Hej har precis införskaffat en kyl och en frys.
Vid närmare inspektion av baksidan märker jag att det finns grön kopparärg mellan
kondensorn som förefaller vara av stål samt kopparröret som mynnar ut ifrån kompressorn (skarven).
Olika metaller kan man ju hårdlöda ihop med rätt flussmedel samt kanske silverlod osv.
Har inte stål en rätt usel värmeledningsförmåga jämte koppar ja till och med aluminium i sammanhanget?
Eftersom kondensorslingan också är lackad undrar man ju vad skillnaden hade varit jämte en
omålad koppar eller aluminiumslinga när det gäller förmågan av dumpa av värmen.
Blir inte tillverkningskostnaden samma om man använder dyrare omålad koppar till kondensorn
men en kortare slinga i gengäld?
Undra om dessa skarvar blir ett problem i framtiden med gas som sakta sipprar ut.
Ni kyltekniker och andra kunniga som donar med sådana här saker mellan varven
borde ju ha lite insikt i dessa grejor.
Mvh Peter
 
A
Å Återvandring skrev:
Hej har precis införskaffat en kyl och en frys.
Vid närmare inspektion av baksidan märker jag att det finns grön kopparärg mellan
kondensorn som förefaller vara av stål samt kopparröret som mynnar ut ifrån kompressorn (skarven).
Olika metaller kan man ju hårdlöda ihop med rätt flussmedel samt kanske silverlod osv.
Har inte stål en rätt usel värmeledningsförmåga jämte koppar ja till och med aluminium i sammanhanget?
Eftersom kondensorslingan också är lackad undrar man ju vad skillnaden hade varit jämte en
omålad koppar eller aluminiumslinga när det gäller förmågan av dumpa av värmen.
Blir inte tillverkningskostnaden samma om man använder dyrare omålad koppar till kondensorn
men en kortare slinga i gengäld?
Undra om dessa skarvar blir ett problem i framtiden med gas som sakta sipprar ut.
Ni kyltekniker och andra kunniga som donar med sådana här saker mellan varven
borde ju ha lite insikt i dessa grejor.
Mvh Peter
Det är delen med högst tryck i!
Löds med silverlod
Svarta färgen hjälper till med värme avledningen.
Stål är billigt
 
Redigerat av moderator:
Jag antar att det är värmeöverföringen till luften som är den begränsande faktorn och som ger dimensionerna på kondensorn.
Då har metallens överföring mellan gas/metall/luft mindre betydelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.