Hej,
Vi bor i en nybyggd lägenhet och har en Swegon casa r3 smart och den använder över 200kWh i månaden för att styra ventilationen i vår lägenhet på 80m2. Jag tycker det låter helt galet, eftersom det motsvarar vår hushållselsförbrukning. Jag har inte lyckats få svar från någon ansvarig för installationen, så nu undrar jag om någon här kan hjälpa mig lista ut om det är en rimlig förbrukning?
 
Tittar lite snabbt i spec för aggregatet och den säger 250 W effektförbrukning, det motsvarar 180 kWh/månad. Sedan kan tillsatsvärme kanske kicka in (om sådan finns), den är på 500 W.
Så då närmare vi oss 200 kWh/månad.
Aggregatet har femtielva inställningsmöjligheter, du bör kanske kolla upp så att det inte har blivit inställt med för högt varv på fläktarna, detta kan påverka förbrukningen.




Elektrisk tabell på svenska, jämför anslutnings­effekter för två enheter, innefattar spisfläkt och eftervärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Swegon har en sida där man kan köra beräknar på deras casa aggregat (procasa.swegon.com).
Testade med lite siffror: Luftflöde 45 l/s; Placering Stockholm; Tilluftstemperatur 18gr.
Diagram och tabeller om energieffektivitet och ventilation för byggnader, energiprestanda, Eurovent-certifiering, svenskt gränssnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fläktar årsförbrukning 552kWh => cirka 50 kWh/månad
Eftervärmare årsförbrukning 325 kWh => cirka (antar att eftervärmare behövs under 3 månader) 110 kWh/vintermånad
Detta ger då cirka 160 kWh / månad på vinter och 50 kWh / månad vår/sommar/höst.
Om möjligt hade jag tittat på att stänga av eftervärmaren om det inte blir problem med komforten (drag).
(Antar att värmen ingår i hyran, att stänga av eftervärmaren sparar då energi/pengar)
 
  • Gilla
HannaIsabella
  • Laddar…
Störande hög elförbrukning!!!!! Se till att det blir justerat och inställt rätt.

Vårat Östberg Heru 100 S EC tar ca 50kWh i månaden nu när det är kallt. Under 2022 förbrukade det 555 kWh. Injusterat för våra 155m². Absolut ingen elvärmare som går igång någonsin.
 
  • Gilla
HannaIsabella
  • Laddar…
Är detta vanligt med ett separat ftx-aggregat för varje individuell lägenhet? Vid nyproduktion?

Att sen elen för att driva ventilationen landar bland hushållselen i lägenheten??

Jag har aldrig bott i något nyproducerat flerfamiljshus, men hela upplägget verkar helt galet?

Självklart bygger man en central ventilationslösning och driften av denna står föreningen eller hyresvärden för och det bakas in i avgiften / hyran..... Vad är det jag inte förstår?
Det är ju en otrolig vinst i att nyttja dessa "stordrift-fördelar" som det innebär, vad är tanken bakom att bygga avskild ventilation för varje enskild lägenhet?
 
  • Gilla
Mikael Karlsson4999 och 1 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Är detta vanligt med ett separat ftx-aggregat för varje individuell lägenhet? Vid nyproduktion?

Att sen elen för att driva ventilationen landar bland hushållselen i lägenheten??

Jag har aldrig bott i något nyproducerat flerfamiljshus, men hela upplägget verkar helt galet?

Självklart bygger man en central ventilationslösning och driften av denna står föreningen eller hyresvärden för och det bakas in i avgiften / hyran..... Vad är det jag inte förstår?
Det är ju en otrolig vinst i att nyttja dessa "stordrift-fördelar" som det innebär, vad är tanken bakom att bygga avskild ventilation för varje enskild lägenhet?
Central ftx kräven schakt. Schakt kräver utrymmme som med individuella aggregat genererar uthyrbar/försäljningsbar yta.
 
K Kasken skrev:
Är detta vanligt med ett separat ftx-aggregat för varje individuell lägenhet? Vid nyproduktion?

Att sen elen för att driva ventilationen landar bland hushållselen i lägenheten??

Jag har aldrig bott i något nyproducerat flerfamiljshus, men hela upplägget verkar helt galet?

Självklart bygger man en central ventilationslösning och driften av denna står föreningen eller hyresvärden för och det bakas in i avgiften / hyran..... Vad är det jag inte förstår?
Det är ju en otrolig vinst i att nyttja dessa "stordrift-fördelar" som det innebär, vad är tanken bakom att bygga avskild ventilation för varje enskild lägenhet?
varje lägenhet är dessutom en egen brandcell, vilket kräver dyra brandspjäll och en hel del styrinstallation vid gemensamt aggregat
 
I Installation skrev:
Central ftx kräven schakt. Schakt kräver utrymmme som med individuella aggregat genererar uthyrbar/försäljningsbar yta.
Låter som rent "försäljarsnack" i mina öron. Enligt den teorin kan vi ju skippa gemensamma avloppsstammar också och alla får en egen 3-kammarbrunn på balkongen?

Jag bor själv i ett 7-våningshus byggt i början av 60-talet, schaktet som ventilationen går i ( ju för sig enbart frånluft) minskar golvytan i min lägenhet genom att en vägg som är runt 1m lång är 20-30cm "tjockare" än den egentligen behöver vara... Dessa 0,3kvm är helt klart försumbara i sammanhanget.

Haara93 Haara93 skrev:
varje lägenhet är dessutom en egen brandcell, vilket kräver dyra brandspjäll och en hel del styrinstallation vid gemensamt aggregat
Då är det denna aspekt jag måste missat. Med enbart frånluft så riskerar man inte att sprida brand mellan lägenheterna med gemensam anläggning, det blir nog bara fläktrummet på vinden som ev drabbas. Men med FTX så riskerar man ju att blåsa in brand till annan lägenhet via till-luften.

Riktigt jä*la korkat att inte nyttja fördelarna med en stor gemensam anläggning dock, hade jag designat det hela hade jag nog hellre skissat på en lösning där man återvinner energin i frånluften genom gemensam frånluft och en gigantisk FLVP på vinden.
 
K Kasken skrev:
Då är det denna aspekt jag måste missat. Med enbart frånluft så riskerar man inte att sprida brand mellan lägenheterna med gemensam anläggning, det blir nog bara fläktrummet på vinden som ev drabbas. Men med FTX så riskerar man ju att blåsa in brand till annan lägenhet via till-luften.
När det brinner i en lägenhet så bildas ett stort övertryck som även kan sprida brand till andra lägenheter via frånluften. I vissa fall kan det vara ok med "fläktar i drift" som brandskydd om totalflödet är tillräckligt stort.
 
K Kasken skrev:
Låter som rent "försäljarsnack" i mina öron. Enligt den teorin kan vi ju skippa gemensamma avloppsstammar också och alla får en egen 3-kammarbrunn på balkongen?

Jag bor själv i ett 7-våningshus byggt i början av 60-talet, schaktet som ventilationen går i ( ju för sig enbart frånluft) minskar golvytan i min lägenhet genom att en vägg som är runt 1m lång är 20-30cm "tjockare" än den egentligen behöver vara... Dessa 0,3kvm är helt klart försumbara i sammanhanget.



Då är det denna aspekt jag måste missat. Med enbart frånluft så riskerar man inte att sprida brand mellan lägenheterna med gemensam anläggning, det blir nog bara fläktrummet på vinden som ev drabbas. Men med FTX så riskerar man ju att blåsa in brand till annan lägenhet via till-luften.

Riktigt jä*la korkat att inte nyttja fördelarna med en stor gemensam anläggning dock, hade jag designat det hela hade jag nog hellre skissat på en lösning där man återvinner energin i frånluften genom gemensam frånluft och en gigantisk FLVP på vinden.
Vent tar ju rätt mycket mer plats än avlopp. Det krävs även brandavskiljning som nästa inlägg påtalade. Däremot är inte spjäll så kostsamma med sin kommunikationslösning. Du slipper dem om du inte har fläktar i drift. Däremot måste du ha backspjäll förmodligen. Även lägenhetsgemensamma ytor går då på denna centrala vent.
Däremot säg 2 st 315 kanaler med 100 mm isolering bygger nästan 1 kvadrat som endel tycker man kan göra annat för. Man kan dra klenare rör om man har huvudkanalen på vinden och fördelar därifrån men det tar ännu större yta. Man kan även behöva separata kanaler för imkanalen beroende på vilken lösning du har.

om man har en gemensam anläggning som värms upp via geoenergi kan man också sätta återvinning på avluften för att ta ett par grader där. Sommartid värmer man upp borrhålet och förvärmer tappvarmvatten. En ren frånluftslösning går det med men då har man oftast ventiler i fasad och det ger en sämre ekonomi på sikt.

De som uppför försöker ju maximera försäljningsbar yta det är nummer 1. Sen skall man givetvis fundera på den totala driftekonomin. Här vet jag inte exakt vad man som lägenhetsinnehavare har för ansvar att byta filter osv. Första åren bör det ju vara den som äger garanti och service. Bara där kan det vara trixigt beroende på vem som köpt anläggningen. Rent administrativt.
Sen borde ju åtminstone grundflöde och hyffsad temperatur gå på fastighetselen eftersom det är ett BBR krav att det finns ett hygienflöde. Men det är det nog si och så med skulle jag säga.
Ligger det centralt hamnar det ändå som en kostnad nånstans för lägenhetsinnehavaren. så pröjsa lär man få göra ändå.

Det jag vill säga är att det finns en heldel parametrar som styr systemvalet. Och pengar är den starkast drivande. Och säg 100 m2 extra yta kommer generera pengar hela husets livslängd. Det är säg 1500/kvm och år i ett hyreshus *50 år så det blir ju en sudd. Sen om det är bra är en annan fråga.
 
Vad roligt att den hör tråden fick leva sitt eget liv och bli en diskussion om utformning av hus och de tekniska systemen.

Jag jobbar som konstruktör och i planeringsskedet måste mna ta hänsyn till diverse areor, BYA, BOA, BTA osv som påverlar kostnaden i byggskedet. Tyvärr är det oftast den driivande parametern eftersom det är sp entreprenörerna maxar sin vinst. Man tänker sällan i ett livslängdsperspektiv. Det är trist... Men sen är det ju också brand osv som kommer in i bilden och påverkar.

Själv stör det inte mig att vi har det på det här viset. Förutom att ventilationen inte fungerar... Vi har haftbfel övertryck i lägenheten, rotorfel, osv osv osv. Två rum saknar ventilation helt och hållet... Så vår förbrukning har dragit iväg pga det.

Förhoppningsvis får vi hit en tekniker snart. Det är liknande problematik i flera av bostäderna här... Man får bara hoppas att de tar tag i det innan vi får problem med fuktskador och dålig luftkvalitet..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.