Hej
Någon som vet hur man felsöker en sådan här ljusslinga?
Som bilderna visar har den tre kablar, en av de inkommande går direkt till den sista lampan i andra änden. Jag förstår inte hur den är kopplad, och jag bör nog vara lite försiktig när jag mäter, för den går på 230v. Enligt texten på lådan ska övriga lampor fortsätta att lysa, om en går sönder.

Den är av fabrikat System Expo från Star Trading.

Svart laddkabel med skadad ände på mönstrad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Strömkabel med svart hölje ligger på ett vitt kaklat bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Felsökning: Stoppa in kontakten och se om den lyser. Gör den inte det så kasta bort den och köp en ny.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Felsökning: Stoppa in kontakten och se om den lyser. Gör den inte det så kasta bort den och köp en ny.
Är detta ditt bästa du kan bidra med, är det bättre att du låter bli att svara.
 
  • Gilla
Morfar68
  • Laddar…
P
Den går nog inte på 230V. Då hade det inte varit en sån kontakt
Tror att du har en transformator mellan 230 och slingan. 12 eller 24 volt hade jag gissat på

I sådana slingor brukar det finnas både parallella och seriella kopplingar. Att det lyser är nog att själva lampan har en förbikoppling.
Men du måste klippa kabeln för att felsöka med en multimeter. Men du kan ju kontrollera att transformatorn ger ut spänning. Och sen klippa kabel för att kontrollera att kontakten är hel.
 
P PappasHammare skrev:
Den går nog inte på 230V. Då hade det inte varit en sån kontakt
Tror att du har en transformator mellan 230 och slingan. 12 eller 24 volt hade jag gissat på

I sådana slingor brukar det finnas både parallella och seriella kopplingar. Att det lyser är nog att själva lampan har en förbikoppling.
Men du måste klippa kabeln för att felsöka med en multimeter. Men du kan ju kontrollera att transformatorn ger ut spänning. Och sen klippa kabel för att kontrollera att kontakten är hel.
Tack för ditt svar.
Jo, den går på 230 volt, se på anslutningskabeln. Den lilla runda kontakten är för att man kan bygga ut slingan.
Ekonomiskt är det väl ingen anledning att reparera den, men det hade varit intressant och skänkt tillfredsställelse att lyckas med det.

Svart strömkabel med europlugg och apparatkontakt på träbord, ordnat cirkelformat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
Rent livsfarlig
Den hade åkt i återvinningen.
 
M Mats_R skrev:
På vilket sätt då?
Den säljs i Sverige av flera välkända företag, t.ex. Elon
[länk]
Jag gissar att PappasHammare menar att den blir livsfarlig om man försöker laga den. Kasta är mitt tips också.
En lågspänningsslinga kan man kanske laga men 230 V är en annan sak.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.