Hej!
Jag bytte från oljepanna till bergvärme i mitt nya hus och vid bytet så fick jag till mig att jag kan behöva lufta elementen under en tid då det kan bubbla i dem. Sedan slutet på november då pumpen installerades så har jag luftat elementen 1-2 gånger i veckan. Alla element på bottenvåningen tömdes på luft och fick en jämn värme och det slutade komma ut luft vid andra eller tredje luftningen. Övervåningen dessvärre bubblar om och om igen, hur mycket jag än luftar.

Stegen jag gjort:
Stäng av pumpen, väntar 10-60min ungefär.
Luftar elementen var för sig i alla rum(botten ingen luft, övre oftast luft i alla, ibland enstaka utan)
Starta pumpen
Fylla på systemet till trycket som installatören rekommenderade (ca 1.5bar)

Elementen på övervåningen börjar bubbla igen mer och mer från första dygnet, tills det bubblar mycket några dagar senare. Märkte inte av något bubblande med oljepannan. Firman som installerade systemet har sagt att som ska komma förbi och kolla på det när det finns tid men nu har jag väntat i veckor utan hjälp. Så, hjälp? Tack!
 
Ska tilläggas att elementen håller värmen men det slutar som sagt inte bubbla..
 
Luftar du radiatorerna på övervåningen tills det kommer vatten?

Fyller du på med vatten "under tiden" du luftar?

Om man är två så kan den ena stå vid pannan och försöka hålla jämt tryck (tex, 1,5 bar) genom att fylla på systemet sakta. Den andra luftar radiator efter radiator, tills det kommer vatten ur alla.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Luftar du radiatorerna på övervåningen tills det kommer vatten?

Fyller du på med vatten "under tiden" du luftar?

Om man är två så kan den ena stå vid pannan och försöka hålla jämt tryck (tex, 1,5 bar) genom att fylla på systemet sakta. Den andra luftar radiator efter radiator, tills det kommer vatten ur alla.
Ja, jag luftar tills endast vatten kommer ut ur alla element.
Jag har inte testat fylla på under tiden jag tömmer på luft, utan jag har fyllt på i efterhand när endast vatten kommit ut ur ventilerna på alla element.
 
Funderar på om det finns någon luftficka någonstans.

Jag hade troligen stängt alla termostater förutom en och kört cirkulationspumpen på max, och sedan öppnat nästa termostat å stänga första osv tills jag hade gått igenom alla. På så sätt tvlinga högt flöde genom alla rören.
 
  • Gilla
Jojjinn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.