningen ganska mycket mer. Man vill renovera något men orkar inte vänta på tiden det faktiskt tar.

Och som tidigare svarats i tråden så sker detta redan när behovet finns och möjligheten ges.
Skulle vilja påstå att detta är en ickefråga.
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Jag vet av erfarenhet att om jag skall arbeta mer än 40 timmars vecka med samma slags arbete så håller inte ryggen och då blir det många dra sjukledgheter.
Knappast är jag den enda.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Unikt namn
Skiftgående jobbar väl dock oftast färre timmar/vecka när de går på grav-skiften?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.