L lbgu skrev:
Mitt elnätsbolag har en prisskillnad per år på ca 2000:- mellan 16 och 20A, så ifall det bara handlar om några få gånger om året man behöver byta säkring så kan det vara värt det även om det snöar någon gång. Sen lär man ju lära sig vad man inte bör göra samtidigt, så man kanske inte ska tvätta/torktumla samtidigt som spisen jobbar och diskmaskinen är på.
Försök lära min fru det :crysmile:(y)
 
Innan man började att trolla med att flytta runt sin elförbrukning över dygnet hade jag knappt funderat alls över hur mycket effekt man kan ligga på som max. Idag kl 13 var elen som billigast i SE2 så jag drog igång mina två diskmaskiner och varmvattenberedaren. Det var drygt 8 grader kallt så både luftvärmepump och ett par element drog en del. Såg nu i efterhand att jag var uppe kring 11 kW. Är det ett problem att ligga så högt eller är det först om man ligger stadigt över 11 kW en någorlunda lång tid som man riskerar att lösa ut huvudsäkringarna? Just idag rörde det sig om några få minuter på 10-11 kW.
 
David Wallin David Wallin skrev:
Är det ett problem att ligga så högt eller är det först om man ligger stadigt över 11 kW en någorlunda lång tid som man riskerar att lösa ut huvudsäkringarna?
11kW motsvarar 16A per fas på 3 faser. Vilket inte ska lösa en 16A säkring.
 
  • Gilla
micke880 och 1 till
  • Laddar…
M micke880 skrev:
Här är en bild på vår gruppförteckning. Vi värmer hela huset med en luft/luftvärmepump som ligger på en separat 16 ampere säkring som inte är med i förtexkningen. Ibland använder vi ett av elementen på natten som är på 700w med termostat, så den går nog inte på 700w så ofta.

Jag kollade vår förbrukning på ellevio och den högsta enskilda timmen vi gjort av med el så var toppen på 5,16kw på en timme i december.
Det där är inte riktigt en gruppförteckning. Det kanske finns en baksida? Men det spelar ingen roll. Har du hittat en uppgift på en toppbelastning på 5.16 kW (som jag visserligen tror är energiförbrukningen 5.16 kWh under en timme) så tycker jag du har gjort den kontroll som krävs för att klara 16 A.

Detta under förutsättning att allt inte belastade samma fas. LVPn är troligen enfasig och då är det bra att studera gruppförteckningen så att andra tunga förbrukare ligger på de två andra faserna. Det finns ingen(?) LVP-installatör som tar hänsyn till detta vid installationen.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det där är inte riktigt en gruppförteckning. Det kanske finns en baksida? Men det spelar ingen roll. Har du hittat en uppgift på en toppbelastning på 5.16 kW (som jag visserligen tror är energiförbrukningen 5.16 kWh under en timme) så tycker jag du har gjort den kontroll som krävs för att klara 16 A.

Detta under förutsättning att allt inte belastade samma fas. LVPn är troligen enfasig och då är det bra att studera gruppförteckningen så att andra tunga förbrukare ligger på de två andra faserna. Det finns ingen(?) LVP-installatör som tar hänsyn till detta vid installationen.
Jag hittade en gruppförteckning men den var inte ifylld. Jag testar att byta till 16A säkringar nu i några månader och testar Tack för hjälpen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Micro och dammsugare knäcker 16A. Likaså tvättmaskin och diskmaskin. Man måste lära sig hur man skall köra sina maskiner och hur de ligger över faserna.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
O
pacman42 pacman42 skrev:
Micro och dammsugare knäcker 16A.
Inte ett angrepp på @pacman42 men jag tycker jag alltid ser microvågsugnanr så snart det handlar om "tunga förbrukare i kök". Det var säkert sant i forntiden men en modern mikro har en effekt på 700-900 watt och drar runt 1000-1200 watt. Det är knappt 6A och helt odramatiskt i sammanhanget. Att starta mikron i 5-10 minuter är sällan ett problem. Så när folk börjar prata om att man måste ha egen gruppledning till den så tar jag mig alltid för pannan, himlar med ögonen och skakar uppgivet på huvuet. Så varför är det fortfarande sånt tjat om mikron?

Edit: Insikten om hur vi oftast överdriver kraftigt i teoretiska och fantasifulla diskussioner om att sektionera sitt kök kom personligen när jag ägnade mig åt detsamma och sen påminde mig själv att hela huset går på 16A totalt, och att huvudsäkringen aldrig skjutit.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Inte ett angrepp på @pacman42 men jag tycker jag alltid ser microvågsugnanr så snart det handlar om "tunga förbrukare i kök". Det var säkert sant i forntiden men en modern mikro har en effekt på 700-900 watt och drar runt 1000-1200 watt. Det är knappt 6A och helt odramatiskt i sammanhanget. Att starta mikron i 5-10 minuter är sällan ett problem. Så när folk börjar prata om att man måste ha egen gruppledning till den så tar jag mig alltid för pannan, himlar med ögonen och skakar uppgivet på huvuet. Så varför är det fortfarande sånt tjat om mikron?

Edit: Insikten om hur vi oftast överdriver kraftigt i teoretiska och fantasifulla diskussioner om att sektionera sitt kök kom personligen när jag ägnade mig åt detsamma och sen påminde mig själv att hela huset går på 16A totalt, och att huvudsäkringen aldrig skjutit.
Egen gruppledning, nej. Men om man har 16A på huvudsäkringarna så flyger dessa med lätthet när startströmmen från ett antal olika maskiner kolliderar.

När jag bodde i lägenhet (från 50-talet) så hade vi 10A huvudsäkringar i den. 6A på faserna utom till spisen/ugnen. De huvudsäkringarna gick när man drog igång dammsugaren - om man hade minsta andra förbrukare igång. Koka kaffe, köra micro, diskmaskin etc. Man kunde inte ens ha TVn (med surround mm) igång.

I mitt nuvarande hus har vi 20A. Här krävs det lite mer, men huvudsäkringarna går ibland ändå. Nu senast var det tvättmaskinen och diskmaskinen som bägge startades samtidigt, jag bytte uttag mellan tvättmaskinen och torktumlaren efteråt, torktumlarenbharblägre maxström.

Också var det då micron, den sitter på samma säkring som kaffekokaren. Om dessa två går samtidigt så klarar sig säkringen på 10A, men de går en bit över 10A. Kör man nu de två vänstra plattorna på spisen samtidigt, eller en av plattorna på boost på spisen, eller om man kör dammsugaren på samma fas, då går huvudsäkringen. Detta sker iofs rätt sällan, men det är när man gör förberedelser för större tillställningar som det sker...
 
Jag hade mikro och diskmaskin på samma grupp. Det var för mycket för en 10A säkring när det kördes samtidigt. En flerfasgrupp senare så har det aldrig mer varit något problem. Så man bör nog se över vad som sitter på de olika faserna, men kör man 16A så är det nog omöjligt att köra allt samtidigt och då får man se över vilka saker man behöver kunna köra samtidigt och vilka man troligtvis kör när allt annat är avslaget.

Eller om man har problem med en viss enhet så kanske det är mer ekonomiskt att köpa en energieffektivare produkt om man är säker på att det skulle arbeta runt obalansen i lastfördelningen.
 
  • Gilla
micke880 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.