Nu är det 14,5 grader i sovrummet och frugan säger att ”nu får det vara nog!”

Expansionskärlet är trasigt verkar det som så jag måste byta det imorgon. Har sett på youtube och det verkar ganska enkelt.

Kan jag köpa detta kärl?
https://www.hornbach.se/p/expansionskarl-cmf-12l-5-bar/10014261/

Det är det enda jag hittar i butik i Göteborg. Måste fixas imorgon omedelbums.

Det som sitter idag har samma anslutning och ungefärliga mått, samma volym men inte samma maxtryck (det från hornbach har högre)

Jula har inte reservdelar
Denna har jag idag (inköpt av förra husägaren)
https://www.jula.se/globalassets/catalog/productdocuments/productsheet/418025_se.pdf

tack på förhand
 
Vad är det för fel på kärlet?
Vad har du för värmekälla?
Om det är en vedpanna eller liknande som kan ge hög temperatur så vill jag påstå att expansionskärlet är för litet. Tumregel för slutna kärl brukar vara 10% av systemvolymen. Då borde det snarare vara 40l än 12l.
Har man värmepump kan man nog gå ner i storlek. Men 12l känns ändå litet.
 
D Daniel 109 skrev:
Vad är det för fel på kärlet?
Vad har du för värmekälla?
Om det är en vedpanna eller liknande som kan ge hög temperatur så vill jag påstå att expansionskärlet är för litet. Tumregel för slutna kärl brukar vara 10% av systemvolymen. Då borde det snarare vara 40l än 12l.
Har man värmepump kan man nog gå ner i storlek. Men 12l känns ändå litet.
tack för svar. Det är ett komplett system från Jula med multifunktionstank på 300l och ett expansionskärl som hängde med. Sen är det en värmepump med fläkt på utsidan. Också från Jula. Den ger 45 grader.

Felet verkar vara att det inte är något tryck. När jag pumpar så ändras inte trycket i kärlet utan trycket i systemet går istället upp.

När jag testar att trycka på ventilen kommer det pyttelite vatten och sen luft.
 
Om du pumpar i luft så ska systemtrycket gå upp om det finns vatten i kärlet. Dock ska det inte komma vatten genom luftventilen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om du pumpar i luft så ska systemtrycket gå upp om det finns vatten i kärlet. Dock ska det inte komma vatten genom luftventilen.
nej precis så den måste väl vara trasig och behöver bytas? Funkar den från hornbach tror du? :thinking:
 
Men om du får upp trycket och luften inte pyser ut så ska du oavsett om det är helt eller inte få fart på systemet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men om du får upp trycket och luften inte pyser ut så ska du oavsett om det är helt eller inte få fart på systemet.
jag har pumpat upp två gånger nu och det gör susen för radiatorerna på övervåningen men är bara varma i ca 3 dagar. Så trycket går ner långsamt. Det känns som expansionskärlet uppenbarligen läcker. Det blir inget tryck i expansionskärlet och det kommer vatten därifrån.
 
Okej. Ja det kärlet fungerar sannolikt. Men om det får plats är det inte fel med ett något större kärl.
 
D Daniel 109 skrev:
Okej. Ja det kärlet fungerar sannolikt. Men om det får plats är det inte fel med ett något större kärl.
D Daniel 109 skrev:
Okej. Ja det kärlet fungerar sannolikt. Men om det får plats är det inte fel med ett något större kärl.
Ok tack för svar. Det finns ett 18 liter och en 25l också som jag får mäta om det får plats men vad är fördelarna med ett större expansionskärl när ett mindre fungerat i många år?
 
Stabilare tryck vid temperaturväxlingar. Men tumregeln gäller nog för vedpannor där man kan ladda tankarna till närmare 100grader. Med värmepump har du ju inte alls samma temperaturvariationer.
 
  • Gilla
HAJST
  • Laddar…
Jag bytte expansionskärlet för två månader sedan. Det gamla var tydligt trasigt i själva "ballongen". Efter byte till en ny med ett förtryck på 0,5 bar så gick det att fylla på vatten i systemet och värmen kom igång direkt på övervåningen.

Jag avluftade alla radiatorer och de på övervåning fick jag avlufta flera gånger och fylla på vatten emellan.

Dock så är jag tvungen att i sovrummet på övervåningen (högst upp och längst bort från tanken) avlufta en gång i veckan och fylla på vatten för trycket fortsätter sjunka. Är det normalt? Hur länge ska jag behöva göra det i så fall? Jag vet att det är luft i vattnet man pumpar in men det känns som det borde minskat i snabbare takt än detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.