Hej!

Vårt hus är byggd på en oisolerad betongplatta 1977. I grunden så gjöts det in en värmeslinga som enligt grannar ska ha som uppgift att hålla syllarna torra (impregnerade).

Denna slinga drar ca 20kWh per dygn, vilket med dagens elpriser inte känns jättekul.

Behövs denna slinga samt gör den någon skillnad? Flera grannar i villaområdet har stängt av sin, medans många bestämt har den påslagen. Jag har stängt av min men börjar få kalla fötter.

Husen är byggda på gammal sjöbotten (lera).

Vem pratar man med för att få hjälp med detta?
 
A Anders Carlsson1 skrev:
Hej!

Vårt hus är byggd på en oisolerad betongplatta 1977. I grunden så gjöts det in en värmeslinga som enligt grannar ska ha som uppgift att hålla syllarna torra (impregnerade).

Denna slinga drar ca 20kWh per dygn, vilket med dagens elpriser inte känns jättekul.

Behövs denna slinga samt gör den någon skillnad? Flera grannar i villaområdet har stängt av sin, medans många bestämt har den påslagen. Jag har stängt av min men börjar få kalla fötter.

Husen är byggda på gammal sjöbotten (lera).

Vem pratar man med för att få hjälp med detta?
Det där låter ju osm en otroligt svår fråga.
MEN fuktigheten är ju mycket lägre på vintern, så det borde vara mer säkert att ha den avstängd nu, men köra den höst/vår och sommar isf
 
Där vi bor finns jättemånga kedjehus byggda med samma koncept runt 1976-80.
Dessa är häromkring ökända som mögelhus tack vare att dessa värmeslingor lagt av allt eftersom och då börjar det lukta.
Jag har kompisar som bor eller bott i sådana hus här och tycker det luktat skumt hos alla dem.
Har även hört att många byggt om, men vet inte hur dessvärre.

Ha den på trots elpriset så länge skulle jag säga.
 
Knepigt läge.
Egentligen är det enda rätta att byta ut syllar och sätta i golvventilation. (Staten betalade hälften när detta uppdagades och husen fick saneras).

Men det var då. Att byta syll går säkert på en mille numera. Och enda som man har efteråt är ett 70-tals hus som inte luktar skunk. Så i ditt fall är det antagligen inte värt att göra något åt det.

P.S.
Jag har likadant hus men förra ägaren bytte syll för 860'. Och jag konvereterade från direktverkande el till golvvärme och bergvärme samt 3-glasfönster. Utan det är dessa 70-talare inte direkt heta. (sic)
 
Hej, passar på att hänga på frågeställaren här. Jag har exakt samma situation, betongplatta direkt på mark med värmeslinga på drygt 900W runtom, 70-tals radhus samt väldigt dåligt isolerat. Av decembers räkning på 8500:- (2100 kWh) så står värmeslingan för (~900W*24h*31dagar) 670 kWh eller ungefär 30%, dvs cirka 2700 kronor.

Finns det något att göra åt situationen? Stänger jag av slingan blir det rätt kallt vid ytterväggarna. Har jag den på så blir det rätt dyrt. Kan man reglera värmeslinga på något vis? Antar att reglering enbart går via av och på eller går det att reglera effekten? Hur har man i så fall koll på temp och fuktighet i plattan? Går det borra ett hål i betongplattans kant och montera sensorer?

Jag har ju typ bara kört den slingan på vintern i vanliga fall. Nu kommer jag ju helt klart bli restriktiv med att ha den på. Trodde inte den skulle dra så mycket.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
B Baeckman skrev:
Hej, passar på att hänga på frågeställaren här. Jag har exakt samma situation, betongplatta direkt på mark med värmeslinga på drygt 900W runtom, 70-tals radhus samt väldigt dåligt isolerat. Av decembers räkning på 8500:- (2100 kWh) så står värmeslingan för (~900W*24h*31dagar) 670 kWh eller ungefär 30%, dvs cirka 2700 kronor.

Finns det något att göra åt situationen? Stänger jag av slingan blir det rätt kallt vid ytterväggarna. Har jag den på så blir det rätt dyrt. Kan man reglera värmeslinga på något vis? Antar att reglering enbart går via av och på eller går det att reglera effekten? Hur har man i så fall koll på temp och fuktighet i plattan? Går det borra ett hål i betongplattans kant och montera sensorer?

Jag har ju typ bara kört den slingan på vintern i vanliga fall. Nu kommer jag ju helt klart bli restriktiv med att ha den på. Trodde inte den skulle dra så mycket.
Vad har du för uppvärmning annars i huset? Mycket dålig lösning att värme med elslingor :(
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad har du för uppvärmning annars i huset? Mycket dålig lösning att värme med elslingor :(
Värmeslingan i plattan har jag aldrig sett som värme till huset. Bara för att inte golven ska bli så kalla utefter väggarna. Visst den hjälper säkert till lite grann men inte så mycket.

Annars, direktverkande el och en luft-luft-värmepump på nedre plan. Övre plan har vi golvvärme (el) på i badrummet med dörren alltid öppen. Skönare med varmt badrumsgolv (eller icke kallt) än väggelement som värmer. Oftast räcker det att köra enbart värmepumpen och golvvärmen i badrummet. Kryper kvicksilvret ner mot typ 10-12 minus så börjar jag få stötta med elementen i sovrummen på övervåningen. Speciellt om kylan håller i sig mer än över natten. Tredje våning är kallvind.

Total boyta, typ 118 m2. Förbrukar totalt 15000 kWh om året.

Förbrukningen i december var som sagt 2135 kWh varav 1579 för uppvärmning. I veckans graf över förbrukning på fas 3 i huset ser man tydligt när jag slog av värmeslingan samt hur mycket den drar. Den förbrukar kontinuerligt mellan 950-1000 W. 24*31*0,95 ger i runda slängar 700 kWh. Det är ungefär 45% av förbrukningen för uppvärmningen.
Tidsstämplad dataanalys, statistiskt diagram, fluktuationer över flera dagar, visuell datavisualisering.

Min fundering är om jag ska börja styra värmeslingan via Home Assistant, mitt hemautomationsystem. Jag styr redan luftvärmepumpen via den. Eller om jag helt enkelt ska sköta det manuellt över vintermånaderna. Låta den vara av och slå på den ett dygn då och då. Problemet med automation är ju hur jag ska bestämma när den behöver gå och hur länge...
 
Skit i den, slå av. Golvvärme i badrum är ju bra att ha på men stäng dörren så den inte behövt kämpa hårdare
 
Jag har också funderat på det där med slingan. Jag har den alltid på men jag minns inte ens om jag någonsin har testat om den funkar eller inte. Kanske borde orka engagera sig lite och testa det. Jag har luftvärmepump och stöttar med direktverkande i sovrum och elgolvvärme i badrummen. Känns som att det är lite skitsamma för uppvärmningskostnaden om en del av värmen kommer från elslingan.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skit i den, slå av. Golvvärme i badrum är ju bra att ha på men stäng dörren så den inte behövt kämpa hårdare
Jag får se, Det blir ju rätt kallt på golvet när det är kallt ute. Jag får nog sköta den manuellt. Blir enklast så. En hel del grannar som inte har den på eller att den är trasig.

Vad gäller badrummet så tänker jag att den hjälper till med värme på övervåningen. Den går inte speciellt hårt heller. Sällan lampan lyser faktiskt. Har lite dålig ventilation i badrummet också. Har ett alliance-system för ventilation och skulle nog behöva justera det. Jag har faktiskt funderat på att styra detta med Home Assistant också. Hög luftfuktigheten i badrummet skulle isf trigga att slå på alliance-takfläkten på högsta läge samt slå på badrumsfläkten, som redan sitter på plats i ventilen, i badrummet. Den används i dagsläget inte och fungerar mer som en indikator på att det är sug ut ur badrummet, dvs att den snurrar av draget. Men att dra varmluft, iofs fuktig efter duschandet, rakt ut ur huset känns fel. Speciellt nu med tanke på priser osv. Nu har jag hellre dörren öppen och låter den varma luften sprida sig på övervåningen. Kanske är feltänk från min sida?
 
B Baeckman skrev:
Jag får se, Det blir ju rätt kallt på golvet när det är kallt ute. Jag får nog sköta den manuellt. Blir enklast så. En hel del grannar som inte har den på eller att den är trasig.

Vad gäller badrummet så tänker jag att den hjälper till med värme på övervåningen. Den går inte speciellt hårt heller. Sällan lampan lyser faktiskt. Har lite dålig ventilation i badrummet också. Har ett alliance-system för ventilation och skulle nog behöva justera det. Jag har faktiskt funderat på att styra detta med Home Assistant också. Hög luftfuktigheten i badrummet skulle isf trigga att slå på alliance-takfläkten på högsta läge samt slå på badrumsfläkten, som redan sitter på plats i ventilen, i badrummet. Den används i dagsläget inte och fungerar mer som en indikator på att det är sug ut ur badrummet, dvs att den snurrar av draget. Men att dra varmluft, iofs fuktig efter duschandet, rakt ut ur huset känns fel. Speciellt nu med tanke på priser osv. Nu har jag hellre dörren öppen och låter den varma luften sprida sig på övervåningen. Kanske är feltänk från min sida?
Ja tyvärr feltänkt. Fukten måste ut från badrummet. Fläkten bör gå konstant på lågvarv och öka vid fuktbelastning.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja tyvärr feltänkt. Fukten måste ut från badrummet. Fläkten bör gå konstant på lågvarv och öka vid fuktbelastning.
Fast jag har ju alltid ett visst sug i badrummet. Stora alliancefläkten på taket går ju hela tiden på ett lågt varvtal och skapar sug i ventilerna på toaletterna samt i tvättstugan och garderoben. Dock går den ju enbart upp på högvarv då köksfläkten körs. I lågvarv räcker ju suget inte riktigt till när vi duschar så därför kör vi med öppen dörr efteråt. Tycker det fungerar hyffsat bra. Det sug som finns, öppen dörr samt värmen i golvet torkar ju upp badrummet på 15-20 minuter.

Skulle jag koppla på en fläkt i badrummet (eller köra den dåliga som sitter där) så känns det som jag också behöver skapa högre sug från alliancefläkten. Annars finns ju risken att trycker ut fukten i de andra ventilerna istället.
 
B Baeckman skrev:
Fast jag har ju alltid ett visst sug i badrummet. Stora alliancefläkten på taket går ju hela tiden på ett lågt varvtal och skapar sug i ventilerna på toaletterna samt i tvättstugan och garderoben. Dock går den ju enbart upp på högvarv då köksfläkten körs. I lågvarv räcker ju suget inte riktigt till när vi duschar så därför kör vi med öppen dörr efteråt. Tycker det fungerar hyffsat bra. Det sug som finns, öppen dörr samt värmen i golvet torkar ju upp badrummet på 15-20 minuter.

Skulle jag koppla på en fläkt i badrummet (eller köra den dåliga som sitter där) så känns det som jag också behöver skapa högre sug från alliancefläkten. Annars finns ju risken att trycker ut fukten i de andra ventilerna istället.
Ok,fattar. Var inne på att ni hade separata fläktar i badrummen :( Bra med lågt flöde iaf
 
  • Gilla
Baeckman
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Jag har också funderat på det där med slingan. Jag har den alltid på men jag minns inte ens om jag någonsin har testat om den funkar eller inte. Kanske borde orka engagera sig lite och testa det. Jag har luftvärmepump och stöttar med direktverkande i sovrum och elgolvvärme i badrummen. Känns som att det är lite skitsamma för uppvärmningskostnaden om en del av värmen kommer från elslingan.
Ungefär samma situation som jag då. För min del har jag inte tänkt så mycket på hur mycket slingan förbrukar. Jag har slagit av och på den efter behov. Blir golvet kallt har jag sett till att slå på den. Något år har jag till och med glömt slå av den framåt våren. Den gick någon månad längre än nödvändigt.
Jag monterade en energimätare i normcentralen för ett år sedan och har sedan dess blivit betydligt mer medveten om vad som kostar i huset. Som du ser i ett annat av mina inlägg så ser man att värmeslinga drar rätt mycket. Jag trodde i min enfald att den skulle vara reglerad precis som golvet i badrummet. Icke sa Nicke. När sedan elräkningen för december dök upp så slog jag av den illa kvickt. Bara december kostade den mig 2700 kronor.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.